Wat leveren Instagram-filters op voor je merk?

12 maart 2020, 10:00

Het was er al een tijdje, maar met Pokémon Go maakte de wereld bijna vier jaar geleden echt kennis met augmented reality. Tegenwoordig zie je het overal, misschien zelfs zonder dat je het door hebt. Op Instagram zijn AR-filters een grote hit. Maar hoe zet je deze techniek om naar een kans voor jouw merk? En wat kost het?

De augmented reality-facefilters, voornamelijk bekend van Snapchat, zijn al een tijdje beschikbaar voor Instagram. Je kunt ze gebruiken om Gucci-kleding te passen, maar ook om er als een kat uit te zien, of als een Disney-karakter. Merken zoals KLM, Pepsi en Toto experimenteerden al met de filters. De filters vind je in Instagram onder het tabje Face-effecten. Maar ze kunnen ook worden gepromoot door een merk in zijn Stories of Posts.

Meer dan een regenboog

AR-filters zijn een nieuw medium om een boodschap over te brengen: als je denkt dat gezichtsfilters gewoon een leuk en gek trucje zijn om mensen regenbogen te laten spuwen, denk dan nog eens goed na. Bovengenoemde merken zijn aan de slag gegaan met filters vanwege de hoge ‘share’-factor. Want de tijd dat mensen posts zomaar delen, is voorbij.

Merkidentiteit delen

Tegenwoordig kun je als merk je fans en volgers onderdeel laten worden van je merk. Niet alleen via de producten die ze van je kopen, maar juist doordat ze je merkidentiteit delen met hun peers. Hoewel het soms lastig is te achterhalen van welk kanaal de filter afkomstig is, worden de filters massaal gebruikt. Je kunt het vergelijken met de spaaracties van de grote supermarkten of het vangen van zeldzame Pokémons in Pokémon GO. In dit geval is het tof om onontdekte filters te delen met je vrienden of volgers.

Met zomaar je logo in een filter knallen kom je niet ver

Logo wel, logo niet

Een slimme en strategische branding is dan ook op zijn plek. Met zomaar je logo in een filter knallen en gaan met die banaan kom je niet ver. Consumenten belonen creativiteit. Niet alleen Facebook (Instagram) maar ook de gebruikers van deze platformen vinden dat een merk meer moeite moet steken in de content die je plaatst. Gebruikers zien zichzelf niet als reclamezuil, zij willen waarde voor wat zij delen.

Een hoge engagement

Misschien vraag je je af wat het voordeel is van het investeren in zo’n filter. Dit is eenvoudig, wanneer je een toffe filter hebt gelanceerd en de gebruikers van Instagram die willen gebruiken, moeten zij eerst je merk-account volgen om toegang te krijgen tot de filter. Dit kan natuurlijk een drempel zijn tenzij de filter voor jouw doelgroep likable genoeg is.

Gelukkig downloaden mensen ook nog steeds apps en is het volgen van je merkaccount een minidrempeltje in vergelijking met het naar de App Store gaan, een app downloaden en aanmelden voor de app. Door het eenvoudige gebruik zijn mensen snel geneigd om de filter eens uit te proberen. Een goed voorbeeld is van Mikhail Murtazin (op Instagram ‘Dvoshansky’) die vorig jaar met zijn filter één miljard views haalden. Inmiddels heeft hij meerdere filters gemaakt en behoort hij tot de grote influencers van deze wereld.

Je hoeft niet meteen de samenwerking met je influencers op te zeggen

Bijkomend voordeel

Als merk kun je als onderdeel van een campagne zelf een filter promoten door middel van Stories en Posts. Meteen de samenwerking met je influencers opzeggen is niet nodig. Influencers kunnen de filter gebruiken in hun eigen video’s die ze op hun beurt weer plaatsen op videoplatformen zoals YouTube en Vimeo. Je merk krijgt een extra boost van de impressies en captures als consumenten de filters zelf gaan gebruiken. Een bijkomend voordeel is dat een influencer op een laagdrempelige manier iets kan geven aan zijn volgers.

Wat valt er te meten?

Er zijn drie metrics die gebruikt worden om de effectiviteit te meten van een filter: impressions, captures en shares.

Impressions voor Instagram-effecten

Impressions zijn het aantal keren dat een effect op het scherm is weergegeven. Dit omvat zowel een effect dat wordt getoond terwijl iemand het in de Instagram-camera uitprobeert als het effect dat wordt weergegeven in een gedeeld verhaal op Instagram.

Captures voor Instagram-effecten

Het aantal keren dat iemand een foto of video heeft gemaakt met jouw effect in de Instagram-camera.

Shares voor Instagram-effecten

Het aantal keren dat iemand een foto of video met jouw effect op een verhaal op Instagram heeft gemaakt en gedeeld.

Wat kost het?

Meestal duurt het maximaal drie tot zes weken om een Instagram AR-effect te ontwikkelen, afhankelijk van hoe ingewikkeld de effecten moeten zijn. De complexiteit hiervan heeft ook invloed op de prijs, die varieert tussen 3.500 en 25.000 euro.

Menno Steenvoorden
Creative Director bij TAPE.CC

Als Creative is Menno Steenvoorden verantwoordelijk voor de begeleiding van de creatieve producties van TAPE.CC. TAPE is een Branded Content & Identity Design bureau voor innovatieve teams met vernieuwende ideeën. Met TAPE ARlab zetten zij Augmented Reality in voor campagnes op social media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!