De vrouw wil zelf creëren!

De vrouw wil zelf creëren!

De vrouw wil zelf creëren!Vrouwen vertegenwoordigen een enorme economische macht: ze spenderen 80% van het huishoudbudget, en kopen 85% van de niet-huishoudelijke producten. In ongeveer de helft van de gevallen bepaalt de vrouw zelfs welke auto er gekocht wordt. Vrouwen beleven communicatie anders dan mannen, en daarom zouden reclamemakers hun communicatie moeten aanpassen naar de sexen.

Zoals beloofd zouden we vandaag komen met een verslag van het seminar Vrouw en Internet dat gisteren plaats vond in Media Plaza te Utrecht. Rianne Schreuder ging namens Marketingfacts op zoek naar het antwoord op de vraag waarom de (online) vrouwen een interessante doelgroep is voor marketeers. Hieronder haar verslag…

What she craves…
If you can’t beat them, make them better!

Lisa JohnsonOpvallend was dat dit jaar het seminar een nieuwe lading aan marketeers aanwezig was. Een kleine groep mensen heeft dit seminar vorig jaar bijgewoond en zijn wederom enthousiast om het woord te laten aan Lisa Johnson, CEO en medeoprichter van ReachWomen.

Allereerst worden we meegenomen in 2 verschillende werelden; ‘the land of push’ en the land of pull. We moeten af van de push strategie en ons meer richten op de pull strategie, waarbij de consument de hoofdrol speelt. Zoals Lisa het zelf beschrijft: ‘The new consumer playground’. Zij zijn er al en de makers van het merk moeten mee.

Om in ‘the land of push’ te komen, beschrijft Lisa vijf belangrijke sleutelcriteria die hiervoor nodig zijn. Een terugkerend fenomeen blijft de experience die overal aan vast zit. Dit is ook de enige reden waarom een tevreden consument op een bepaald moment toch voor een ander merk kiest. Ook komt Lisa met leuke anekdotes op de proppen zoals de fake blog van McDonalds en de Kryptonite-case. Wat ze hiermee wil zeggen is dat de consument niet achterlijk is en dat eerlijkheid voorop staat.  Erken je fouten en laat zien dat je er wat mee doet, op deze manier blijft je merk overeind.

Tevens vertelt ze dat er tegenwoordig zoveel keuzes zijn voor vrouwen, en dat deze voor ze moeten worden gefilterd zodat de beste keuze overblijft. Design speelt daarbij een aanzienlijke rol omdat dit emotionele hechting creëert. Vrouwen moeten kunnen zeggen; ‘hé, dat ben ik, dat wil ik’. Kortom, ze moeten zichzelf in het merk zien. Het uiterlijk van een website (look & feel) is belangrijker dan de inhoud, vrouwen hebben slechts 4 seconden nodig om te kunnen bepalen of ze al dan niet verder gaan op een website, die zij voor het eerst bezoeken.

Dan volgt Marco Menato, de VP van Real Networks. Deze man oogt in eerste instantie redelijk saai, maar blijkt achteraf een grappenmaker te zijn. Tussen deze grappen door beschrijft hij waar Zylom, de marktleider op het gebied van ‘casual games’, voor staat. Ook stelt hij ons voor aan Sophie en Marie, twee belangrijke profielen voor Zylom. Gezien zijn gebrek aan tijd rent hij na een kort verhaal de deur uit om zijn vliegtuig naar Londen te halen.

Vrouwen zijn sociale en emotionele surfers

Na de lunch is het tijd voor een presentatie over vrouwen versus mannen online. Deze wordt gehouden door Peter Wiegman van Stichting Internetreclame (STIR). Hij laat op verzoek van Vrouw en Internet voor het eerst een analyse (pdf) los op de enorme hoeveelheid aanwezige data van STIR teneinde online vrouwen beter in kaart te kunnen brengen. Via een webmeter en een panel worden bezoekers gemeten. Het enige opvallende verschil hierbij is dat vrouwen op een zondagavond meer online zijn dan mannen. Peter komt tot de conclusie dat vrouwen socialer en emotioneler zijn en dat mannen echter maar saaie surfers zijn. Wat heb ik daar nog aan toe te voegen?

