Waarom audio advertising belangrijk wordt in je advertentiestrategie

16 juli 2020, 06:00

Audio advertising gaat groot worden. Want met adverteren via muziekstreamingdiensten kun je je doelgroep op basis van interesses en gedrag goed targeten. Op die schermloze momenten en in deze tijd waarin aandacht van consumenten krijgen een steeds grotere uitdaging wordt. Welke audio-advertentiemogelijkheden heb je? Je leest ze hier.

Wakker worden, snel ontbijten, de file in, werken, koken, sporten en ontspannen op de bank. Het (normaal gesproken) vaste ritme van het gros van de Nederlandse bevolking. Op een dag kunnen we gemiddeld tweeënhalf uur vrijmaken om onze smartphones en tablets te gebruiken. Voldoende tijd zou je denken voor het tonen van een advertentie van je product of dienst aan een relevante doelgroep.

Maar we komen dagelijks in aanraking met maar liefst 4.000 tot 10.000 visuele advertenties. Hierdoor wordt het een steeds grotere uitdaging om de aandacht van je publiek te grijpen, met de juiste boodschap en op het juiste moment. Deze ontwikkeling heeft ertoe geleid dat marketeers genoodzaakt zijn om hun huidige marketingvoorraad uit te breiden met nieuwe adverteermogelijkheden.

Geen traditionele radioreclame

Ga maar eens na: kun jij de laatste advertenties nog herinneren die je hebt gezien? Die kans is erg klein. De overkill van advertenties op kanalen als Facebook en Instagram en de grote hoeveelheid schermloze momenten in de dag, hebben geleid tot grote ontwikkelingen op het gebied van audio advertising.

Ga maar eens na: kun jij de laatste advertenties nog herinneren die je hebt gezien?

Hierbij gaat het niet om de traditionele radioreclame waar veelvuldig met hagel wordt geschoten, maar om advertising via muziekstreamingdiensten, zoals Spotify, waar je met gerichte targeting jouw doelgroep op basis van interesses en gedrag kunt bereiken.

Schermloze momenten

Audio advertising biedt voor organisaties de mogelijkheid om cruciale gaten in de customer journey in te vullen. Je bent namelijk in staat om je doelgroep ook te bereiken tijdens schermloze momenten, zoals tijdens het koken of sporten. Momenten waarop visuele media je doelgroep niet kunnen bereiken. Denk eens aan reclames voor sportartikelen tijdens een fitness-playlist of reclames voor games als er muziek wordt afgespeeld op een game console.

Audio advertising biedt een aantal voordelen ten opzichte van andere online advertising kanalen:

  • Naast dat doelgroepen zoals millennials en centennials (generatie Z) nog steeds te vinden zijn op kanalen als Facebook en Instagram, zijn zij ook uitgegroeid tot de grootste doelgroepen die actief zijn op muziekstreamingdiensten en daarmee uitstekend te bereiken via deze platformen.
  • In tegenstelling tot andere advertising platforms hebben gebruikers van muziekstreamingdiensten hun geluid altijd aan staan. Dit biedt organisaties de mogelijkheid hun boodschap zowel hoorbaar als zichtbaar bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.
  • Geavanceerde targeting-opties op basis van interesse in genre en playlists.

Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat audio advertising écht hot is en een onmisbaar onderdeel van de marketingmix wordt. Een combinatie van visuele en audio advertising zorgt er immers voor dat je de gehele dag zicht- en/of hoorbaar bent voor je doelgroep.

De mogelijkheden van Spotify advertising

Er zijn een aantal grote spelers op de markt die muziekstreamingdiensten aanbieden zoals Apple Music, SoundCloud en Spotify. Onder meer Spotify biedt momenteel in een geselecteerd aantal landen ook geavanceerde mogelijkheden als het gaat om audio advertising en is daarmee een voorloper in de markt. En dat is niet zo gek, want ook onder de Nederlandse muziekliefhebbers is Spotify het populairste platform om muziek te beluisteren. Ruim de helft van de Nederlanders maakt gebruikt van de Zweedse muziekstreamingdienst. Van alle gebruikers maakt 38 procent gebruik van de gratis variant, met advertenties.

Van alle Spotify-gebruikers maakt 38 procent gebruik van de gratis variant, met advertenties

Muzieksmaak is persoonlijk, emotioneel en authentiek en vertelt veel over hoe iemand is en wat zijn of haar interesses zijn. Met deze data beschikt Spotify over een flinke bibliotheek aan targeting-mogelijkheden om relevant met een doelgroep te kunnen communiceren. Naast de standaard targeting-mogelijkheden zoals geslacht, taal, leeftijd en regio zijn er ook uitgebreide opties om je doelgroep te bereiken op basis van muziekvoorkeur. Dit omvat:

  • Interesse-categorieën (educatie, reizen, fitness)
  • Real-time context-categorieën (chill, party, gaming)
  • Genre-categorieën (hiphop, jazz, latin)

Er worden diverse advertentie-plaatsingsmogelijkheden geboden, waarvan een aantal specifiek gericht zijn op mobile, desktop en/of web-app:

Audio everywhere

Dit type campagne biedt de mogelijkheid om een audio-advertentie uit te serveren tussen het beluisteren van je favoriete liedjes. Daarnaast kun je mensen vanuit deze advertentie ook verwijzen naar de website.

Sponsored sessions

Een gesponsorde video die aangeboden wordt bij het openen van je mobiele app. Na het bekijken van de video worden gebruikers beloond met een incentive in de vorm van het dertig minuten onderbroken luisteren van muziek.

Video take-over

Een video die getoond wordt aan Spotify-gebruikers die actief de app gebruiken. Dit geeft je zekerheid dat de advertentie ook bekeken wordt en gebruikers in aanraking komen met je product of merk.

Overlay

Deze advertentievorm is vergelijkbaar met de gebruikelijke display-advertentie. De uiting wordt getoond wanneer gebruikers terugkeren bij Spotify en is klikbaar, waardoor gebruikers direct je website kunnen bezoeken.

Homepage take-over

Een tweede display-variant die getoond wordt op de homepage van je desktop-app. Naast dat deze display clickable is, kunnen interactieve elementen toegevoegd worden zodat deze uiting de maximale aandacht trekt van gebruikers.

Sponsored playlist

De naam van de advertentiemogelijkheid geeft het al aan. Hier sponsor je een playlists die belangrijk zijn voor je doelgroep met audio-, video- en display-uitingen.

Leaderboard

De leaderboard ad is een derde klikbare display-variant, waarbij een campagne-uiting voor dertig seconden wordt getoond. De advertentie verschijnt alleen wanneer Spotify zichtbaar is op je scherm, zodat je het maximale uit je uiting haalt.

In deze video zie je en hoor je hoe het werkt.

Kosten van adverteren op Spotify

Adverteren op Spotify was eerder alleen weggelegd voor de grote organisaties. Maar met de komst van Spotify Ad Studio als een selfservice-platform is Spotify ook voor de kleine en middelkleine organisaties interessant.

Spotify Ad Studio werkt op een vergelijkbare manier als de advertentieplatforms van Facebook en Google

Spotify Ad Studio werkt op een vergelijkbare manier als de advertentieplatforms van Facebook en Google. Het minimale campagnebudget dat gespendeerd moet worden bedraagt op dit moment 250 dollar. Hier krijg je wel enorm veel merkbekendheid voor terug, aangezien er slechts 0,015 tot 0,025 dollar betaald wordt per advertentie-impressie.

Is audio advertising toekomstmuziek?

Het toenemend gebruik van muziekstreamingdiensten heeft de mogelijkheden in audio advertising in razend tempo ontwikkeld. Bijkomend dat het gaten dicht in de customer journey, maakt dat het een handige aanvulling is op de bestaande marketingmix.

Audio advertising wordt al veelvuldig ingezet in landen als Amerika en gaat de komende tijd ook steeds meer vaste voet aan de grond krijgen in Nederland. In 2020 wordt het nog afgetast, slechts een aantal early adopters krijgen toegang tot het advertentieplatform. Door de snelle ontwikkelingen van Spotify en navolgingen van andere partijen, gaat audio advertising vanaf 2021 een prominente rol spelen binnen de online advertisingstrategieën van veel organisaties.

Casper Timmers
Digital marketing specialist bij Techonomy

Casper Timmers is vanaf 2018 werkzaam voor Techonomy. Vanuit zijn rol als digital marketeer is hij onder meer gespecialiseerd in de wereld van online advertising en de laatste ontwikkelingen binnen deze markt.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Siegfried Ronan

    Een heel goed artikel en ik zie hier een langetermijnstrategie


    11 augustus 2020 om 08:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!