Welke social media management tool past bij jouw organisatie? Mijn zoektocht naar de juiste tool!

18 augustus 2017, 08:41

Eén tool waarmee je alle social media accounts binnen jouw bedrijf in 1 overzicht hebt en kan beheren. Nooit meer opnieuw in- en uitloggen, nooit meer je wachtwoorden kwijtraken en nooit meer van tabblad wisselen in je browser. Dat is mogelijk. Er zijn tegenwoordig verschillende social media tools die veel werk voor je uit handen kunnen nemen. Er zijn hierover al veel artikelen geschreven die in het algemeen aangeven welke social media tool de ‘beste’ keuze is. Helaas gaan deze artikelen niet over welke tool ook het beste bij jouw organisatie past. In dit artikel deel ik mijn bevindingen in mijn zoektocht naar een passende social media tool waarbij ik meerdere (meer dan 10) social media accounts wil beheren, waarbij ik geen behoefte heb aan hele uitgebreide rapportage mogelijkheden.

Overzicht en efficiëntie

Voor verschillende bedrijven waarvoor ik werkzaam ben, beheer ik meerdere social media accounts voor diverse concepten. Naarmate er meer social media accounts bijkomen, wordt het beheren steeds minder efficiënt en overzichtelijk door het vele in- en uitloggen en de vele openstaande tabbladen. Hierdoor ontstond de behoefte voor het creëren van meer overzicht van de social media accounts. Aan mij de taak om een zoektocht te starten naar een passende social media management tool. Dit bleek echter meer tijd te kosten dan verwacht. Het was lastig om een tool te vinden die aan mijn behoeften voldeed. En dat terwijl het enige wat ik nodig had was één plek waarin ik meerdere social accounts kon beheren en inplannen. De meeste social media management tools zijn erg duur en beschikken over enorm veel opties; opties die ik dus niet nodig had.

Achterhaal de behoeften

Na een kleine scan binnen de eerste zoekresultaten op de zoekterm ‘social media tool’ in Google, ontdekte ik dat ik gerichter moest zoeken naar een passende social tool. Als eerst heb ik een overzicht gemaakt van de eisen waar mijn perfecte social media tool aan moet voldoen:

Er zijn veel social media management tools die veel opties aanbieden voor social pagina’s, zoals het genereren van statistieken, het maken van rapportages en het inplannen van berichten. Afhankelijk van het bedrijf dat achter de tool zit en de mogelijkheden die de tool biedt, worden er verschillende pakketten aangeboden in verschillende prijscategorieën. Het is daarom handig om eerst na te gaan wat jouw organisatie nodig heeft:

  • Hoeveel medewerkers gaan de social media tool gebruiken?
  • Welke social media kanalen gebruikt de organisatie?
  • Hoeveel social media accounts zijn er in totaal actief?
  • Wat is voor jouw bedrijf de toegevoegde waarde van het inzetten van social media?

Na het beantwoorden van bovenstaande vragen kun je een opsomming maken met de eisen waar jouw perfecte social media management tool aan moet voldoen. Qua eisen kun je denken aan het inplannen van berichten, het aantal te koppelen accounts, automatische rapportages, statistieken, het beheren van de tool met meerdere mensen én last but not least het maximale dat je per maand wilt uitgeven aan de tool. In de voorbeelden verderop in dit artikel worden de prijzen van de tools vermeld. Verrijk zo je kennis en maak het jezelf makkelijker om de juiste tool te vinden.

Mijn top 3

Je hebt de doelen in kaart gebracht en wilt een keuze maken. Afhankelijk van je bedrijf kunnen de behoeften verschillen. Ben je een klein bedrijf met één social media account per social media kanaal, heeft jouw bedrijf meerdere disciplines of worden er accounts voor meerdere bedrijven beheerd? Ik kan alvast vertellen dat alle eenmanszaken geluk hebben; voor jullie zijn er gratis social media tools!

Werk je in een grote organisatie of bij een bedrijf dat meerdere sociale pagina’s beheert? Dan kom je wel uit bij de betaalde social media tools. Na mijn zoektocht heb ik een top 3 social media tools samengesteld bestaande uit Hootsuite, Fan Page Robot en Buffer.

Afhankelijk van onder andere het aantal accounts en toe te voegen gebruikers, hebben alle drie de onderstaande tools verschillende prijzen en mogelijkheden. Laten we snel starten met het uitlichten van deze tools.