De casus studies van zowel Fabienne Linschoten als Ivonne Boumeester waren voor mijn gevoel enigszins teleurstellend. Zij gingen voornamelijk in op de verkoop van de producten en welke reclamecampagnes daarbij aan de orde kwamen. In dit verhaal miste ik echter de centrale rol van de vrouw. Dit riep dan ook veel vragen op in de zaal, en merkte ik dat met name Bol.com nog worstelt met de weg naar het bereiken van de vrouw. Onze vermakelijke gastvrouw, Astrid Joosten, moet inspringen en gaat over tot de orde van de dag; de paneldiscussie. Het panel bestaat uit vier vooraanstaande marketeers van de consumentenbranche. Invaller voor Alex Still van Reddion is Heinz Manderfeld en wil als enige mannelijke panellid te kennen geven dat hij de vrouw begrijpt. Op de vraag van Astrid Joosten, waarom er dan toch zoveel mannelijke designers zijn, reageert hij adrem dat bijna alle chefkoks ook mannelijk zijn. Een applaus luidt, uiteraard afkomstig van het mannelijke publiek.

Tot slot een leuke quiz waarbij dit jaar mooie prijzen werden weggegeven. Naast een verwenweekend werd er namens SRM een opleiding aangeboden van maar liefst 1500 euro. Dit jaar moest iedereen actief meedoen en met behulp van mooie oranje petjes van vrouwonline.nl (A petje op, B petje af!) werd uiteindelijk Nini Spits van het panel de winnares.

De grote conclusie van vandaag komt toch voort uit het verhaal van Lisa Johnson. Daaruit blijkt dat de vrouw zelf wil creëren en steeds op zoek is naar nieuwe ervaringen. Waar marketing voorheen gericht was op het eenzijdig aanbieden van een merk zitten we in een tijdperk dat we moeten accepteren dat de consument zelf om een merk heen gaat creëren. Probeer ze niet te stoppen maar maak de consument hier beter in! Dit is tenslotte waar het om gaat in ‘The land of Pull’!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Het grootste probleem is dat veel mensen er moeite mee hebben om te onderkennen dat er grote verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Men zegt wel dat men het weet, maar houdt er te weinig rekening mee.
    Komt bij dat een grote groep vrouwen bang is voor stigmatisering. Enerzijds willen vrouwen dat marketeers zich bewust op hen richten, maar anderzijds roepen ze dat ze niet apart behandeld willen worden.
    Daarnaast is er het grote nature versus nurture debat. En ieder die het onderwerp m/v verschillen aankaart, begeeft zich op een slagveld.

    geplaatst op
  • Omdat ik niet mijn mening wilde verwerken in het verslag van Rianne hierbij een opmerking die ik heb bij de analyse van Peter. Hij komt namelijk tot de conclusie dat "vrouwen socialer en emotioneler zijn en dat mannen echter maar saaie surfers zijn."

    Huh? Op basis waarvan wordt deze conclusie getrokken? En hoeveel online communities/ social networks voor en door vrouwen kennen we uberhaupt? Onzin dus?

    geplaatst op
  • Lijkt me ook nogal een overtrokken conclusie.. Wordt vooral van een kant belicht, ik vind het niet echt objectief in ieder geval.

    geplaatst op
  • Heren, heren, rustig. De meer genuanceerde conclusie is dat je op basis van typische mannen- en vrouwensites zoals je die ziet in de grafiek kunt stellen dat voor zover het die sites betreft de vrouwen socialer en emotioneler in het surfen zijn en mannen meer op zoek zijn naar sec informatie. Bij de vrouwen zie je Hyves, Clubs, Zylom en veel TV-sites. De mannen kijken naar Teletekst (online), Nu.nl, Tweakers e.d. In de presentatie zit ook een top 10 bereik van mannen en vrouwen op basis van bereik en pageviews en dan zie je dat er weinig verschillen zitten tussen mannen en vrouwen.

    geplaatst op
  • @ Marco
    Ik denk dat ze met socialer o.a. bedoelen dat vrouwen taal gebruiken om verbindingen te leggen, contacten aan te gaan. Dit terwijl mannen eerder taal gebruiken om een mening te geven.
    Als er meer vrouwen op MF zouden zitten, zou je ook zien dat er meer OT berichten zouden verschijnen, dat er lange threads zouden ontstaan, dat er zijpaden zouden worden bewandeld.
    Tevens hebben vrouwen via het net heel veel contact met elkaar. Maar eerder via (besloten) mailinglijsten en e-mail dan via openbare fora.

    geplaatst op
  • Fijne sociale en emotionele reacties ;-)
    & Ik deel de ervaring van Jacobien dat vrouwen eerder in besloten omgevingen uitwisselen.

    geplaatst op
  • @ Jacomien, helemaal mee eens
    @de rest..
    en enigzins verbaasd over de manier waarop veel mannen reageren op dit onderwerp. Sinds zomer vorig jaar hebben we het thema vrouwen economie in onderzoek, en ik val van telkens weer van mijn stoel van de reacties die ik op de materie krijg.
    Ongeloof en verontwaardiging alom. Ongeloof over de cijfers. Verontwaardiging vanwege de gedachte dat niet iedereen denk als een man. Terwijl er over deze materie al enige jaren goede literatuur en mooie cijfers aanwezig zijn.

