Wendy van Ierschot (VIE People): “Snelle groei vraagt om een scherpe HR-visie”
VIE People is de flexibele HR-afdeling van snelgroeiende scale-ups en serieuze organisaties, zoals Blendle en Mollie, maar ook van het Rijksmuseum en Booking.com. VIE People richt zich met name op innovatieve en snelgroeiende bedrijven. Hoe vind je talent in een enorm krappe arbeidsmarkt? Hoe bouw je aan een ijzersterke bedrijfscultuur? We gaan in gesprek met de oprichter van VIE People, Wendy van Ierschot.
Wendy van Ierschot Wendy van Ierschot is HR strateeg, ondernemer, investeerder in HR technologie en scale-up coach voor bedrijven die groeien. “Wij zoeken ondernemers die echt iets willen. We hebben de code gekraakt om scale-ups echt goed te laten schalen, tot het moment waarop je je eigen HR-afdeling kunt doen. Er is dan expertise nodig.” Van Ierschot is oprichter van VIE People, een HR- bureau dat gespecialiseerd is snelgroeiende bedrijven. Wendy is een enthousiaste optimist die gelooft in een inspirerende toekomst voor organisaties en teams.
Bedrijfscultuur als succesfactor
Veel bedrijven hebben het momenteel over ‘cultuur’: de bedrijfscultuur. Waar twee jaar geleden iedereen het over purpose had, is bedrijfscultuur nu de nieuwe hype. Succes zou binnen handbereik zijn als de bedrijfscultuur maar tiptop in orde is. Maar is cultuur niet een beetje de Golden Circle van 2019 geworden? “Ik heb altijd een afkeer gehad van ‘cultuurveranderprocessen’: we moeten allemaal maar veranderen, maar waarom eigenlijk? Is het doel daarbij wel duidelijk? Wat is de reden dat je wil veranderen? Ik geloof dat die cultuur in alles van het bedrijf moet zitten. Er moet vooral consistentie zijn: hoe je beoordeelt, hoe je beloont, hoe je mensen selecteert, wat voor type mensen haal je eigenlijk binnen. Dat betekent cultuur eigenlijk. Als al die dingen consistent zijn, is er een sterke bedrijfscultuur.”
“Waar twee jaar geleden iedereen het over purpose had, is bedrijfscultuur de nieuwe hype”
“Daarbij is er wel degelijk verandering in hoe belangrijk het is: cultuur doet er ook echt meer toe voor de nieuwe generatie. Ze willen leren, ze willen vooruit, ze willen met interessante mensen werken. Dus de kwestie van hoe de juiste, getalenteerde mensen binnen te halen, maar ook vooral hoe ze binnen te houden, gaat over de match tussen die persoon en de bedrijfscultuur, en de match wat je belooft en wat je werkelijk waar kunt maken.”