1. Buffer

We beginnen met Buffer. Buffer is een goede optie wanneer je met name posts wilt inplannen. De tool ondersteunt de volgende platformen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Google +

Gratis versie:

Buffer biedt het ‘Individual’ pakket gratis aan. Hiermee kun je met één social account per platform inloggen. Je hebt de mogelijkheid om tot 10 posts per kanaal vooruit te plannen via de Buffer-app voor je iPhone/Android-toestel of via de browserextensie op je computer. Daarnaast kun je met Buffer Individual ook gebruik maken de link-inkorter (automatisch inkorten van url), de imgage creator ‘Pablo’ en van de ‘optimal timing tool’. Hiermee berekent Buffer op welk tijdstip je het best content kan plaatsen. Tot slot heeft Buffer een ‘Suggestions’ pagina waarin content wordt verzameld die mogelijk past bij jouw pagina.

Pluspunten gratis versie Buffer:

  1. Perfect voor kleine bedrijven die één social media account per kanaal beheren
  2. Overzicht van wat je in de afgelopen tijd hebt gepost
  3. Ingebouwde (simpele) image creator “Pablo”, handig voor iedereen die niet weet hoe photoshop werkt

Minpunten gratis versie Buffer:

  1. Je kunt maximaal 10 posts inplannen per kanaal
  2. Statistieken over de posts zie je alleen in de betaalde versie
  3. Je kunt maar 1 account per platform koppelen

Al met al is het ‘Indiviual” pakket van Buffer een uitstekende keuze wanneer je één sociaal account per sociaal kanaal hebt en de focus ligt op het inplannen van berichten. Naast de gratis versie heeft Buffer nog vier betaalde versies met prijzen tussen de tien en vierhonderd dollar per maand.

Betaalde versies:

Buffer heeft in de ‘Awesome’ versie, van 10 dollar per maand een aantal opties toegevoegd. Zo is het kanaal Pinterest toegevoegd en zijn de RSS feed en kalender beschikbaar in de ‘Awesome’ versie. Het aantal in te plannen posts is bij ‘Awesome’ verhoogt naar 100. Wel ben je nog steeds gelimiteerd aan één gebruiker. Het belangrijkste van de ‘Awesome’ versie is dat je 10 social accounts kunt toevoegen, ongeacht van welk platform het account is. Je kunt dus bijvoorbeeld negen Facebookpagina en één LinkedIn pagina koppelen.

Vanaf de ‘Small’ versie (99 dollar per maand) is de optie ‘Social Analytics’ beschikbaar. Je krijgt dan inzicht in de resultaten van de posts die je plaatst. Ook is het vanaf de ‘Small’ versie mogelijk om vijf team members toe te voegen waardoor je niet meer afhankelijk bent van één Buffer account. Je kunt 2000 berichten inplannen en kan op 25 social accounts inloggen! De ‘Medium’ versie ondersteunt 50 accounts en heeft een prijs van 199 dollar per maand. Het grootste account is de ‘Large’ waarin je tot 150 accounts kunt koppelen voor een prijs van 399 dollar.

Ik raad de gratis versie van Buffer aan voor de zelfstandig-ondernemer die zijn social media kanalen gewoon in één overzicht wilt zien en verder geen extra’s nodig heeft.

Prijzen Buffer

Bron: https://buffer.com/pricing

2. Fan Page Robot

De tweede, vrij onbekende, tool die ik wil bespreken is Fan Page Robot. Het eerste wat opvalt aan deze tool is dat er geen gratis versie beschikbaar is. Fan Page Robot biedt twee versies aan die zij het ‘Pro Plan’ en het ‘Unlimited Plan’ noemen.

Pro Plan kost 9,99 dollar per maand en je kunt hierbij maximaal drie Facebook-accounts koppelen. De Facebook accounts kan je weer koppelen met 36 andere social media kanalen.

Unlimited Plan kost 29 dollar per maand. Hierbij kan je op tien verschillende social media platformen ongelimiteerd (bedrijfs)pagina’s toevoegen! Naast de optie om berichten in te plannen biedt Fan Page Robot nog een aantal andere mogelijkheden.

Fan Page Robot vraagt om in te loggen met een persoonlijk Facebook account waar alle bedrijfspagina’s aan zijn gekoppeld. De tool herkent automatisch de Facebook bedrijfspagina’s en vanuit de bedrijfspagina in Fan Page Robot kun je de andere social platformen koppelen. De tool ondersteunt de volgende platformen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Blogger
  • WordPress
  • Shopify

Via Fan Page Robot is het mogelijk om je content automatisch in WordPress te plaatsen. Daarnaast heeft deze tool een optie die kan zoeken naar populaire content in nieuws, afbeeldingen en video’s. Zo heb je altijd iets om te posten! Daarnaast geeft Fan Page Robot aan welke hashtags trending zijn. Nadeel is dat Fan Page Robot zich richt op de Verenigde Staten. De hashtags die de tool als suggestie geeft, zijn dus trending in de Verenigde Staten.

