Zo zet je mobiele technologie in voor bedrijfscontinuïteit

26 juni 2019, 09:00

Klanten communiceren steeds vaker via messaging kanalen zoals WhatsApp bijna even makkelijk met bedrijven als met vrienden en familie, waar en wanneer zij dat zelf willen. Digitaal transformeren is als bedrijf dan ook onvermijdelijk en door de gevolgen van de covid-19-uitbraak nu relevanter dan ooit. Maar hoe houd je op dit moment de band met klanten, bezoekers of fans warm in een markt waarin de vraag voor velen verandert?

1. Ben bereikbaar op mobiel

Consumenten kunnen niet meer zonder mobiele technologie. Zij zijn 24/7 online en zoeken, vergelijken en kopen op hun mobiel. Ze raken er daarnaast steeds meer aan gewend om op elke mogelijke manier met bedrijven in contact te zijn. Niet alleen via de contactgegevens die ze op de website vinden of webchat, maar ook op andere mobiele platformen zoals via social media en WhatsApp. Als bedrijf is het daarom van belang om mee te gaan met het veranderende gedrag van de consument. Het gaat erom dat je aanwezig bent op de mobiele kanalen waar zij zich bevinden in plaats van andersom. Op deze manier hoeft je klant zijn vertrouwde mobiele omgeving niet te verlaten en wordt interactie met hen een stuk laagdrempeliger.

2. Zet conversational commerce in

Naast het aanwezig zijn op mobiele kanalen, is het van belang de klant zo goed mogelijk te helpen binnen deze kanalen. Via messaging-apps zoals Facebook Messenger, WhatsApp en Apple Business Chat zijn er legio manieren om consumenten van dienst te zijn. Denk aan het vereenvoudigen en verwerken van betalingen, het direct verwerken en behandelen van claims of klachten en het mogelijk maken van proactieve klantcommunicatie. Winkelen, afrekenen of (eten) bestellen: het kan (en moet) allemaal gemakkelijk en snel vanuit huis. Conversational commerce dicht de kloof tussen shopping en klantcommunicatie via bestaande messaging apps, doordat de gehele customer journey binnen één berichtenkanaal plaatsvindt. Deze kanalen bieden innovatieve, uitgebreide mogelijkheden waardoor de consument in de conversatie eenvoudig keuzes kan maken, bijvoorbeeld via een keuzemenu met opties.

3. Denk in alternatieven

In deze onzekere tijd is het voor veel bedrijven een uitdaging om manieren te vinden om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. De situatie vraagt ondernemers dan ook om goed na te denken hoe zij de zaak draaiende houden. Om te voldoen aan de maatregelen en om gasten te kunnen verwelkomen, zetten winkeliers, musea en horecaondernemers tijdsloten in. Bezoekers ‘kopen’ gratis een ticket met een tijdslot wanneer zij willen langskomen. Vervolgens kunnen zij op de hoogte worden gehouden via sms. Met het aanbieden van tijdsloten kun je een veilig aantal bezoekers ontvangen én 1,5 meter afstand waarborgen. Probeer dus oplossingen te bieden voor de diensten die je nu niet kunt leveren zoals je gewend bent. Vind de businessmodellen die jouw bedrijf de nodige boost kunnen geven en zet klantinteractie- en conversiemogelijkheden waar mogelijk om naar mobiel om de consument zo gemakkelijk mogelijk te bereiken.

4. Zet mobiele technologie op de juiste manier in

Er zijn verschillende manieren waarop mobiele technologie je kan helpen de situatie naar jouw hand te zetten. Heb je gedwongen de deuren van jouw restaurant moeten sluiten? En kun je straks niet meer hetzelfde aantal klanten ontvangen als voorheen? Laat de consument snel en veilig vanuit huis of voor de deur van je zaak eten bestellen via zijn of haar smartphone. Nadat de bestelling online is geplaatst, kan deze op het aangegeven moment worden opgehaald of op een gekozen tijdslot op locatie worden genuttigd. Zo worden contactmomenten geminimaliseerd, houd je het aantal klanten in je zaak onder controle en blijft je onderneming up and running. Dit noemen wij Mobile Order. Eenvoudig te realiseren en beheren via een webapplicatie zonder ingewikkeld platform of het bouwen van een app of website.

Zorg daarnaast voor een mobielvriendelijke klantenservice. Live chat via bijvoorbeeld WhatsApp biedt meer mogelijkheden dan via de website.

Mobiele technologie kan op verschillende manieren worden ingezet om bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Ontdek wat technologie voor jouw bedrijf kan betekenen en op welke manier jij conversie kunt genereren via mobiel.

Jeroen van Glabbeek richtte in 1999 samen met Gilbert Gooijers, tijdens hun studententijd, CM.com op. Aanvankelijk heette het bedrijf ClubMessage en hielp het clubs en discotheken met SMS-marketing. Binnen enkele jaren bereikten ze bijna een miljoen jongeren per week via SMS. Tegenwoordig heeft CM.com een jaarlijkse omzet van bijna 100 miljoen euro en bedient het miljoenen gebruikers voor klanten als banken, overheden, logistieke organisaties en telco’s. CM.com heeft ruim 300 medewerkers en kantoren in onder andere Hong Kong, Londen, Kaapstad, Los Angeles, Parijs, Frankfurt, Singapore, Dubai en thuisstad Breda. Het is de missie van CM.com om ’s werelds beste platform te bouwen voor mobile messaging, payments, voice, apps en security. CM.com is beursgenoteerd op Euronext Amsterdam.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!