De toekomst van journalistiek
Ik heb al eerder verwezen naar de VPRO-documentaire De Toekomst, een 21-delige documentaire over hoe Nederland er in de toekomst uit zal zien.
Vanavond peilt De Toekomst de stand van zaken in medialand en blikt vooruit naar een toekomst waarin freelance samenstellers de vaste redactie van de krant hebben vervangen. Het is 2020 en we hebben toegang tot meer informatie dan ooit tevoren. Bloggers, burgers en buitenlui publiceren over elk denkbaar onderwerp op het internet. Waar en wanneer we ook willen, kunnen we op de hoogte gebracht worden van het laatste nieuws. In 2011 heeft een wijziging in de copyrightwetgeving ervoor gezorgd dat voortaan alle media en nieuws gratis en legaal via het internet beschikbaar is. We hebben maar één probleem: hoe filteren we die enorme berg informatie?
Kijken dus vanavond!
Ik heb vanmorgen ook problemen om op de site van de VPRO te komen. Vreemd, zal straks ook nog eens kijken!
Hierbij in ieder geval de volledige tekst:
Vanavond Ned3 19:45-20:20
Het medialandschap is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Het nieuws is niet langer het exclusieve domein van journalistiek en niemand wil nog voor nieuws betalen als het ook gratis beschikbaar is. Het internet wordt een steeds belangrijker nieuwsbron. De Toekomst peilt de stand van zaken in medialand en blikt vooruit naar een toekomst waarin freelance samenstellers de vaste redactie van de krant hebben vervangen. Het is 2020 en we hebben toegang tot meer informatie dan ooit tevoren. Bloggers, burgers en buitenlui publiceren over elk denkbaar onderwerp op het internet. Waar en wanneer we ook willen, kunnen we op de hoogte gebracht worden van het laatste nieuws.
In 2011 heeft een wijziging in de copyrightwetgeving ervoor gezorgd dat voortaan alle media en nieuws gratis en legaal via het internet beschikbaar is. We hebben maar één probleem: hoe filteren we die enorme berg informatie? De traditionele media uit de vorige eeuw bestaan niet meer of publiceren alleen nog op het internet. De grote invloed die deze nieuwsorganisaties hadden is bijna verdwenen. Enthousiaste amateurs en professionele freelancers publiceren en produceren nieuwsitems zelf en worden gefinancierd door het bedrijfsleven. Wat betekent de opkomst van burgerjournalistiek en gepersonaliseerde nieuwswebsites voor ons gezamenlijke wereldbeeld? Komen de verhalen die ons allemaal aangaan nog bij ons allemaal terecht? Hoe worden journalistieke onafhankelijkheid en objectiviteit gegarandeerd als iedereen journalist is geworden? Wie betaalt er eigenlijk voor de informatie die we gratis ontvangen? Wat is de toekomst van een onafhankelijke en betrouwbare journalistiek? De Toekomst volgt een freelance samensteller die in 2020 in opdracht van het bedrijfsleven zijn verhalen schrijft. Een kijkje achter de transparante schermen van de nieuwe nieuwsmakers. Presentatie: Regie: Rinze Schuurman.
Herh. a.s. zaterdag op Nederland 1.
Met dank aan Erik van Roekel voor de tip!
Wat een aardige aflevering, voor een groot deel, maar wat vliegt-ie op het laatst enorm uit de bocht! Burgerjournalisten zijn onbetrouwbaar en verkopen hun ziel aan marktpartijen (‘Hallo, u hebt een batch foute medicijnen afgeleverd? Ik schrijf wel even een zogenaamd kritisch objectief artikel op mijn weblog waarin ik buitenlandse leveranciers de schuld geef, komt goed, naar wie kan ik de rekening sturen?’), en mensen veranderen in passieve informatieconsumenten die niet geinteresseerd zijn in informatie die niet precies aansluit bij hun specifieke interesse. Tenminste, dat is de conclusie van de voice-over. Terwijl in de uitzending tot dan toe door geïnterviewden als Erwin van der Zande en die jongen van Bright is geïllustreerd hoe mensen zelf deelnemen aan discussies en liever met mensen in contact treden via het internet dan voor de buis hangen. Ik verdenk de redactie ervan om vooraf een conclusie te schrijven en de hele aflevering te regisseren, waarna de uitzending nog moet worden opgevuld met een stuk of drie interviews. Het was echt verbijsterend, ik moet echt even mijn gal spuwen. Bleh.
… ‘en die jongen van Tweakers’, bedoelde ik, Van der Zande is juist van Bright.
Inderdaad beetje jammer om het uit de klauwen lopen van advertorials/commerciële infiltratie alleen bij de weblogs/burgerjournalistiek werd neergelegd.
Maar gelukkig zijn wij ‘die consumenten’ die het haarscherp aanvoelen. 😉
Wel vond ik het interessant om aan het denken te worden gezet over wat er overblijft wanneer er geen bestaansrecht meer is voor massamedia en/of massajournalistiek.
Damn, dat heb ik weer. Adviseer ik anderen om te kijken vergeet ik het zelf. Uitzending is online nog niet te bekijken dus ik vrees dat ik moet wachten tot morgen 🙁
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!