Pluspunten Fan Page Robot:

  1. Onbeperkt pagina’s koppelen in de betaalde versie
  2. Gratis subaccounts voor collega’s

Minpunten Fan Page Robot:

  1. Fan Page Robot biedt geen app aan, je moet alles vanachter je laptop of desktop doen
  2. Geen social analytics
  3. Je moet inloggen met een facebook account. Hier koppel je alle andere social platformen aan

Fan Page Robot kan ook erg interessant zijn voor bedrijven die veel social media pagina’s beheren. Tevens kan de tool een grote toevoeging zijn op je content creatie. Zoals je hieronder ziet is de volledige versie een stuk goedkoper dan Buffer. Het is puur en alleen afhankelijk van je eisen.

Bron: https://fanpagerobot.com

3. Hootsuite

Net als Fan Page Robot heeft Hootsuite geen gratis versie. Afhankelijk van het aantal social accounts en gebruikers kan deze tool een stuk duurder zijn. Deze tool heeft ten opzichte van Fan Page Robot wél een mobiele applicatie. Hootsuite Professional is met 9,99 euro per maand de goedkoopste en simpelste versie van Hootsuite. Bij deze versie kunnen 10 sociale accounts aan één gebruiker worden gekoppeld. Naast het inplannen van de berichten geeft Hootsuite bij elke variant realtime statistieken.

Naast de Professional versie heeft Hootsuite de Team versie. In de Team versie kunnen maximaal vijf gebruikers worden toegevoegd. Het aantal toe te voegen sociale accounts is 20 en er worden 1-op-1 trainingen aangeboden vanuit Hootsuite. Per gebruiker betaal je 34,99 euro. Als je met een groep van vijf personen de social mediakanalen wilt beheren kom je dus op 174,95 euro uit.

Je komt automatisch uit op het Business aanbod wanneer je tussen de 20 en 50 sociale accounts beheert. De kosten hiervoor bedragen 99,99 euro met een minimumaantal van vijf gebruikers. In de Business versie worden de mogelijkheden verder uitgebreid met een aanbod in uitgebreide trainingssessies, 24/7 ondersteuning en de mogelijkheid om je analytische data te exporteren. Al met al is Hootsuite een uitgebreide social media tool met heel veel mogelijkheden. Daarentegen kunnen de maandelijkse kosten ook hoog oplopen voor deze tool. Ik vind Hootsuite daarom geschikt voor grote bedrijven die minimaal 1 FTE voor social media inzetten.

Pluspunten Hoodsuite:

  1. Zeer uitgebreide mogelijkheden en opties
  2. Real-time analytics
  3. Bijbehorende mobiele applicatie

Minpunten Hoodsuite:

  1. Hootsuite is aanzienlijk duurder in vergelijking met Buffer en Fan Page Robot

Bron: https://hootsuite.com

Wat kies je?

Bovengenoemde tools hebben alle drie interessante eigenschappen. De tools die in dit artikel zijn echter maar een klein deel van het brede aanbod in social media management tools. Het voordeel van Hootsuite en Buffer is dat beide tools een ‘free trial’ aanbieden. Hiermee kan je de tool gratis uitproberen. Daarnaast zit je aan deze tool niet gelijk vast voor een jaar. Je betaalt per maand voor Buffer, Hootsuite én Fan Page Robot.

Ik heb zelf voor Fan Page Robot gekozen en werk daar momenteel al twee weken mee. Het is een tool die goed aansluit op de eisen waar aan mijn social media tool aan moest voldoen. Namelijk dat ik met één keer inloggen op een groot aantal social accounts kan posten, er geen statistieken en rapportages werden opgesteld en de prijs ook nog eens relatief laag is!

Heb jij ervaring met één van de besproken of andere social tools? Dan ben ik erg benieuwd naar jouw ervaringen met de desbetreffende tool! Deel ze hieronder in de reacties!

Wilfred Stomp
Eigenaar & SEO Specialist bij TO BE FOUND Online Marketing

Wilfred is de eigenaar van online marketing bureau TO BE FOUND. Zijn passie is het ondersteunen van uiteenlopende bedrijven en ondernemers om hun online zichtbaarheid te verbeteren, de conversies te verhogen en daarmee het rendement van bedrijven te doen verbeteren. TO BE FOUND, opgericht in 2006 en gevestigd in het historische centrum van Dordrecht, bedient met name klanten die zich bevinden in het MKB. Aan deze klanten bieden zij altijd oplossingen op maat op het gebied van: zoekmachine optimalisatie, online adverteren, e-mailmarketing, social media marketing en conversie optimalisatie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!