    Snap het niet, het zijn toch gewoon marktkansen die men laat liggen door zo te schamperen?

    De vrouw die in Marco's visualisatie op zoek naar een pak melk 134 dollar stukslaat is toch de droom van iededere marketeer?

    En ja, er zijn grote verschillen. In manier van informatievegaren, in het nemen van beslissingen en in de (lange termijn) verwachtingen ten aanzien van de aankoop.

    Vrouwen ervaren meer nuance in de signalen die ze binnenkrijgen. Communicatie zegt hen als het ware meer dan mannen. Daarin zijn ze inderdaad gevloeliger. dat maakt ook dat ze zich bijvoorbeeld eerder dan mannen achtervolgd voelen door CRM acties.

    Vrouwen ervaren meer emoties en wegen deze emoties mee in hun beslissing en de waarde die ze ergens aan toekennen. Ze bedrijven een emotionele economie. Iets waar steeds meer economomen aan durven. Een economie waarin gunnen, aandacht en tijd net zo goed worden meegeteld als geld.

    Vrouwen plegen meer overleg met gelijkgezinden alvorens tot een beslissing te komen.
    De beslissingen die ze nemen hebben de vorm van het aangaan van relaties. Hierin zijn ze loyaler dan mannen. Ze zijn loyaler tot het tegendeel bewezen is, dan zijn ze harder in het verbreken van relaties.

    en zo nog wat van die dingen...

    geplaatst op
  • Ik geloof dat er nog steeds ruimte is voor een push model, maar dan wel een waarbij je de consument zlef volledig de regie geeft over wat hij op welk moment naar zich toe gepusht krijgt...

    geplaatst op
  • Ik ben gister ook aanwezig geweest. Kon met goed vinden in het pull verhaal van Lisa.
    Als project manager new media voor DA heb ik sinds enkele dagen ook een campagne lopen waarbij we o.a. met Quote (http://www.ellegirl.nl) en Sanoma (Flair en Vrouwonline) via pull adverteren op het forum.

    Mijn idee is/was om op diverse fora een onderwerp te starten waarbij bezoekers creatief kunnen reageren op wat ze zullen doen met 1 minuut gratis winkelen. Surf voor het effect bijvoorbeeld naar ellegirl, op de voorpagina staat een link naar het betreffende forum bericht.
    Het aantal reacties en kliks zijn wat mij betreft vele malen beter dan een banner (push), en op deze manier kunnen we ook met doelgroepen in contact komen, en hun mening peilen, en daarop inspelen.
    Ik combineer dit wel met enkele banners om het verschil te meten, en tevens met poll's, redactionele teksten op de pagina's en nieuwsbrieven, zodat het een sluitend geheel wordt.

    De presentatie van Zylom was het voor mij niet. Het salespraatje kon ook wel door iemand anders gedaan worden. Beetje zonde.
    Over Unilever ben ik wel iets positiever, omdat ze hun toepassing en effect qua pull hadden laten zien. Ze hadden echter ook wel de minder goede ervaringen en leeringen daarvan mogen benoemen.

    Bol vond ik de cijfers interessant.

    Jammer vind ik dat het geheel niet is opgenomen voor mediaplazatv.nl en dat de presentaties nu nog niet online staan op http://www.vrouweninternet.nl .

    geplaatst op
  • Een mooi concept Jurjen, ik ben zo vrij geweest contact met je te zoeken via de DA site.

    geplaatst op
  • Persoonlijk vind ik www.vrouw.nl een heel goed voorbeeld, zoals het eruit zou moeten zien. Hier wordt helemaal geen gebruik gemaakt van banners of andere advertenties. Ook wordt de website gemaakt door een grote groep vaste lezers. Ik vind ze in elk geval vernieuwend en onderscheidend op het gebied van vrouwenwebsites. Juist omdat hier geen mensen van tijdschriften achter zitten en de interactiviteit erg hoog ligt.

    geplaatst op
  • Heinz Manderfeld en vrouwen begrijpen?

    geplaatst op
  • Er zijn inderdaad veel sites die ik links laat liggen omdat de vormgeving me totaal niet aanspreekt of de navigatie vervelend is. Echt originele sites zijn er te weinig.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.