10 online adviezen voor ZZP en MKB

18 augustus 2013, 16:06

In mijn vrienden-en-bekendenkring bevinden zich heel wat ondernemers. Dat zijn grote ondernemers met tonnen omzet, maar ook de kleinere ondernemer die heel ambitieus zijn eigen schoenenmerk aan het opzetten is. Allemaal snappen ze dat online en social een enorme belangrijke factor is in hun werk. Maar de meesten moeten ook toegeven dat de ontwikkelingen in de online wereld ze een beetje te snel gaan. Vaak krijg ik dan de vraag wat ze ermee aan moeten. Wat moet ik doen met mijn website? Wel of geen Facebook? Toch Twitter? Google+? Wat is dat? Met plezier maak ik dan tijd voor ze. Ik heb op het gebied van online toch een beetje zendingsdrang en help mensen graag op weg. Ik heb vandaag mijn mouwen maar eens opgestroopt en in een half uur tien tips (met sub-tips) op papier gezet. Waar moet je als ondernemer nu allemaal aan denken?

1. Neem al je platformen in ogenschouw

  • Kijk niet alleen naar Facebook, maar naar je totale online aanwezigheid.

  • Je website is outdated. Snel aanpassen.

  • Zorg dat je SEO in orde is.

  • SEO = veel actuele content, veel links naar je website, website technisch goed in orde.

  • Zorg dat iedere webpagina een call for action heeft.

  • Verkoop je je spullen online? Niemand koopt iets bij je tijdens het eerste bezoek aan je site.

  • Zorg er dus in ieder geval voor dat je het e-mailadres van deze bezoeker te pakken krijgt (onder punt 6, 'Facebook', zie je waarom).

  • Sterker nog, dat is misschien het allerbelangrijkste: zorg voor permissie tot contact (via alerts, nieuwsbrieven).

  • Ben in ieder geval aanwezig op Facebook, Twitter, Google+ en Linkedin.

2. Onderzoek

  • Maak gebruik van een tool als Hootsuite.

  • Organiseer vanuit deze tool op welke platformen je wanneer welke informatie deelt.

  • Volg relevante zoekwoorden uit je branche via Hootsuite.

  • Volg eventueel concurrenten.

3. Organisatie

  • Wijs iemand aan in je organisatie die meer dan gemiddeld tijd heeft om dialogen te volgen, te antwoorden en voor opvolging te zorgen.

  • Zorg binnen je bedrijf voor duidelijke afspraken ( wie doet wat, wie schrijft, wie reageert).

  • Het liefst betrek je je hele organisatie.

  • Hoe meer mensen online de dialoog voeren, hoe meer contacten je hebt.

  • Train deze mensen goed, voordat ze beginnen.

  • Online dialogen zijn niet moeilijk te voeren (iedereen kan communiceren), maar het helpt als je de mores en eigenschappen van de verschillende platformen leert kennen.

4. Service

  • Begin met het beantwoorden van vragen via sociale netwerken.

  • Ga pas daarna met die leuke actie aan de slag (veel later).

  • Voer, na verloop van tijd met mensen die het over een onderwerp hebben ( maar niet over je merk), online een gesprek.

  • Ga dan nog niet voor verkoop, maar zorg dat je op inhoud autoriteit wordt en dat mensen je tips en adviezen waarderen.

5. Content

  • Vertel, vertel, vertel. Wat doe je? Wie ben je? Wat drijft je?

  • Mensen zijn geïnteresseerd in mensen, niet in merken.

  • Als je veel verhalen vertelt, waarderen mensen dat.

  • Maar ook foto’s en video’s kan men waarderen.

  • Hou het wel bij jezelf. Speel geen “ik ben een hele grote onderneming” online, terwijl je bent begonnen vanaf je zolderkamer.

  • Ik zag op Facebook foto’s van medewerkers. Daar staat slechts de naam van de medewerker bij. Biedt ook een linkje aan naar de website, daar staat dan het hele verhaal van die betreffende medewerker. Wat doet deze man? Waar denkt hij de hele dag over na?

  • Blogfunctionaliteit is dan ook onontbeerlijk op je website.

  • Blog over de veel voorkomende vragen, wat je dagelijks doet (ook innovatie), vertel over mogelijke vacatures.

  • Geef dan niet die saaie vacaturetekst, maar laat de toekomstige collega’s maar uitleggen wat er zo gaaf is aan dit bedrijf.

  • Durf ook je twijfels en onzekerheden als ondernemer te benoemen.

  • Nee, dan ben je niet zwak, dan ben je menselijk. En daar houden mensen van.

  • Zorg dat je zelf zichtbaar bent als persoon op al je platformen.

