The Next Web Conference 2006 (verslag)

8 juli 2006, 06:43

The Next Web Conference 2006 (Fotografie: Guido van Nispen)

Gisteren vond in de Barbizon Palace St. Olofskapel te Amsterdam het congres The Next Web Conference 2006 plaats. Een congres dat vooral in het teken stond van web 2.0.

Ik kon er zelf helaas niet bij aanwezig zijn maar bij een congres over web 2.0 zou ik dat prima via internet moeten kunnen volgen. Althans dat dacht ik maar dat bleek een grote vergissing. Alle verhalen over socializing, sharing en creating ten spijt, het bleef gisteren opmerkelijk stil op Technorati, Flickr en YouTube. Was er geen internetverbinding? Was het niet interessant genoeg? Waar ging het mis?

Pas gisteravond laat druppelden de eerste postings over het congres binnen:

Iemand anders nog iets te melden over het congres?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

22 Reacties

    media

    Dank voor de update en het prima verslag Wouter. Inmiddels toegevoegd aan het lijstje! Ik heb gisteren verschillende tags gebruikt maar geen van de tags gaf een bruikbaar resultaat. Welke tags heb jij gebruikt?

    Verder ben ik wel benieuwd of er nog iets is verteld over de businessmodellen van web 2.0. Hoe en wie gaan er geld mee verdienen?


    8 juli 2006 om 09:05
    jakbou

    Hartelijk dank voor het verslag van Web 2.0.

    Ik heb met enige verwondering naar het lijstje van hottest start-ups zitten kijken en me verwonderd over Last.FM. Ik heb in 2002 kennis gemaakt met het team van Last FM. Het team bestond uit studenten van een Britse college. Ze wonnen toen de Europrix Top talent Award, kregen een geldprijs en begonnen in 2003 aan hun commerciele carriere. Na drie jaar noem je een bedrijf toch geen start-up meer?


    8 juli 2006 om 11:05
    ewout@onedaycompany.nl

    Ik was er ook. De volgende keer ga ik hier even checken wie allemaal komt. Ik denk dat ik o.a. achter Wouter heb gezeten, heb ergens uzy.nl opgeschreven om te kijken.

    Wel geestig : meer & meer zie je dit : 1/3 van de zaal had Apple’s op de schoot en schreven mee met de sprekers en het geflits van digitale camera’s was vrijwel permanent.

    Wat inhoud betreft was het congres niet erg zwaar – zie de opmerking over businessmodellen. Vind het toch redelijk pijnlijk dat er zo weinig vragen uit het publiek kwamen (in de US mag een spreker blij zijn als hij kan stoppen met beantwoorden van alle vragen). Echt laaiend enthousiasme kwam daarom niet vrij.

    Hoewel Kelly inderdaad redelijk filosofisch was, bracht hij mij het meest aan het denken : de 4000 dagen van het internet zijn al genoemd door Wouter. Maar zijn gedachte dat deze tijd te vergelijken is met de Industriele Revolutie en dat over 1000 jaar mensen zullen denken : “Wat moet dat een geweldige tijd zijn geweest om in te leven”, liet mij wel even stil staan waar we nu mee bezig zijn.

    Ik ga voortaan zeker na de voor- en naborrels : daar worden de contacten gesmeed en komen de echt mooie verhalen los.


    8 juli 2006 om 11:42
    Wouter

    @ewout: Bij de meeste sprekers was er niet al te veel tijd om vragen te kunnen stellen. Ik had er zelf ook een paar, maar meestal was het na 3 vragen wel afgelopen. Misschien dat er daarvoor bij de volgende conferentie wat meer tijd kan worden ingeruimd, zeker bij de sprekers met een “high profile” zoals Arrington of Kelly.


    8 juli 2006 om 13:10
    Peter

    Jammer dat je er niet was Marco, volgende keer zeker komen. Congres was meer dan de moeite waard; vooral de presentatie van Kevin Kelly. Inderdaad weinig coverage voor een dergelijk congres. Wellicht komt het nog!?


    8 juli 2006 om 13:13
    Kasper Katje

    Ik las wel ergens op een weblog dat het hosten van een web 2.0 conferentie ook als een nieuw business model kon worden beschouwd, vond ik wel een grappige opmerking

    Alles zo doorlezend (ook de links naar andere verslagen en opsommingen) is dit nu precies de essentie van al het 2.0 gebrabbel:

    Men probeert het wiel opnieuw uit te vinden terwijl het slechts bij pimpen blijft en doet alsof alles ineens zo baanbrekend en sensationeel en anders is en moet. Het is in de meeste gevallen niet meer dan een pak waspoeder met een nieuw jasje en de sticker “vernieuwde formule”.


    8 juli 2006 om 18:39
    Choco

    @ Kasper, relativeren is prima en veel dingen kunnen korter benoemt worden maar volgens mij ga je met “de essentie” te kort door de bocht. De multimediale groei, toepassing en gebruik van ideeen op het gebied van social sites, software, design ala “less is more” moet dus in essentie oude meuk genoemd worden? Nou, dan maar liever niet kleurloos.


