Wat is de waarde van een blogvertorial?

8 juni 2006, 06:56

Wat is de waarde van een blogvertorial?Met de lancering van blogads, de derde businessblog meeting afgelopen week en recente discussies over de waarde van netwerken en adverteren op weblogs, is het aardig om eens te kijken wat nu eigenlijk de waarde is van een blogvertorial (een advertorial op een weblog). Ik zal een eerste aanzet doen aan de hand van een concrete vraag van een adverteerder, in dit geval Nedstat.

Ik ben afgelopen week benaderd door Nedstat voor het plaatsen van een advertentie in de RSS-feeds van Marketingfacts. Nu is Marketingfacts technisch nog niet zo ver dat een advertentie alleen in de RSS-feeds kan worden getoond en niet als content op Marketingfacts dus ik heb ze voorgesteld om een inhoudelijke bijdrage te leveren. Daarmee komt het zowel op de site als in de RSS-feeds en hebben de lezers van Marketingfacts tevens de mogelijkheid om inhoudelijk te reageren. Het gaat in dit geval om een blogvertorial voor het nieuwe statistiekpakket Sitestat 5. Ik ben benieuwd met welke tekst ze komen maar ik zal er in ieder geval op letten dat het ook een toegevoegde waarde heeft voor de lezer van Marketingfacts en dat het geen standaard PR-verhaal wordt.

Wat is nu de waarde van een dergelijk bericht voor de lezer, de adverteerder en Marketingfacts?

Voor de lezer moet het in ieder geval kennis opleveren, in dit geval kennis over een nieuw product dat relevant is voor zijn werkzaamheden. Is de lezer niet geinteresseerd, dan slaat hij het bericht over. Is de lezer al bekend met het product, dan kan hij zijn mening geven en daarmee wellicht andere lezers of Nedstat helpen in het nemen van bepaalde beslissingen. Om aan te geven dat het gaat om een betaalde posting zal ik de lezer hierop attenderen door gebruik te maken van de prefix ADV.

Nu de waarde voor de adverteerder. Als ik kijk naar de meeste berichten op Marketingfacts dan denk ik dat er per artikel toch zeker tussen de 500 en 1.000 lezers geinteresseerd zijn (en dan heb ik het nog niet over de mensen die later via zoekmachines op een bericht uitkomen). Relevante links trekken al snel tussen de 100 en 200 lezers die doorklikken. Vergelijken we dit bijvoorbeeld met Google Adwords dan zouden we hiervoor dus een soort van Cost Per Click (CPC) kunnen bepalen. Laten we voor het gemak aannemen dat de waarde van een relevante bezoeker voor Nedstat ca. 2,50 euro is. In dat geval is de waarde van een bericht op Marketingfacts voor Nedstat minimaal 250 euro (dit is overigens ook het bedrag dat ik Nedstat heb gevraagd).

Kijk ik naar Marketingfacts dan is dit bedrag te laag om de kosten te dekken die ik er inmiddels al aan heb besteed om af te stemmen met Nedstat, om straks de tekst te lezen en te redigeren en wellicht ook nog aktief mee te doen aan de discussie. Aan de andere kant levert het ook extra content op voor Marketingfacts dus ik ben tevreden met een dergelijk bedrag.

Uiteraard varieert de waarde van een blogvertorial per product of dienst (wat is de klantwaarde?) en per weblog (wat is het kwalitatieve bereik), maar voor Marketingfacts schat ik deze in op een bedrag tussen de 250 en 500 euro. Ik weet dat de grote weblogs inmiddels ook geld vragen voor blogvertorials; de exacte kosten hiervoor ken ik echter niet.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze waardering. Te laag, te hoog of zou je helemaal geen commerciele postings op een weblog moeten toelaten?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

20 Reacties

    Ulco

    Toeval of perfecte timing?

    Je stemt het bericht in ieder geval wel prima af op mijn mail van gisteren 🙂


    8 juni 2006 om 07:09
    media

    Hoi Ulco, ben een paar dagen buiten de deur en had je email nog niet gezien maar het is inderdaad perfecte timing. Toeval bestaat immers niet 😉


    8 juni 2006 om 07:15
    nikao

    het verschil met adwords is dat hier ook mensen bereikt worden die niet doorklikken.

    Deze mensen lezen wel het bericht en zijn wellicht wel geinteresseerd, maar klikken niet door.

    250 euro lijkt me dan ook aan de lage kant


    8 juni 2006 om 07:26
    media

    Het is inderdaad een combinatie van branding/awareness en direct response maar ik moet ergens beginnen met de waardering. Maar ik sta uiteraard open voor een betere onderbouwing!


    8 juni 2006 om 07:30
    Peter Bonjernoor

    Ik vind het een beetje aan de lage kant. Je hebt er volgens mij geen rekening mee gehouden dat het stukje op de hoofdpagina ook de nodige exposure oplevert. Daar reken je niets voor.

    Bovendien heb je in de berekening de ondergrens van de doorklikkende lezers genomen…


    8 juni 2006 om 07:34
    Roy Huiskes – chapter42

    Ik zou eerder proberen een affiliate, revshare model eraan te hangen, aangezien je relatief gezien vrij makkelijk kunt zien hoeveel bezoekers uiteindelijk zich bij nedstat aanmelden.


    8 juni 2006 om 08:01
    Elja Trum

    250 euro lijkt me een koopje voor Nedstat.

    Maar waarschijnlijk is dat meer mijn gevoel hierbij dan daadwerkelijke cijfers die je noemt.

    De doelgroep is natuurlijk uitstekend.

    Met je pagerank (6/10) is ook de verwijzing naar Nedstat ook al wat waard.

    Het viel me trouwens op dat je nu gene link naar Nedstat in je bericht had staan. Daar had ik anders zeker op geklikt, nu heb ik het zel ingetikt om even kort een kijkje te nemen bij het betreffende product.

    Volgens mij heeft Nedstat op dit gebied heftige concurrentie van Google Analytics die volgens mij vergelijkbare functionaliteiten biedt zonder kosten (bij Nedstat kon ik zo snel niks vinden over de bijbehorende kosten, overigens).


    8 juni 2006 om 08:19
    Arnoud Rademaker

    Beste Marco,

    Met veel plezier lees ik jouw artikelen. Ik heb niets met marketing te maken. Desondanks vind ik de berichtgeving heel erg interessant. De discussies volg ik met belangstelling.

    Je vraagt: ……of zou je helemaal geen commerciële postings op een weblog moeten plaatsen?

    Weblogs zijn volgens mij bedoeld als een verzamelplaats van meningen, opinies en of een verslaglegging van individuele en soms zeer persoonlijke gebeurtenissen.

    Banners hebben over het algemeen een erg dominante uitstraling en positie op een weblog of website. Kijk ik naar mijn thema, namelijk beleggen, dan vind ik de banners op de website van http://www.iex.nl erg overheersen.

    Stel dat iemand op een weblog een persoonlijk verhaal schrijft over het overlijden van zijn of haar vader. Een dikke banner beïnvloed dan toch de sfeer van zo’n verhaal.

    Waarom kunnen marketeers niet iets verzinnen waardoor er geen afbreuk wordt gedaan aan de doelstelling van weblogs, namelijk het creëren van een verzamelplaats voor meningen, opinies en of verslaglegging van persoonlijke gebeurtenissen. Het bedrijf dat op een weblog reclame wil maken, zou op een actieve manier bij het thema betrokken kunnen worden door een eigen mening te ventileren. Volgens mij, maar dat is jouw vakgebied, creëer je met een actieve objectieve inbreng een bepaalde mate van verbondenheid tussen het bedrijf en de bezoekers van de weblog. Schreeuwerige reclameboodschappen, zoals op de http://www.iex.nl zijn dan niet meer nodig. Of in veel mindere mate.

    Groet,

    Arnoud


    8 juni 2006 om 09:06
    Arnoud Rademaker

    Correctie, de url klopt niet in mijn verhaal. Is nu recht gezet.

    Excuses


    8 juni 2006 om 09:16
    Dick

    Marco, je stelt de vraag naar de waarde van die advertorial. Ik denk dat je vraag anders zou moeten zijn: welk element moet je aanspelen om die waarde in een reël bereik te krijgen?

    Als ik simpelweg je sommetje volg, denk ik dat je schatting wel zo ongeveer correct is. Maar … zoals je zelf eigenlijk al aangeeft: zijn advertorials dan wel de moeite waard? Als een advertorial voor Nedstat al niet zinvol is op Marketingfacts, waar dan wel? Ergo: niet alleen het bereik van een blog (MF = grote penetratie in online marketing wereld), maar ook de grootte van een markt zijn van belang.

    In essentie zou die redenering leiden tot de idiote conclusie dat NedStat in Ndl. geen markt heeft. Da’s onzin en … dus is er een ander aspect van belang: hoe vaak krijg je het bericht onder de aandacht? Ik denk dat het sommetje moet zijn P(enetratie in een markt) x MG (marktgrootte) x F(requentie waarmee een bericht gezien wordt) x V (te verwachten verkopen als % van de potentieel geinteresseerden in die markt) = OWA (Omzetwaarde van de advertorial).

    De prijs gaat dus omhoog als je een keten van – conform je terechte eis – interessante advertorials/berichten over NedStat kunt creëren. Tsja …. kost nog meer tijd van je marketingbrain. Rentabiliteit hangt dus af van de snelheid en inventiviteit waarmee dat functioneert 😉


    8 juni 2006 om 09:30
    David

    lastige vraag marco.