  • Ja, je lijkt op een corporate als je in de ‘ons’ vorm spreekt, maar geloof me, je wilt niet op een corporate lijken. Die moeten wellicht nog meer leren van social dan jij.

  • Betrek je lezers. Ze vinden je sympathiek, het wordt zeker gewaardeerd.

6. Facebook

  • Speciale aandacht voor Facebook: wil je je fanbase/bereik op Facebook vergroten, gebruik dan advertenties. Zonder ads gaat het vergroten van je fanbase zeer moeizaam.

  • Gebruik speciale diensten van Facebook om inzicht te krijgen in je doelgroepen. Gebruik daarvoor de Power Editor (alleen via Google Chrome, vreemd genoeg).

  • Gebruik in de Power Editor de opties 'custom audience’. Bij deze optie is het eerder onder punt 1 genoemde punt over e-mailadressen van belang.

  • Custom audience matcht je e-mailadressen met de e-mailadressen die Facebook heeft. Er gaat vervolgens een hele walhalla aan ongepersonaliseerde informatie open over jouw mailbestand.

  • Gebruik daarnaast “Same audience”. Facebook biedt je een zelfde bestand aan als je custom audience. Een mooie manier om je klantenbestand te vergroten.

  • Ads van Facebook kun je heel makkelijk testen. Doe dat ook (met plaatje, zonder plaatje, verschillende soorten teksten).

  • Zorg altijd voor ads in de timeline van je doelgroepen. Die zorgen voor meer activatie dan de ads aan de rechterkant.

  • Zorg bij foto’s of tekst altijd voor een link naar je ‘huis’.

  • Je huis is je website: daar handel je het verder af. Facebook staat dus in dienst van je website. De andere sociale kanalen ook.

7. Google+

  • Google+ matst je als je een Google+-pagina actief gebruikt.

  • Je komt dan beter naar voren in de zoekresultaten.

  • Je staat dan zelfs rechts prominent in beeld.

  • Je blogartikelen komen rechts naar voren als ‘objectieve’ content en staan boven de ads rechts.

  • Zet hiervoor wel even een Google+-scriptje in je broncode van je website.

8. Gebruik persuasion technieken

  • Iets moeilijker direct toe te passen, maar verdiep je in de psyche van je doelgroep.

  • Mensen zijn kuddedieren en makkelijk te beïnvloeden.

  • Met de juiste communicatie, krijg je je bezoekers en lezers sneller en makkelijker waar je ze hebben wil. Check het Wheel of Persuasion voor inspiratie.

9. Optimaliseer

  • Alles is te meten: je websitebezoek, de activiteit op Facebook, het succes van die tweet.

  • Zorg dat je een Google Analytics-account hebt onder je website.

  • Zorg in ieder geval dat een globaal inzicht hebt van wat er op je website gebeurt.

  • Gebruik klantonderzoekstools als Survey Monkey voor klantonderzoek op je website.

  • Ben je al wat verder, bekijk dan de mogelijkheden van optimalisatietesten (A/B-testen).

  • Ga op termijn ook campagnes taggen in je Google Analytics (zo meet je nadrukkelijk het succes van een campagne).

  • Zorg ook dat je externe sociale kanalen getagged zijn in Google Analytics. Zo kun je het succes van deze kanalen richting je website begrijpen.

  • Zorg ook dat je een event-kalender bijhoudt. Zo begrijp je die piek in je bezoekersaantallen ineens (“Oh ja, toen zaten we bij Harrie Mens in de uitzending.”…).

10. Neem contact op

  • Met de vele online marketeers die al vaker met dit bijltje hebben gehakt.

  • Zij helpen je graag bij het verbeteren van je online dialoog.

  • Benader ze gerust, bijvoorbeeld via Twitter.

  • Zij snappen de online dialoog en helpen je dan ook graag.

Uiteraard kun je nog veel meer tips bedenken. Mis ik nog zaken waarvan jullie denken, die móeten erbij? Of is deze lijst veel te ambitieus voor de gemiddelde ondernemer en ga ik met mijn tips over persuasion en Google Analytics teveel zweven?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Maurice Beerthuyzen
Conversion manager & strategist bij Nummer Negen consultancy

Oprichter en eigenaar van Nummer Negen consultancy. Ik optimaliseer (mobiele) websites en customer journeys bij mijn klanten. Ik verdeel mijn tijd tussen grote opdrachtgevers (zoals Efteling en eerder adidas) en het MKB. De issues zijn per klant anders, maar de uitdaging is bij iedere klant om de online prestaties te verbeteren maar vooral om meer te begrijpen en te leren van die bezoeker op de (mobiele) website. Ik heb het vak geleerd bij Interpolis en Rabobank, waar ik digitaal strateeg was en bij Online Dialogue, waarvan ik mede-eigenaar was.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!