Vis uit blik is de nieuwe TikTok-hit

En verder: Een kijkje in de toekomst met de Future 100. Lex de AI wordprocessor. P&G bespaart budget door inhouse agency en het indrukwekkende verhaal van Ralph het testkonijn.

23 januari 2023, 11:00 1925 x gelezen

Een zoekopdracht op de sociale-media-app TikTok toont tot nu toe meer dan 25 miljoen weergaven voor video’s met de tag #tinnedfish, waarbij gebruikers hun ervaringen met verschillende blikjes delen en bepaalde merken aanbevelen.

Gert Koot schrijft het elke twee weken van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Future 100

Het is één van die overzichten waar je ieder jaar een beetje naar uitkijkt; de “Future 100” van Wunderman Thompson. 100 trends verdeeld over 10 categorieën. Het is in woord maar zeker ook in beeld een inspirerend document over waar de wereld een beetje naartoe beweegt. Veel trends zijn wellicht te niche of specifiek maar juist dat maakt het interessant. Die grote containers kunnen we zelf ook wel bedenken maar deze meer gedetailleerde observaties maken het tot een document dat wat mij betreft op zijn minst door iedere vakgenoot zou moeten worden bekeken en bij voorkeur gelezen. Opmerkelijk is dat Web3 en de Metaverse nog nadrukkelijk aanwezig zijn in de trends. Ook al zou je misschien verwachten dat die trein een beetje tot stilstand is gekomen. Volgens Wunderman Thompson staan we aan de vooravond van een “levendig jaar”. De bevestiging zien zij terug in de keuze van Pantone voor zijn “Kleur van het Jaar 2023”; Viva Magenta. Het is “een onconventionele tint voor een onconventionele tijd”, zegt Pantone. Op naar de joyconomy.

#2 Reutersrapport: Journalistiek, media en technologietrends en voorspellingen 2023

Het Reuters Institute for the Study of Journalism heeft zijn “Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2023” rapport uitgebracht, waarin wordt beschreven wat 2023 in petto heeft voor de media-industrie. Slechts 44% van de redacteuren en CEO’s voelen zich zeker over hun zakelijke perspectieven voor 2023. De algemene somberheid komt voort uit stijgende drukkosten en afnemende reclame-inkomsten. Welke printtitels zullen 2023 overleven? Ook voor digitale publicaties is het geen rozengeur en maneschijn. Men verwacht ook bij deze titels grote ontslagrondes. Uitgevers zullen meer focus aanbrengen in de relatie met de lezer via een abonnement. Daarvoor moet het abonnement wel aantrekkelijker worden gemaakt. Daarnaast is er natuurlijk nog een behoorlijk issue over de manier waarop mensen nieuws tot zich nemen. De vanzelfsprekendheid dat je dat haalt bij de van oudsher bekende kanalen is steeds minder waarschijnlijk. Welke journalistiek werkt nu wel en wel minder? De potentie voor inkomsten uit podcasts en nieuwsbrieven stijgt. De meerderheid van de uitgevers zegt zich dit jaar te zullen concentreren op podcasts en andere digitale audio (72%), e-mailnieuwsbrieven (69%) en digitale video (67%). Deze formaten zijn gemakkelijker te verspreiden via sociale netwerken en bieden een diepere verbinding met het publiek. Alles bij elkaar is het een mooi kijkje in de journalistieke keuken van de toekomst.

#3 Een stiekeme advertentiezwendel scheurde door 11 miljoen telefoons

Misschien is het wel een goed dat Uitgevers zich meer willen focussen op de relatie met de lezer (lijkt mij overigens meer dan logisch) zoals Reuters in het rapport heeft opgetekend. Want als het gaat over de andere tak van inkomsten, de commerciële advertenties, dan is dat niet altijd vanzelfsprekend een succes. Deze week kwam Wired met een spannend verhaal over een advertentiezwendel die bijna door niemand werd opgemerkt. Beveiligingsonderzoekers hebben namelijk een nieuwe wijdverbreide aanval op het online advertentie-ecosysteem onthuld die miljoenen mensen heeft getroffen, honderden bedrijven heeft bedrogen en de makers mogelijk serieuze winsten heeft opgeleverd. De aanval, Vastflux genaamd, werd ontdekt door onderzoekers van Human Security, een bedrijf dat zich richt op fraude en botactiviteit. De aanval had gevolgen voor 11 miljoen telefoons, waarbij de aanvallers 1.700 apps vervalsten en zich richtten op 120 uitgevers. Op zijn hoogtepunt deden de aanvallers 12 miljard verzoeken om advertenties per dag.

#4 P&G bespaart door inhouse agency

In de loop van een jaar hebben heeft Procter & Gamble ongeveer $ 65 miljoen aan advertentie-uitgaven bespaard door mediaplanning en inkoopmogelijkheden in eigen huis te brengen, zei P&G CFO Andre Schulten. In de US heeft men hun mediaplanning en -inkoop in eigen huis ondergebracht. Door eigen algoritmen te ontwikkelen om bijvoorbeeld advertenties beter te plaatsen tijdens de tv-programma’s en dat zelf inkopen heeft gezorgd voor $ 65 miljoen aan besparingen in één jaar tijd. De verwachting is dat men doorgaat met het uitbreiden van de interne capaciteit. Het is alleen nog een beetje onduidelijk wat nu precies die besparing is geweest. Zijn dat dan bureaukosten of betere inkoopdeals? Of, en dat ligt voor de hand, een combinatie.

