Wat betekent 2013 voor mijn social media-strategie? (deel 1)

30 januari 2013, 10:28

2013 belooft een turbulent jaar op social media-gebied te worden. De storm die over het social media-landschap trekt zal een grote impact hebben op de social media-strategie van merken. We zetten de 10 grootste veranderingen voor je op een rij. Vandaag deel 1 met de eerste 5 veranderingen, morgen deel 2!

Ik heb deze blogpost samen geschreven met Bas van Steekelenburg.

Fragmentatie in sociale netwerken

In 2013 bewijzen ook andere (kleinere) sociale netwerken zoals Tumblr en Pinterest een bestaansrecht te hebben in Nederland. Naast de grotere sociale netwerken met 100+ mln gebruikers, schieten social start-ups nog steeds als paddenstoelen uit de grond. Een aantal hiervan blijven over en groeien door.

De niches op social gebied zullen verder worden opgevuld, wat resulteert in een nog grotere variatie aan sociale media. Het is hierbij zaak om op de hoogte te zijn van de unieke eigenschappen en user base van deze social media, zodat elke keer bewust de afweging gemaakt kan worden wat de mogelijkheden voor een merk zijn en bepaald kan worden op welke gefocust moet worden. Je moet daar zijn waar jouw klanten zijn.

We worden nog verslaafder aan sociale netwerken

In 2013 zal internet addiction disorder (IAD) officieel worden erkend. Het ontvangen en versturen van berichtjes geeft de hersenen kleine beetjes dopamine. Elke shot met dopamine verhoogt onze verslaving. Het effect hiervan is vergelijkbaar met verboden verdovende middelen.

De dwangmatige behoefte van de hersenen om telkens maar weer korte impulsen te krijgen in de vorm van kleine beetjes informatie neemt toe. Er treedt tolerantie voor de verslaving op. In 2000 kon men 12 seconden de aandacht vasthouden, in 2012 is dit nog maar 8 seconden. Dit zal alleen maar korter worden.

Mensen willen meer content, en op een toegankelijkere manier. Het is zaak om te communiceren op hetzelfde niveau als de consument. Het actief de conversatie aangaan met consumenten is hierbij de sleutel. Simpelweg content posten, en vervolgens niets met reacties doen, wordt niet meer geaccepteerd. Wil het merk zich profileren als een geloofwaardige partner voor een relatie, dan zal ook gevraagd worden om frequenter klanteninteractie te hebben. Doet men dit niet, dan wordt het merk vergeten en verdwijnt het uit consideration set van consumenten.

Coca-cola maakt gebruik van gifjes op haar Tumblr-pagina.

Visueel wordt nog belangrijker

In de toenemende drukte op het internet en de daarmee samenhangende gedragsverandering, kun je consumenten alleen nog bereiken door meer en meer de zintuigen te prikkelen. Alleen een stuk tekst is lang niet meer voldoende om interesse te wekken. Het visualiseren van boodschappen is de manier om ervoor te zorgen dat je voldoende aandacht krijgt.

In 2012 nam deze trend al een vlucht, gezien het aantal visual content, infographics en gifjes. Afbeeldingen op Facebook leveren een stuk meer interactie op dan stukken met tekst. Instagram heeft niet voor niets geprobeerd een policy door te voeren waarbij de rijke visuele content gebruikt kon worden voor reclame-uitingen. Twitter is visueler geworden.

In 2013 blijven Instagram, Tumblr en Pinterest groeien. Het biedt de mogelijkheid om als een van de eerste Nederlandse merken een fanbase aan te boren op laatstgenoemde media. Word meme-olicious, gif-tastic en photo-fabulous!

Heineken heeft duidelijk begrepen dat visueel zijn het goed doet bij de doelgroep.

Mobile first

57% van de Facebook-gebruikers is mobiel. De strategie van Facebook is nu om innovaties te ontwikkelen voor de mobiel en daarna pas voor andere apparaten. Ook andere social networks zullen zich meer richten op mobiel gebruik. Advertenties op de smartphone hebben een prominentere positie t.o.v. de website. Dit geeft je merk enerzijds de mogelijkheid om zeker te weten dat consumenten je campagne hebben gezien, anderzijds kan de inbreuk in gebruikservaring ook aversie opwekken. Facebook zal zoekende blijven naar de balans tussen usability en commercie.

Het grotendeels mobiele gebruik betekent ook dat er een hoop potentiële gebruikers afvallen wanneer merken Facebook-apps blijven ontwikkelen die niet op je mobiel werken. Te veel apps werken immers nog steeds niet op de smartphone. In 2013 groeit het aantal Facebook-apps verder. Gaat een bedrijf daadwerkelijk effectief met Facebook om, dan zet het mobiele Facebook-apps in.

Social media wordt een mix van earned en paid media

De toenemende drukte op social media zorgt voor nog meer content. Algoritmes in deze media filteren irrelevante content voor gebruikers weg. Het wordt nog belangrijker om onderscheidend te zijn, want dit zorgt ervoor dat je content door deze filters komt en meer mensen bereikt.

Een andere mogelijkheid is om content posts te adverteren. Echter het adverteren van slechte content wordt als spam gezien en levert direct negatieve reacies op. Stonden voorheen content creatie en adverteren los van elkaar, nu moet er nagedacht worden om van te voren deze twee activiteiten te integreren. Iedere keer draai je bij het promoten van posts een mini-campagne. Het adverteren en targeten is hierbij afhankelijk van de content, en dient vrijwel direct nadat de top van het organische bereik gehaald is, aangezet te worden. Wanneer het aan een van deze twee ontbreekt, haal je niet de volle potentie uit je social media activiteiten en beperk je het bereik.

Morgen deel 2 met o.a. Facebook wordt de facilitator van communicatie en groeit door en Social media wordt steeds meer beschouwd als de gateway naar je bedrijf!

Credits afbeelding: woodleywonderworks (CC)

I love marketing, consumers and new ideas. Not just new ideas, but making them real and successful - Eigenaar van Fresh Bridge en SportVibes Digital.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Guido Versteeg

    Goed en duidelijk verhaal, Roderick. Wij krijgen ook steeds meer klanten die mobile first gaan, naast veel klanten die responsive design implementeren en daarbij een aantal duidelijke cut-offs kiezen qua schermresolutie.


    31 januari 2013 om 12:12
    Janneke van Kester

    Beste Roderick en Bas,

    Helder verhaal en goed leesbaar! Op social media gebied worden er veel verschuivingen verwacht. Ik ben benieuwd hoe het het komende jaar gaat lopen en heel nieuwsgierig naar het tweede deel van jullie artikel.


    31 januari 2013 om 12:59
    Ronald van de grift

    Een helder verhaal, een pijnlijke conclusie. Steeds meer social media inzetten om je ‘stuff en skills’ te slijten is voor kleine ondernemers met een beperkt budget bijna niet vol te houden. Het kost je veel tijd, of geld, en meestal allebei.

    Het is wel een uitdaging om mensen bij het ontwerpproces te betrekken. In mijn geval: Laat ze een eigen ding doen. Een eigen feestje vraagt om een eigen kadootje voor de besten in het vakgebied. Luisteren, lezen, communiceren en leren.

    Uitdagingen genoeg!!!


    2 februari 2013 om 08:32
    Ruud Jobse

    Tumblr een ‘ander / (kleiner)’ netwerk noemen, vind ik een tegenvaller in dit interessante artikel.


    4 februari 2013 om 16:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!