Waarom adaptive display-advertising het helemaal gaat worden

18 juni 2014, 13:00

Toen een jaar geleden responsive websites gemeengoed werden, kwam er een nieuwe term: ‘adaptive web design. Een website moest zich niet alleen aanpassen aan de afmetingen van een device, maar ook kijken welke mogelijkheden een device te bieden heeft. Ik zie dezelfde ontwikkeling plaatsvinden in display advertising.

Wat is adaptive display advertising?

Adaptive display advertising‘ toont een bepaalde banner op basis van de mogelijkheden van een specifiek device. Je kunt hierbij denken aan het aanpassen van je CTA op basis van wel of geen touch (“Klik hier” vs. “Tik hier”). Dit is een redelijk eenvoudig voorbeeld, dat op elke campagne van toepassing is. Een ander simpel voorbeeld zijn de banners met loten van Staatsloterij (disclaimer: een klant van ons). Op apparaten met touchscreens kon je door de verschillende loten heen swipen. Op apparaten zonder touchscreen en op desktops werd gebruikgemaakt van pijltjes.

Interactie met de gebruiker

Maar we moeten verder kijken dan basisfunctionaliteiten. Zo heeft Vodafone een banner laten ontwikkelen die de gyroscoop – het systeem dat de oriëntatie van een toestel meet – van een mobiele device aanspreekt. Als een bezoeker de uiting bekijkt op een apparaat zonder gyroscoop, wordt de reguliere uiting afgespeeld. Als ze wel toegang tot een gyroscoop hebben, kan de bezoeker interactief met de uiting spelen en dit zorgt natuurlijk weer voor engagement met je merk en een grotere kans op conversie.

Bij de Vodafone hybride in-app ad gaven de dames de man in het midden een kus als de gebruiker zijn of haar device draaide. Zodra beide dames de kus hadden gegeven, werd de reguliere banner afgespeeld.

HTML5 als uitgangspunt

Door de (op)komst van HTML5 worden de mogelijkheden voor adaptive display-advertising steeds breder. Bij het ontwikkelen met Flash heb je veel minder toegang tot de gegevens van een browser en op mobiel heb je er nog veel minder aan. Ik heb al meerdere bedrijven gezien die alleen al om deze reden overstappen van Flash- naar HTML-bannering.

De volgende stappen voor adaptive advertising

Adaptive display advertising staat nog in de kinderschoenen, wat het extra leuk maakt om nieuwe mogelijkheden te verkennen. Wat voor advertentie kunnen we bijvoorbeeld maken als we kunnen uitlezen hoe vol de batterij van een bezoeker nog is (“Je telefoon groen opladen met Eneco”), of dat de bezoeker een trage 3G-verbinding gebruikt (“Ook zo klaar met traag internet? Probeer Vodafone 4G’). En hoe passen we onze creatie aan op de snelheid waarop iemand zich beweegt, hoe licht het is in de ruimte waar de gebruiker zich bevindt of hoe ver iemand zich van een toestel bevindt?

Dat nog niet elk – en in sommige gevallen nog bijna geen – apparaat deze mogelijkheden ondersteunt, is geen reden om ze niet te gebruiken. Uitgangspunt van adaptive is immers dat een functionaliteit alleen wordt gebruikt als hij beschikbaar is.

Adaptive proposities

We kunnen het ook nog iets verder doortrekken, en zelfs de propositie volledig aanpassen op de informatie van een device. Stel, je bent een telecombedrijf. Als je registreert dat een gebruiker een Apple-toestel heeft, is het dan wijs om een Android-toestel aan te bieden? Bij dit laatste voorbeeld kom je overigens wel een beetje in het vaarwater van de advertising-platformen, daar zij je creaties kunnen targetten op het type besturingssysteem van een apparaat.

Go adapt!

Adaptive display-advertising gaat omarmd worden. Vooral de groeiende technische mogelijkheden zetten dit in gang, maar wacht daar vooral niet op.

Wil je het meeste uit adaptive bannering halen? Maak dan het aanpassen van je uitingen op de mogelijkheden van een device een vast onderdeel van je creatie en conceptontwikkeling. Het wordt een zeer interessante tijd in display advertising land en ik kijk uit naar alle mooie dingen die gemaakt gaan worden.

