Weblogs brengen politiek dichter bij de burger

13 oktober 2005, 06:12

Weblogs brengen politiek dichter bij de burgerDat is de uitkomst van het afstudeeronderzoek waarmee Jeroen Steeman, student Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit Utrecht op 21 oktober afstudeert.

In de relatie tussen burgers en politici spelen media een uiterst belangrijke rol. Maar door de vercommercialisering van de traditionele media als televisie, radio en kranten verliezen de burgers het vertrouwen in de politiek. Het onderzoek naar weblogs en politiek wijst uit dat weblogs ? zowel van politici, als van niet-politici ? deze trend kunnen keren.

Het onderzoek gaat nader in op de verschillende kenmerken die weblogs kunnen hebben in politieke communicatie. Het gaat hierbij om weblogs als nieuwsmedium, als discussieplatform en als plaats voor het herbergen van een virtuele gemeenschap. Al deze drie functies hebben verschillende consequenties in de communicatie tussen politici en burgers.

Ten eerste zorgen weblogs ervoor dat er meer mogelijkheden ontstaan voor burgers om politiek nieuws te publiceren. Ze zijn niet meer afhankelijk van traditionele media om belangrijk nieuws naar buiten te brengen. Weblogs democratiseren het nieuws. Iedereen kan immers een weblog openen en gaan schrijven, maar een weblog kan ook potentieel door iedereen gelezen worden. Hierdoor zijn burgers in staat om rondom ??n politiek onderwerp verschillende invalshoeken te lezen en zo de mogelijke vervorming van het nieuws door traditionele media en politici zelf te omzeilen.

Deze democratisering van het nieuws zorgt er ten tweede ook voor dat burgers kunnen participeren in het publieke debat. Een weblog is uitstekend geschikt om op te discussi?ren. Dat kan doordat bezoekers reageren onder een bericht op ??n weblog, maar dat kan ook doordat verschillende webloggers ieder op hun eigen weblogs met elkaar in discussie gaan. Vervolgens kunnen ook politici zich in dit debat mengen, wederom zonder tussenkomst van traditionele media.

Tenslotte zijn politici door weblogs in staat om een actieve virtuele gemeenschap van lezers te vormen. Deze virtuele gemeenschap van trouwe lezers kan vervolgens gevraagd worden om online of offline actie te ondernemen. De persoonlijke netwerken van de leden van een gemeenschap kunnen er voor zorgen dat meer mensen zich gaan interesseren voor deze weblogs en zo dus voor meer aandacht voor politiek zorgen.

Om te voelen hoe het is om met ‘de poten in de modder te staan’ heeft Jeroen Steeman tijdens zijn onderzoek regelmatig proefhoofdstukken van zijn scriptie gepubliceerd op zijn eigen weblog, Minitrue.nl. Daar schrijft hij af en toe over interessante onderwerpen rondom weblogs en politiek, maar ook over willekeurige zaken die hij interessant vindt.

De scriptie heeft als titel Blogocratie en is online zowel in html als in pdf gepubliceerd op http://www.minitrue.nl/blogocratie

Jeroen, ik heb de ontwikkelingen van een afstandje mogen meemaken. Complimenten voor de aanpak en succes straks bij het verdedigen van je scriptie. Ben uiteraard ook benieuwd of je doorgaat met je weblog!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!