Vraag naar SEO en SEA marketeers stijgt met 318 procent

22 juli 2011, 06:45

De arbeidsmarkt voor marketing- en communicatieprofessionals blijft aantrekken! In het tweede kwartaal van 2011 zijn de HBO+ marketing- en communicatievacatures met 51 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de stijging in het eerste kwartaal van dit jaar (28 procent).

Bij USG Capacity analyseren wij elk kwartaal het aanbod van de marketing- en communicatievacatures in het hoger opgeleide segment en de resultaten van het eerste kwartaal van 2011 waren enkel positief. In mijn eerste blog, Goed nieuws: Meer werk voor marcommers! ging ik kort op deze resultaten in. Aan het eind van die blog keek ik vol nieuwsgierigheid en goede moed uit naar de analyse van het tweede kwartaal. En wat blijkt, onze verwachtingen zijn zelfs overtroffen!

Er zijn steeds meer marcomvacatures te vervullen voor hoogopgeleide professionals. In het tweede kwartaal van dit jaar zijn de vacatures met 51 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Dat is daarbij bijna twee keer zoveel als de stijging in het eerste kwartaal van dit jaar (28 procent).

Voor de invulling van deze vacatures werd daarbij in het tweede kwartaal ook vaker (45 procent) een beroep gedaan op intermediairs dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is een aanzienlijke groei, aangezien in het eerste kwartaal van dit jaar ‘slechts’ 16 procent vaker een beroep werd gedaan op intermediairs dan in het eerste kwartaal van 2010. Als specialist op het gebied van werving en selectie juichen wij deze ontwikkeling uiteraard van harte toe.

Steeds meer vraag naar online professionals

Voor het derde kwartaal op een rij is de toename van de vacatures voor de online professionals het grootst. Het digitale tijdperk laat zich van zijn goede kant zien. Net als in het vorige kwartaal is in het bijzonder de vraag naar search engine optimization/advertising marketeers gestegen, dit kwartaal met 318 procent. Ook de vraag naar e-commerce marketing managers nam explosief toe (253 procent). De vraag naar online marketing managers en online marketingadviseurs nam met meer dan 60 procent toe.

Opvallend is verder de groei van het aanbod van communicatievacatures. De vraag naar PR-adviseurs nam met 153 procent toe, de vraag naar PR-medewerkers met 85 procent en die naar communicatiemanagers met 54 procent.

Als we kijken naar de groei per provincie, zien we dat de grootste (enorme) groei plaatsvindt in Friesland (382 procent), op verre afstand gevolgd door Utrecht (88 procent) en Noord-Holland (72 procent). Een heel ander rijtje dan vorig kwartaal.

Ontwikkelingen in de verschillende sectoren

Kijken we naar de ontwikkelingen in de diverse branches, dan neemt het vacatureaanbod vooral toe in de sector media & communicatie (113 procent), onderwijs & onderzoek (90 procent) en ICT (86 procent). In de sector overheid & non-profit was de stijging van de vacatures met slechts 8 procent aanzienlijk minder groot. In de maand juni was zelfs een daling van 11 procent zichtbaar binnen deze sector. Dat heeft uiteraard alles te maken met de bezuinigingen in deze branche.

Echter, ook deze blog sluit ik af met een goede noot. Immers, met opnieuw een flinke toename van het aantal vacatures, trekt de arbeidsmarkt voor marketing- en communicatieprofessionals in zijn geheel echt weer aan. Daarbij zijn de vooruitzichten voor het derde kwartaal ook goed. We bewegen steeds dichter toe naar krapte op de arbeidsmarkt. Het zal niet lang meer duren voordat voor de marketing- en communicatieprofessionals in het hoger opgeleide segment de ‘War for Talent’ zal losbarsten. De groei maakt in de zomermaanden van het derde kwartaal misschien even pas op de plaats, maar het toekomstperspectief voor marcommers is zeer goed!

Wout Oosterhof
Bedrijfsdirecteur bij Maintec

Categorie
Tags

9 Reacties

    Ingrid

    Welke gegevens meten jullie? Alle gegevens vd markt of alleen de usg aantallen?


    22 juli 2011 om 09:32
    WoutOosterhof

    Bedankt voor jouw vraag Ingrid. Door middel van een tool genaamd Jobfeed bekijken wij de gehele marcom markt in Nederland.


    22 juli 2011 om 09:55
    WoutOosterhof

    Bedankt voor jouw vraag Ingrid. Door middel van een tool genaamd Jobfeed bekijken wij de gehele marcom markt in Nederland.


    22 juli 2011 om 09:55
    Jeroen Happel

    Hi Wout,

    Veel w&s bureaus zijn zich bewust van de toegenomen vraag en plaatsen proactief zelfgemaakte vacatures op hun eigen website, in de weet dat ze deze kandidaten toch wel ‘weg kunnen zetten’. Daarnaast zijn er ook partijen die opzettelijk openstaande vacatures kopiëren/overnemen van de website van een werkgever in de hoop hierdoor een geschikte kandidaat te strikken en deze aan de werkgever aan te bieden.

    Zijn de cijfers daarmee niet iets te rooskleurig? Hoe voorkom je dubbeltellingen?

    Hoe zorg je ervoor dat je deze vacatures niet meetelt?


    22 juli 2011 om 16:41
    frank hoen

    Leuke blog maar als je nu als starter met een mark-comm bachelor aan de bak wil zijn er echt al drie jaar nauwelijks fatsoenlijke banen te krijgen.. Het is nog steeds de spreekwoordelijke speld in de hooiberg.. Zelfs nu ik al een aantal jaar als succesvol zzper bezig ben is het moeilijk een redelijke baan te vinden tenzij je zwaar onder je niveau wil werken.


    24 juli 2011 om 19:44
    frank hoen

    Leuke blog maar als je nu als starter met een mark-comm bachelor aan de bak wil is dat erg moeilijk. Er zijn zeker al drie jaar nauwelijks fatsoenlijke banen te krijgen.. Het is nog steeds de spreekwoordelijke speld in de hooiberg.. Zelfs nu ik al een aantal jaar als succesvol zzper bezig ben is het moeilijk een redelijke baan te vinden tenzij je zwaar onder je niveau wil werken. De meeste markt-comm banen worden ook mooi verpakt zoals bijvoorbeeld account manager wat in de praktijk komt dat vaak neer op sales , sales en nog eens sales…


    24 juli 2011 om 19:49
    Fedor

    Kijk eens aan! Voor SEO en SEA experts is er genoeg te doen!!


    25 juli 2011 om 09:17
    Sjoerd

    Grootste deel van de echte experts werkt als ZZP-er en werkt bij een mooi aantal grote bedrijven. De enige SEO / SEA experts die voor een schijntje aan de slag willen zijn de net afgestudeerden die als bijbaantje wat met zoekmachine marketing hebben gedaan. Aangezien het niveau over het algemeen bedroevend is snap ik wel dat bedrijven er niet meer voor willen betalen en de functie zien als ‘marketing medewerker’.


    25 juli 2011 om 10:57
    Nick Driezes

    Het is niet makkelijk een baan te vinden in deze markt. Echter is het zo dat veel bedrijven vragen of C.V. en graag een hele waslijst willen zien aan bedrijven. Echter sluit dit niet altijd aan op de kennis en vaardigheden die iemand bezit.


    8 augustus 2011 om 15:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief