Wijzigingen in Facebook-advertenties per april
Sponsored stories zoals we die nu kennen, zullen verdwijnen en targetingmogelijkheden worden verder uitgebreid
In een platform roadmap voor developers maakte Facebook gisteren bekend dat er in april dit jaar een aantal wijzigingen worden doorgevoerd in de Ads API. Eén van de wijzigingen is het verdwijnen van de huidige sponsored stories. Daarnaast zullen er wijzigingen gemaakt worden in de demografische en geografische targetingopties. In deze blogpost zetten we alle wijzigen op een rij.
Sponsored stories zoals we die nu kennen zullen verdwijnen
Gisteravond verscheen een artikel op NU.nl over het verdwijnen van sponsored stories op Facebook dat veel vragen opriep. De sponsored stories zijn vaak het onderwerp van discussie omdat acties van gebruikers op Facebook daarmee geadverteerd worden. Het was voor marketeers mogelijk om advertenties te maken die lieten zien dat vrienden een pagina hadden geliket, een reactie hadden geplaatst of een post hadden geliket.
Het klopt dat de sponsored stories binnenkort zullen verdwijnen uit de advertentiemogelijkheden van Facebook. De sociale context, de reden dat marketeers voor deze advertentievorm kiezen, zal echter wel blijven bestaan. Voorheen moest een marketeer specifiek sponsored stories inkopen naast reguliere advertenties. Dit zal straks niet meer kunnen.
Toch verandert er weinig. Vanaf april zullen alle advertenties op Facebook namelijk automatisch voorzien worden van sociale context waar mogelijk. Dit maakt het aanmaken van advertentiecampagnes een stuk eenvoudiger omdat het aantal verschillende advertenties minder wordt.
Waar we eerder uit drie verschillende advertenties konden kiezen, kunnen we straks toe met één advertentie van de betreffende post of pagina:
In het kort komt het er op neer dat marketeers niet meer specifiek kunnen adverteren op acties van gebruikers, maar alle advertenties automatisch sociale context zullen bevatten die laten zien wat voor interactie vrienden van de gebruiker hebben gehad met de bewuste pagina of post.
Veranderingen in ad targeting
Niet alleen de sponsored stories zoals we die nu kennen zullen verdwijnen. Facebook kondigde nog een aantal wijzigingen aan in hun advertenties. In hun platform roadmap beschrijven ze veranderingen in interessetargeting, geografische targeting en geavanceerdere demografische targeting.
In de basis wordt targeting straks onderverdeeld in vier hoofdgebieden: locatie, demografische kenmerken, interesse en gedrag.
Interessetargeting versimpeld
Waar we voorheen keuzes maakten tussen targeting op precise interest (keywords en onderwerpen als “cars” of “#cars”) of Broad Categories (“Auto/Vehicles – Cars”) zullen we in de toekomst alleen nog kunnen kiezen voor simpele en slimmere interessetargeting als “cars”. Dit maakt het een stuk duidelijker.
Geografische targeting uitgebreid
De belangrijkste wijziging op het gebied van geografische targeting is dat het straks mogelijk is om bepaalde locaties uit te sluiten in je campagnes. Daarnaas is initiële targeting op land straks niet meer nodig. Voorheen werd eerst getarget op Nederland, en daarna op bijvoorbeeld Groningen. Straks kunnen we direct targeten op stad en wordt het dus mogelijk om steden in verschillende landen te targeten in één campagne.
Geavanceerde demografische targeting
De laatste wijziging is de verandering in demografische targeting. Deze wordt behoorlijk uitgebreid met nieuwe mogelijkheden om te targeten op werk(plek), opleiding en functienaam. Daarnaast zal relatiestatus worden uitgebreid en kan getarget worden op de ‘life events’ die gebruikers aan hun profiel toevoegen en hoe lang deze geleden zijn (3 maanden, 6 maanden, 1 jaar). Voor marketeers biedt dit hele interessante kansen. Hiermee zou je straks bijvoorbeeld mensen kunnen bereiken die een jaar geleden een huis hebben gekocht.
Conclusie: veranderingen vooral van invloed op marketeers
De wijzigingen die in april worden doorgevoerd hebben vooral invloed op marketeers. Het wordt eenvoudiger om campagnes op te zetten omdat er minder verschillende advertentietypes beschikbaar zijn. De sociale context die laat zien wat voor interactie vrienden hadden met de geadverteerde pagina of post, wordt automatisch toegevoegd. Voor de gebruiker verandert er dus weinig. De nieuwe uitgebreide ad-targetingopties bieden daarnaast veel kansen en mogelijkheden om nog specifieker en dieper te targeten en maken Facebook hiermee een nog interessanter kanaal voor adverteerders.
Afbeelding: Ksayer (CC)
In het artikel zeg je “Toch verandert er weinig. Vanaf april zullen alle advertenties op Facebook namelijk automatisch voorzien worden van sociale context waar mogelijk. Dit maakt het aanmaken van advertentiecampagnes een stuk eenvoudiger omdat het aantal verschillende advertenties minder wordt.”
Er verandert wel degelijk wat. Nu is het zo dat je in het nieuwsoverzicht kunt zien dat ‘Pietje’ een bepaalde update liked met Pietje nadrukkelijk boven de update in beeld. Dit gaat verdwijnen.
De sociale context waar in het originele artikel over gesproken wordt zijn de likes en comments die onder update staan. Deze staan een stuk minder nadrukkelijk in beeld. Straks komt de mogelijkheid via de ads daarbij om de ‘share’ interactie mee te nemen, dat is een extra optie.
Helder uitgelegd, Jeroen. Maar de mogelijkheid om te targeten op ‘people who recently moved’ was toch al lang mogelijk?
Hi Bart, klopt, maar targeten op basis van life events, die verder gaan dan een huis kopen, en de keuze uit 3 of 6 maanden of een jaar geleden wordt het net iets specifieker allemaal.
Bedankt voor je artikel Jeroen. Ik ben echter wel benieuwd wat dit gaat doen met de kosten. Voor Facebook zou dit namelijk een perfect moment zijn om kraan weer een beetje dicht te draaien en de kosten omhoog te gooien. De tijd zal het leren… Grt
Bedankt voor deze goede samenvatting Jeroen.
Verder valt mij op dat in advertenties die in het Nieuwsoverzicht op een volledige website komen in het klein onderaan de advertentie wordt getoond door wie de advertentie is geplaatst.
Dit is absoluut niet wenselijk en ik zou dit graag uit willen schakelen, mijn vraag is dan ook.. hoe?
Hopelijk kan iemand mij die gouden tip geven!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!