Einde van de blogosfeer in zicht?

3 juli 2006, 04:49

Er woedt een interessante discussie of betaalde blogs (zie ook ‘Wat is de waarde van een blogvertorial‘) het einde betekenen van de blogosfeer zoals we die nu kennen. Mario Sundar van Marketing Nirvana schrijft daarover het volgende:

(…) The blogosphere is under attack. At the heart of this war is a new service that purports to be the Google Adsense of the blogosphere?! Here’s what PayPerPost is all about: Bloggers get paid to post about topics they love. So basically, I’d have “earned” between $5 and $10 for talking about the music of The Residents?? (…)

Alhoewel ik had begrepen dat het zich vooralsnog niet op de Nederlandse markt richt, lees ik zojuist dat Henk de Hooge inmiddels een aanbieding heef gehad. Iemand anders toevallig ook iets ontvangen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    cindy

    Well, that is what I have already expected it would eventually turned out this way:

    1) most of the bloggers write what are related to their work, therefore they are PAID in kind. Either by their employee (knowledge accummulated from regular work), or they are paid eventually with books royalty etc.

    2) there are many famous, former, bloggers DISAPPEARED from the scene because they changed job, or the topic of their blogs become so popular, they are offered employment or writting a book (the case of the owner of a knitting blog that I enjoyed reading), etc. etc. etc. …. therefore eventually they no longer have time to carry blogging FOR FREE to the public.

    3) there is no free lunch.

    4) of course we would only willing to pay for blogs that worth reading. $5 is not cheap … so what would the future be for readerships? As I have been toying with the ideas for the past 2 years, eventually we will all go back to read newspaper! It is cheaper, centralized, and with diversified topics. Not as blogs, I have to remember to read so many of them, and yet I still have to read newspaper to keep up with current world affairs.

    Cindy


    3 juli 2006 om 07:19
    Henk

    Marco, het is overigens wel een model wat zou kunnen ontstaan als bloggers betaald gaan worden voor hun postings. In Belgie waar ik betrokken ben geweest bij een aantal internet initiatieven (o.a. zi-biz nu express.be) hebben we gewerkt met een model van 2 euro per artikel.


    3 juli 2006 om 12:13
    Kasper Katje

    En dan is het alleen nog ff wachten totdat degene die reageert ook betaald krijgt en mede zorgt dat het artikel maar liefst 30 dagen actief blijft…


    3 juli 2006 om 12:41
    Mario Sundar

    Hi Marco,

    Thanks for the shout-out. I’m glad that globally, marketers are taking note of new services that are inherently harmful to the genuine voice of the blogosphere.

    – Mario

    Marketing Nirvana


    3 juli 2006 om 19:58
    Onno

    Het staat of valt met de integriteit van de logger in kwestie. Als je je weblog serieus neemt zul je je niet ongegeneerd uitleveren aan de commercie neem ik aan. Als je op een manier die bij je past geld kunt verdienen door ergens over te schrijven hoeft dat niet per definitie slecht te zijn. Lezers zijn niet achterlijk en diezelfde blogosphere prikt daar vermoedelijk zo doorheen.


    5 juli 2006 om 06:41
    media

    Onno, helemaal met je eens maar ik voorspel dat het aantal splogs (spam blogs) alleen nog maar verder zal toenemen. Er zullen steeds meer weblogs onstaan die al dan niet geautomatiseerd commerciele content zullen bevatten. Omdat weblogs het goed doen in de zoekmachines zullen deze op termijn de zoekresultaten flink bevuilen. Geen idee hoe partijen als Google zich daar tegen gaan weren maar ik vrees dat het ook nadelinge effecten heeft voor de gewone blogs.

    It’s my pleasure Mario!


    5 juli 2006 om 06:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief