Google AdsBot gaat landingpage indexeren (nu echt)

26 mei 2006, 19:17

Binnen enkele weken zal Google met een nieuwe bot komen, de Google AdsBot. Deze bot gaat landingpages van Google AdWords advertenties indexeren en beoordelen hoe relevant deze zijn voor de advertentie. Deze relevantie wordt meegenomen in de quality score. Hoe hoger de quality score voor een bepaald keyword, hoe goedkoper je op dat woord kunt adverteren.

Dat Google landingpages meeneemt in de quality score was al sinds december bekend, maar tot nu toe gebeurde dat alleen met pagina’s die ‘toevallig’ al door één van de andere bots waren geïndexeerd. Binnenkort zullen dus in principe alle landingpages beoordeeld worden.

Wil je niet dat Google je landingpage indexeert? Dat kan, je kunt AdsBot-Google blokkeren door de volgende code in de robots.txt op te nemen:

User-agent: AdsBot-Google

Disallow: /

Maar Google zal je dan beoordelen als ‘non-participating advertiser’ waardoor je een lagere quality score krijgt en meer betaald per klik.

Het is nog onduidelijk hoe zwaar de kwaliteit of relevantie van de landingspagina mee gaat tellen in het algoritme van AdWords, maar het lijkt erop dat dit steeds meer invloed zal krijgen. Hierdoor zullen adverteerders die op irrelevante zoekwoorden adverteren het steeds moeilijker krijgen de ROI op pijl te houden terwijl dat voor relevante sites makkelijker wordt. Hierdoor moet de gebruikerservaring van de zoeker verbeterd worden. (waardoor meer op advertenties geklikt zal worden)

Het lijkt me een goede ontwikkeling van Google die het vertrouwen van de consument in de advertenties zal verhogen, al ben ik erg benieuwd in hoeverre relevantie van de langingspage goed te beoordelen is als bijvoorbeeld op synoniemen geadverteerd wordt. Al met al wordt het langzaam steeds moeilijker voor de kleine adverteerder om een rendabele advertentiecampagne te onderhouden zonder kennis van hoe Google beoordeeld hoe relevant een pagina is.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    ErwinVanLun

    Weer zo’n goed stuk van Remi! Thanks!


    27 mei 2006 om 13:57
    Jaap de Jong

    Zeer interessant stuk. Ik ben zeer benieuwd of deze quality score zwaarder zal gaan wegen dan het “wie heeft het hoogste bod?” punt… Soms is het namelijk best irritant om woekerCPC’s te moeten betalen terwijl je content relevanter is dan die van de andere adverteerders.


    29 mei 2006 om 07:20
    wig

    Iemand al enig idee hoe dat ding heet?

    Ik zie in mijn logfiles een visit van:

    “Mediapartners-Google/2.1” en het ip is een ip van Google. Verder vraagt hij enkel en alleen de pagina op en verdwijnt weer…om later voor een andere pagina weer opnieuw terug te komen!


    13 juli 2006 om 19:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief