Waarom je werken bij-site niet werkt

Je hebt veel tijd en geld geïnvesteerd in je werken bij-site, maar je krijgt nog steeds te weinig sollicitaties. Hoe kan dat?

27 juni 2023, 07:00 1920 x gelezen

Meestal komt dat doordat je een van de twee belangrijkste doelen voor een werken bij-site hebt verwaarloosd. In dit artikel beschrijf ik deze doelen en wat er meestal misgaat bij werken bij-sites die niet werken.

De twee hoofdoelen voor een werken bij-site

Als je een werken bij-site gaat bouwen, krijg je met veel meningen te maken. Het is daarom makkelijk om de hoofddoelen uit het oog te verliezen.

Een werken bij-site moet:

  • Converteren – zorgen dat kandidaten naar de site komen en, zodra ze op de site zijn, snel kunnen solliciteren.
  • Inspireren – kandidaten een beeld geven van je bedrijf, ze enthousiast maken en overtuigen dat ze bij je willen werken.

Klinkt simpel, maar deze twee doelen vereisen heel verschillende manieren van denken.

Een goed converterende site maken vereist vooral praktisch denken. Je kijkt naar data, zorgt dat de site overzichtelijk is en promoot vacatures op externe platformen. Dit is het domein van o.a. recruitment marketeers.

Een inspirerende site maken vereist juist abstract denken. Je moet bedenken welk verhaal je aan kandidaten wil vertellen en dit omzetten in design en content. Dit is het domein van employer branding-specialisten en designers.

Vaak heeft een van deze denkwijzen de overhand bij het bouwen van de site. Dan krijg je:

  • Een praktische site niet niet inspireert; of
  • Een inspirerende site die niet converteert.

Herken je je eigen werken bij-site hier nog niet in? We zullen de twee typen sites wat uitgebreider beschrijven.

Een praktische site die niet inspireert

Voor een praktische denker is een werken bij-site enkel een machine die kandidaten naar vacatures leidt. Als de bezoeker maar de vacature te zien krijgt die bij hem of haar past, volgt er vanzelf een sollicitatie.

Het design is niet belangrijk, zolang de kleuren van het bedrijf er maar in voorkomen. En content, behalve vacatureteksten, leidt alleen maar af.

Natuurlijk moeten er ook bezoekers naar de site gehaald worden. Dat doet de praktische denker door te adverteren met de vacatures, meestal op vacaturesites en/of via Google Ads.

Het resultaat: een dertien in een dozijn-site, die totaal geen beeld geeft van het bedrijf. Er komen bezoekers naar de site, maar de meeste klikken hem gapend weg en kijken op de site van een concurrent.

Webbouwers die dit soort sites bouwen benadrukken meestal vooral hoe makkelijk, snel en goedkoop de site opgezet kan worden. Als je doorvraagt zijn de sites die ze bouwen meestal op een template gebaseerd en heb je maar beperkte mogelijkheden om ze aan te passen.

Een inspirerende site die niet converteert

Voor een branding-specialist is een werken bij-site een uithangbord waar je bezoekers laat zien wie je bent. Als de ‘beleving’ maar goed is, volgen de sollicitaties vanzelf.

Het uitgangspunt is het werkgeversmerk. Met video’s en een opvallend design wordt dit zo goed mogelijk overgebracht. Een lijst met vacatures draagt daar niet aan bij en wordt ergens in een menu weggemoffeld.

Als er geadverteerd wordt, gebeurt dat met video-advertenties en banners die het werkgeversmerk etaleren.

Het resultaat: een mooie website vol fraaie content en goede ideeën. Helaas komt er amper bezoek op af. De bezoekers die er wel zijn, hebben de grootste moeite om een vacature te vinden die ze aanspreekt. Gefrustreerd sluiten ze de site en ze gaan iets anders doen.

Webbouwers die dit soort sites bouwen hoor je veel over ‘de beleving’ en ‘het verhaal’. Ze verkopen zichzelf door voorbeelden te laten zien van flitsende designs. Van gebruiksvriendelijkheid en het meten van conversies hebben ze geen kaas gegeten.

Hoe moet het dan wel?

Een goede werken bij-site inspireert. Dat betekent dat die:

  • toont waar je voor staat.
  • gebaseerd is op je werkgeversmerk.
  • je bezoekers enthousiast maakt om bij je te komen werken.
  • je onderscheidt van de concurrentie op de arbeidsmarkt.
  • met branding-campagnes latent werkzoekenden aanspreekt.

Een goede werken bij-site converteert ook. Dat betekent dat:

  • Het makkelijk is om vacatures te vinden en snel te solliciteren.
  • Conversies en gedrag op de site wordt gemeten.
  • Belangrijke informatie snel te vinden is.
  • Je vacatures bij actief werkzoekenden onder de aandacht brengt.
  • Alle recruitment marketing-campagnes worden geoptimaliseerd op basis van data.

Een goede werken bij-site is zowel inspirerend als converterend. Het laat zien wie je bent, wat je biedt en hoe je solliciteert.

Naast expertise in web development is er kennis nodig van o.a. employer branding, recruitment marketing en user experience. Waak voor tunnelvisie en zorg dat al deze perspectieven worden meegenomen!

Joost Bijl
Innovation Director bij Emplear.io

Mijn collega's van Emplear.io en ik helpen bedrijven meer goede kandidaten aan te nemen. Ons doel: het gat tussen online marketing en recruitment marketing te dichten. Dat doen we door kennis te delen, werken bij-sites op maat te bouwen, recruiters te trainen en recruitment marketing van hoog niveau aan te bieden.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!