#5 Lex

De toepassingen van generatieve AI vliegen je natuurlijk om je oren. En we staan denk ik nog maar aan het begin van deze nieuwe ontwikkeling. Ik heb zelf altijd een beetje een voorkeur voor mensen die iets gewoon vanuit een passie doen. Niet meteen om daar een enorm businessmodel onder te hangen. Zo zijn er de schrijvers van het nieuwsbriefplatform “Every”. Je hebt een van deze auteurs vast wel eens langs zien komen in deze nieuwsupdate. Een van deze mannen is Nathan Baschez. Die is overnight begonnen met het bouwen van een wordprocessor met een AI-motortje. Met andere woorden; als je even vastloopt dan helpt de AI-tool je met nieuwe input. De wordprocessor heeft de mooie naam Lex meegekregen. En de waarheid is dat het inderdaad verbluffend makkelijk werkt. Dus wie wil experimenteren met een creatieve adviseur in je wordprocessor kan terecht bij Lex.

#6 Arc

En als je toch aan het experimenteren bent is dit wellicht ook nog wel een aardige toepassing. Er is namelijk een nieuwe browser die structureel anders werkt dan de bestaande browsers. De laatste grote introductie was Chrome van Google. Maar inmiddels is er nogal wat veranderd. Je zou je dan ook kunnen voorstellen dat met alle nieuwe vormen van user experience en apps dat vraagt om een nieuwe manier van browsen waarbij de browser eigenlijk een soort van dashboard wordt in plaats van alleen een reader van webpagina’s. Dus is er nu Arc. Van de Browser Company. Het is zeker even wennen om van browser te switchen maar na een korte periode snap je de voordelen van Arc. Misschien moet je nog even op een wachtlijst staan voor toegang. Maar een beetje creatief zoeken levert vast snel een invite op.

#7 Aandacht, vertrouwen en GPT3

De commotie rond generatieve AI en ChatGPT3 in het bijzonder zorgt ervoor dat iedereen over elkaar heen valt. Voorstanders, tegenstanders, doemdenkers en optimisten. Iedereen heeft zijn mening klaar. En natuurlijk ook in ons eigen vakgebied. Veel aandacht voor de toekomst van creativiteit. Wie gaat straks de social media posts schrijven? Customer Care centers die draaien op toepassingen van generatieve AI? En dan is er altijd Seth. Die in zijn dagelijkse blog actuele zaken kan terugbrengen tot een simpele regel. Zo ook deze week in een verhaal over aandacht, vertrouwen en GPT3. De essentie? “If your work isn’t more useful or insightful or urgent than GPT can create in 12 seconds, don’t interrupt people with it.”

#8 Save Ralph

De kracht van een goed verhaal. Save Ralph is een stop-motion animatiefilm over Ralph, een konijn dat wordt geïnterviewd voor een documentaire over zijn dagelijkse routine als ’tester’ in een laboratorium. De film is onderdeel van de campagne van Human Society International om dierproeven voor cosmetica te verbieden en belicht de wreedheid van de cosmetica-industrie door het verhaal van één konijn. Het bewijst maar weer eens dat een goed idee helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn maar gewoon briljant kan zijn door zijn eenvoud.

#9 Vis uit blik is de nieuwe TikTok-hit

Het blijft opmerkelijk om te zien dat de TikTok creators in staat zijn om categorieën die tot voor kort moeilijk te activeren waren opeens in beweging kunnen brengen. Jongeren zijn nauwelijks aan het lezen te krijgen totdat er op TikTok een #booktok movement ontstaat er en nu een #booktok Top 10 is bij de boekverkoper. Zo ook de categorie ingeblikte visconserven. De Amerikaanse verkoop van ingeblikte vis steeg in 2022 met 9,7% tot $ 2,7 miljard. Volgens Euromonitor International, schrijft men de toename toe aan een sterke stijging van de vraag van jongere klanten. Een grote aanjager van interesse zijn sociale media geweest. Een zoekopdracht op de sociale-media-app TikTok toont tot nu toe meer dan 25 miljoen weergaven voor video’s met de tag #tinnedfish, waarbij gebruikers hun ervaringen met verschillende blikjes delen en bepaalde merken aanbevelen. In de Wall Street Journal de achtergronden van dit verhaal. (kans op betaalmuur).

#10 Airbnb App onder de loep

De mannen van Growth Design maken van die heerlijke analyses waarin alle irritaties die je zelf ook ervaart gewoon keurig, en onderbouwd, op je scherm verschijnen. Zo hebben ze nu weer een kijkje genomen in de customer experience van de Airbnb app. Een feest van herkenning en eigenlijk ook zo simpel aan te passen als je er vanaf een afstand naar kijkt.

Tot over twee weken!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!