Postbank wint in Forrester onderzoek naar Nederlandse Banksector

26 juni 2006, 10:16

Forrester publiceerde vorige week een rapport over een vergelijkend onderzoek van drie grote Nederlandse banken. Postbank, Rabo en Abn-Amro zijn vergeleken op het gebied van online verkoop van bancaire producten aan consumenten. De publiek toegankelijke delen van de websites zijn vergeleken op 5 onderdelen:

• Navigatie

• Presentatie

• Contact mogelijkheden

• Content en functionaliteit gericht op het overtuigen van bezoekers; online research mogelijkheden

• Content en functionaliteit die klanten verleidt tot het efficiënt afronden van de deal

Postbank kwam met 52 punten van de 100 als beste uit het onderzoek, op de voet gevolgd door Rabo met 1 punt minder.

Beide scores zijn matige voldoendes volgens Forrester. Op het vlak van navigatie en presentatie zijn de sites in orde. Voornaamste verbeterpunt betreft de content en functionaliteit gericht op online research en het efficiënt afronden van de deal.

Forrester adviseert de banken om de sites verder te verbeteren op de vlakken van werving en sales.

Zelf denk ik dat een upgrade van de online sales moeilijk zal zijn voor deze banken. Ze moeten immers voor van alles en nog wat handtekeningen en kopie van legitimatie ontvangen van nieuwe klanten. Digitale handtekeningen gaan niet goed samen met de regels waaraan Nederlandse banken gebonden zijn. Op het vlak van verzekeringen mogen banken niet optreden als direct writer, hetgeen online transacties ook bemoeilijkt. Op het vlak van werving denk ik dat Forrester het bij het rechte eind heeft. Relevantie van content en transparantie van producten en aanbod kan stukken beter. En dat geldt niet alleen voor banken.

Daniël Markus is oprichter en directeur van ClickValue, een performance based online marketing bureau uit Amsterdam. Data driven online marketing is zijn specialisme. Van daaruit helpt hij opdrachtgevers bij het blijvend verhogen van online rendement. Naast bloggen over dit onderwerp geeft Daniel regelmatig presentaties op nationale en internationale congressen en verzorgt hij cursussen via onder andere Beeckensteijn. ClickValue bestaat sinds 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau met meer dan 100 nationale en internationale klanten. Opdrachtgevers variëren van corporates als SNS, Harman Kardon, NUON en NS tot toonaangevende e-businesses als Kamera-Express, New York Pizza en Lamp&Licht;.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Michiel Terlouw

    Heb rapport zojuist gelezen. Opvallend: Forrester heeft het idee dat online consumenten independer-achtige vergelijkingen zouden willen maken op de site van een willekeurige bank(dat schrijven ze al jaren, dus ik neem aan dat ik nu geen geheim verklap).

    Ik vraag mij af in hoeverre consumenten dat zouden vertrouwen…?

    En ik denk dat je hele (merk)strategie daar dan wel op aangepast moet zijn.


    4 juli 2006 om 16:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!