Siebe Hiemstra
Technical Lead bij Greenhouse Group

Als technical lead bij Greenhouse Group houd ik mij bezig met het aan elkaar knopen van bestaande tools en data, en ontwikkel ik nieuwe concepten en tooling die ondersteuning bieden bij onze digital marketing activiteiten. Daarnaast probeer ik ook te zorgen dat we zo effecient mogelijk kunnen werken, en ben ik elke dag bezig om te zorgen dat we een zo relevant mogelijke boodschap aan de consument kunnen tonen. Ik maak graag mooie dingen en geniet ervan als technologie, marketing en kunst samen komen.

Categorie

3 Reacties

    Gijs Molsbergen

    Het klinkt wel tof, maar wat voegt het toe voor de bezoeker?

    Eerlijk gezegd zit ik zelf helemaal niet te wachten op dit soort banners op mijn mobiel of tablet. Ik dacht dat we daar nu langzamerhand juist afscheid van aan het nemen waren, dankzij meer native en social advertising.

    En waaruit blijkt dat de kans op conversie vergroot wordt, als je interactief met banners kan ‘spelen’? Dit kan toch ook al enige tijd met banners op de desktop (spelletjes spelen en elementen die verschuiven of de muis volgen)? Alleen zijn we daar volgens mij ook op uitgegeken en is die engagement dus ook lang niet (meer) zo hoog.

    Wat was het resultaat van de Vodafone adaptive display advertentie? En hoe lang zal het duren voordat we op leukigheidjes, als het inspelen op de batterij-duur uitgekeken zijn…? En als ik wel genoeg advertenties heb gezien die inspelen op het feit dat het licht of donker is in de ruimte waar ik ben?

    Volgens mij is dit geen advertentievorm die het lang uit zal houden. Het eerste jaar is het misschien leuk en levert wat veel bekijks en kliks op, maar daarna is men er weer op uitgekeken en worden ook die advertenties als intrusive en vervelend beschouwd.

    Overigens heb ik een AdBlocker en zie ik (voor de sites waar ik ze niet wil zien) dus nooit enige advertentie.

    Merken moeten mijns inziens adverteren met vermakelijke of informatieve kwaliteitscontent. Dan krijg je mooie creatieve content die niet in de weg zit maar de bezoekerservaring verrijkt. En niet verstort, zoals met een verstorende ‘adaptive’ banner.


    18 juni 2014 om 13:28
    Bart van der Kooi

    Gijs verwoordt het treffend, helemaal mee eens. Dit gaat het echt niet ‘helemaal worden’, het is enkel leuk als je het voor het eerst ziet. Maar het gaat geen bergen verzetten. Maak je geen illusies.


    19 juni 2014 om 08:41
    Siebe Hiemstra

    Beste Gijs,

    Bedankt voor je reactie!

    Ik ben het met je eens dat we in de meeste vormen van advertising meer richting native en social gaan. Bij display (en dan vooral platte bannering) gebeurt dit mijns inziens in mindere mate.

    De technische mogelijkheden kunnen inderdaad worden gebruikt om ‘irritante’ creatives te ontwikkelen, maar ik denk wel dat het ook kansen biedt om juist creatieve ads te maken. Ik ben nog steeds van mening dat interactie met de gebruiker juist hetgene is wat het web als medium van andere media onderscheidt (interactive abri’s ed. even daar gelaten). Belangrijk hierbij is dat een uiting aansluit bij het creatieve concept en past bij de afzender. Irritante banners zijn overigens altijd gemaakt, worden nu nog gemaakt en zullen blijven worden gemaakt. Omdat ze blijkbaar (in bepaalde gevallen) nog steeds goed werken.

    Ik benader technische mogelijkheden graag positief, ook voor de gebruiker. Zo zou je bijvoorbeeld een animatie kunnen aanpassen op basis van de grafische mogelijkheden van een device, zodat de bezoeker de meest optimale ervaring krijgt. Dat is denk ik weer een heel andere benadering. Wat er uiteindelijk wordt gedaan met de technische mogelijkheden die we voor handen hebben, wordt natuurlijk bepaald door de bureaus zelf. Als we drie keer een banner voorgeschotelt krijgen die inspeelt op hoe vol een batterij is, dan hebben we het inderdaad wel gezien. Het is dan ook maar een van de vele mogelijkheden. Het is denk ik vooral belangrijk dat we onthouden dat techniek maar een middel is, en geen doel op zich.

    Dat adaptive display het helemaal gaat worden is misschien een hyperbool, maar ik denk wel dat we de komende tijd op dit vlak toffe en effectieve dingen gaan zien.

    Overigens weet ik uit recente ervaring dat zelfs de oude truc waarbij de muis wordt gevolgd nog steeds erg goede resultaten oplevert ;).


    19 juni 2014 om 10:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!