    Waar moet je het mee vergelijken kliks, impressies, oppervlakte of positie? Als je het in termen van respons bekijkt lijkt het me aan de lage kant als je het vergelijkt met banners en reeel als je het zou vergelijken met Adwords

    Voor mijn gevoel moet je het niet al teveel richten op adwords maar meer een combinatie maken van de kans om de advertentie te zien door een zeer kwalitatieve doelgroep en de prominente positie die een dergelijke advertentie inneemt (oppervlakte en positie). Daarnaast lijkt me de autoriteit van MF ook wat waard.


    8 juni 2006 om 09:51
    Stefan

    Veel te laag. Zo’n Nedstat pakket kost bijvoorbeeld 2.000 euro. Waarom wil Nedstat op je site staan? Eigenlijk om te gaan verkopen. Dus zou je in iedergeval 2.000 euro kunnen vragen. Nedstat komt naar jouw toe omdat zij denken wel een paar pakketten via jouw site te kunnen slijten. Minimaal 2.000 (of het exact bedrag per pakket) dus.


    8 juni 2006 om 10:17
    Bas

    Als de betaalde posting interessant is, de informatie correct en evt. uitloopt in een interessante discussie waar ook concurrenten naar voren gehaald worden is er mijn inziens niets mis met een betaalde posting. Ben benieuwd wat het gaat worden!


    8 juni 2006 om 10:21
    Phileas

    Betaalde postjes blijken niet de meest succesvolle uitingsvormen als advertorial, een van de redenen hiervoor is bijvoorbeeld dat ze binnen een dag de pagina uitzakken. Wij werken met verschillende ‘contentachtige’ uitingen die toch gescheiden staan van de traditionele tekst en plaatjes van de redactie. We halen hier (zie bijvoorbeeld http://www.retecool.com, links Johan, rechts WK) conversieratio’s die bij wijze van spreke niet onder doen aan de meest flashy rich media, van 2,5% en hoger. Wellicht leuk om hier binnenkort meer informatie al dan niet via Marco te delen.


    8 juni 2006 om 11:09
    Martijn

    “Laten we voor het gemak aannemen dat de waarde van een relevante bezoeker voor Nedstat ca. 2,50 euro is.”

    Marco, waar haal je dat bedrag van 2,50 euro vandaan?

    Op basis van ervaringen met Google Adwords?

    PS Interessante discussie!


    8 juni 2006 om 12:00
    Kasper Katje

    Allereerst gaat het, zoals je zelf al aangeeft Marco, om de waarde voor de lezer.

    Een CPC van 2,50? Ik hou me warm aanbevolen (als publisher dan)

    Het mooie is wel dat je het aantal gelezen intro’s meet en daarna het aantal doorclicken omdat je dan ook een soort CPM kunt meenemen in je berekeningen.

    Daarnaast is er natuurlijk ook nog gewoon de vraag, dus wat heeft de adverteerder er voor over om in de kijker te staan. Dus men geeft een bepaald budget op waarna je kan laten weten wat je daarvoor kunt bieden.


    8 juni 2006 om 14:15
    finzend

    Het gaat zeker om de waarde voor de lezer, maar ook om de affiniteit die de blogger met het product heeft. Oftewel, zou je er anders (als het niet betaald werd) ook over schrijven? Als dat zo is dan lijkt het me niet verkeerd om een “blogvertorial” te posten. Vraag is dan echter of het voor de adverteerder niet effectiever is om een mailtje met tip te sturen, misschien dat het dan ook wel gepost wordt;)

    Wat betreft de prijs vind ik 250 ook laag, het gaat toch om een specifieke doelgroep. En zoals je schrijft steekt je er extra tijd in. Daarnaast vind ik de opmerking van Elja over de pagerank een goede om rekening mee te houden…


    8 juni 2006 om 15:50
    media

    Dit vraagt om een extra posting waarin ik een aantal reacties die hierboven zijn gegeven zal verwerken. Als ik snel een conclusie mag trekken dan is het bedrag in ieder geval te laag maar is het nog niet helemaal duidelijk wat nu het beste kostenmodel is.

    Vwb de keuze van 2,50 euro; dit is een willekeurige aanname waarbij ik een aantal schattingen heb gemaakt vwb klantwaarde en conversies. Even als voorbeeld:

    Stel de klantwaarde is 250 euro

    Stel 10% van de aanvragen leidt tot aanschaf van pakket (waarde 25 euro)

    Stel 10% van de sitebezoekers leidt tot aanvraag (waarde 2,50 euro)

    Nogmaals, een ruwe schatting gebaseerd op een aantal aannames.


    9 juni 2006 om 05:23
    Dick

    Marco, ik ben benieuwd naar je nieuwe opzet. Gegeven de korte levensduur van de zichtbaarheid van eenposting vond ik je berekenwijze itt anderen helemaal niet zo gek (over de waarde van eenclick valt te discussiëren). Ben m.n. benieuwd hoe je dat zichtbaarheidsprobleem gaat oplossen, zoals Phileas ook aangeeft.


    9 juni 2006 om 07:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!