    8 juli 2006 om 21:06
    Kasper Katje

    Natuurlijk ben ik kort door de bocht en veeg ik ook te gemakkelijk alles op 1 hoop maar het is om aan te geven wat ik (niet) zie gebeuren.

    Uiteraard staan techniek en (sociale) ontwikkelingen niet stil maar juist de echt baanbrekende concepten zie ik amper terug terwijl rip-offs allerlei fondsen binnenhalen waarbij het in veel gevallen meer een Bubble 2.0 lijkt. En bedrijfsovernames zijn ook al bijna even oud als de mensheid en ook qua businessmodellen/inkomstbronnen vervalt men al snel in de oude (vertrouwde) waarden.


    8 juli 2006 om 22:08
    media

    Dank voor alle updates; heb inmiddels de lijst met links geupdate!


    9 juli 2006 om 04:40
    jorn

    Hoewel de ene presentatie inspiratievoller was dan de andere, is mijn algemene mening toch redelijk positief. Tuurlijk was het verhaal van Kelly filosofisch gebrabbel (positief bedoeld :)) en waren enkelen van zijn opmerkingen ‘opmerkelijk’ (in de toekomst wordt alles gratis, wat redelijk wat ophef veroorzaakte, tot hij om een concreet voorbeeld voor de verzekeringsbranche werd gevraagd.. toen bleek het simpelweg te gaan om een marketingpropositie, niks nieuws onder zon dus). Zijn verhaal zette je in ieder geval wel aan het denken en daar hoort zo’n congress om te draaien. Wel jammer dat behoorlijk wat sprekers lastminute werden vervangen, maar de oplossing om live met Digg.com een interview te houden was zeker aardig. Leuikste roddel? 60 miljoen geboden door Myspace op Hyves??? waar kwam dat nieuws vandaan? 🙂


    9 juli 2006 om 07:25
    Alper

    Er was inderdaad geen internet-verbinding. JFG kreeg hem met zijn iBook in ieder geval niet aan de praat. Daarnaast waren er sowieso weinig laptops. Ik zag opmerkelijk veel mensen papier gebruiken wat op een normale tech conferentie toch echt not done is.

    De sfeer was goed maar ik had het idee dat het publiek toch meer money dan savvy was.


    9 juli 2006 om 20:15
    Robert

    Er was weldegelijk een verbinding Alper. Wouter heeft immers live geblogged en we hebben samen nog de binnenstromende foto’s op Flickr zitten te bekijken.


    10 juli 2006 om 13:27
    Boris

    Zo, we hebben de hele dag gewerkt aan het updaten van de Next Web website voor de volgende conferentie. 11 mei 2007 plannen we The Next Web Conference 2007. De eerste sprekers hebben we al confirmed en we praten met sponsoren natuurlijk. Je kunt je alvast inschrijven ook voor de volgende.

    Over de kritiek: de wireless verbinding was helaas betaald. Ik heb mijn eigen laptop aangesloten en die vervolgens ingesteld als gratis hotspot maar door de grote hoeveelheid gebruikers bleef die maar crashen. Is een terecht opunt van kritiek. Gaan we volgend jaar beter doen.

    Er waren maar 2 sprekers die niet kwamen opdagen en die hebben we beiden netjes vervangen.

    Suggesties voor sprekers voor volgend jaar en andere opbouwende kritiek zijn hartelijk welkom. Desnoods rechststreeks naar boris at thenextweb.org maar liever hier zodat iedereen en op kan reageren…


    10 juli 2006 om 17:20
    Bert van Dijk

    Een kleine voorzet, Boris:

    – John Battelle

    – Chris Anderson

    – Edward Castronova

    en/of andere economen/vc’s/entrepreneurs met heldere visies over houdbare business modellen op het huidige internet.

    Volgens mij moet je je volgend jaar vooral richten op de economische kanten van het nieuwe web. ‘Gift economy’, free software, open source, virtual economies, communities en dergelijke. Kan erg interessant zijn en er is (in Nederland althans) vooralsnog weinig aandacht voor de invloed van virtual economies op de reele economie.

    Of nodig gewoon een paar scholieren (basisschool/middelbare school) uit om te vertellen hoe zij het web in het dagelijks leven gebruiken. Kan verhelderend zijn.


    10 juli 2006 om 21:26
    Boris Veldhuijzen van Zanten

    He Ewout, als het een kennis is van je vraag hem dan maar vast!


    12 juli 2006 om 03:50
    Gerrit Visser

    Herstel, de uitnodiging van Monique van Dusseldorp vorig jaar betrof het Crossmedia Event Picnic’06 , wat niet wegneemt dat Howard met zijn visie op Technologies of Cooperation aan The Next Web Conference ook een bijdrage van formaat zou leveren.


    14 januari 2007 om 12:09
    Boris

    Bedankt Gerrit! We hebben inmiddels contact met hem. Hij is duur maar leuk! We zullen zien of we er uit komen…


    15 januari 2007 om 12:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief