Willy Wonka bestaat, en hij verandert marketing

MrBeast is een 'game changer' voor ons vak. Maar eerst iets over Willy Wonka.

27 juni 2023, 14:30 3170 x gelezen

Onlangs heeft iemand een chocoladefabriek gewonnen. Hij was één van de tien mensen die een chocoladereep met een gouden wikkel van het ‘merk’ MrBeast had gekocht en die langs mocht komen om tegen 9 andere deelnemers te strijden voor het bezit van de fabriek. Spoiler: het was een soort filmstudio, maar hij mocht hem uiteindelijk wel ruilen tegen een half miljoen dollar. Niet echt origineel zou je zeggen, maar dat is bijzaak in mijn betoog. Ik wil het hebben over de reden dat het woord ‘merk’ hierboven tussen haakjes staat. En dat MrBeast een ‘game changer’ is voor ons vak. Maar eerst iets over Willy Wonka.

De volgers van Willy Wonka

Wist je dat Roald Dahl vroeger dichtbij de chocoladefabriek van Cadbury op school zat? Cadbury stuurde regelmatig repen naar de school om door de scholieren te laten testen, en de fantasierijke Roald bouwde in zijn hoofd een wedstrijd met de chocoladefabriek van een verzonnen Willy Wonka als hoofdprijs.

Na het bekijken van enkele video’s van MrBeast (een nerd met de naam James Stephen Donaldson) vroeg ik me af hoeveel volgers Willy Wonka zou hebben als hij nu zou leven. Nou ja als hij zou leven natuurlijk. Donaldson is namelijk degene die de meeste volgers op Youtube heeft, veel van zijn video’s gaan viraal omdat hij denkt als Wonka. Hij deelt huizen, auto’s en enorme geldprijzen uit (één keer zelfs een miljoen dollar) in heel creatieve wedstrijden. Zoals een geweldloze variant op de ‘Squid Game’, met bijna een half miljoen prijzengeld.

Het valt me op als ik marketeers spreek dat ze MrBeast vaak niet kennen. Nu ben ik zelf ook geen ‘fan’, wat ik vooral interessant vind is de ontwikkeling die hij in gang zet. En vooral die ontwikkeling moet marketeers interesseren lijkt mij. We hebben in de afgelopen decennia de verschuiving gezien van ‘product first’ naar ‘solution first’: mensen willen geen boren maar gaten. Of nog een stapje verder: mensen willen een schilderij ophangen.

The Personality Economy

We gaan nu nog een stapje verder: ‘people first’. Ik heb samen met ChatGPT zelfs een boek in de winkel van Amazon gezet hierover: The Personality Economy. Je ziet het op TikTok bijvoorbeeld, daar moet je zorgen dat ze jou interessant gaan vinden, hoe jij je geld verdient is bijzaak. Dat zoeken ze wel op.

Donaldson had als puber veel tijd en begon te experimenteren met Youtube, onder andere het live spelen van spellen. Hij ontdekte de formule voor virale video’s (onder andere een cameo van een beroemdheid, ook in de Wonka-video) en werkte slim met sponsors. In de Wonka-video laat hij deelnemers bijvoorbeeld heel grote Mentos-snoepjes in de grootste Cola-fles ter wereld gooien. Inmiddels heeft hij 162 miljoen volgers op Youtube, en die volgen hem echt in alles.

Hamburgers van een beest

Zo heeft Donaldson bijvoorbeeld een groot deel van de hamburgermarkt overgenomen. Toen hij aankondigde om te starten met de ‘virtuele’ hamburgerketen MrBeast Burger sloegen de servers van Apple op tilt door de mensen die de app wilden downloaden. Hij verkocht in de eerste 3 maanden 1 miljoen hamburgers, daar deed McDonalds destijds nog 18 jaar over. Na twee jaar heeft hij er geen zin meer in en stopt hij met zijn burgerketen, zo kondigde hij onlangs aan. Hij wil chocolade verkopen, en dat lukt hem goed.

Het maakt niet uit in welke markt mensen als MrBeast (of Logan Paul met zijn ‘hydration’ drankjes) stappen, omdat zij het doen willen mensen hun producten kopen. Ze worden niet ingehuurd als influencer door merken, ze zijn zelf ‘merken’ die in alle markten succesvol kunnen worden. In Nederland heb je Bas Smit (partner van Nicolette van Dam) die ook een grote schare fans heeft die hem in alle activiteiten volgen. Het is niet mijn favoriet, maar dat is bijzaak.

Je hoeft je van mij niet te verdiepen in MrBeast, maar zeker op TikTok zul je zien: je zult in de toekomst nooit slagen met jouw marketing als je over producten of zelfs oplossingen praat. Mensen volgen mensen, en sommige mensen zijn zo interessant dat ze alles wat ze aanraken in goud verandert. Een gouden ticket wellicht, rond een product in jouw markt.

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie

1 Reactie

    Mooi geschreven Edwin! Het geeft aan hoe snel de ontwikkelingen en verschuivingen nu al gaande zijn.

    De film duurde mij wat te lang.

    Wouter


    3 juli 2023 om 13:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!