Vijf retail-lessen voor succesvol ondernemen
7Ditches in gesprek met Sander Lusink, brand director van Oger
Hoe word je succesvol ondernemer in de retail? Sander Lusink, brand director en mede-eigenaar van Oger, de luxe herenmodezaak aan de Amsterdamse P.C. Hooftstraat, deelt vijf ondernemerslessen.
1. Teamwork makes the dream work
Je kunt het nooit alleen: zorg dat je de beste mensen om je heen verzamelt in het bedrijf. “Ik ben zelf een creatief persoon, maar een bedrijf hangt vast aan meerdere factoren, zoals financiën en sales. Als je mensen met die kwaliteiten om je heen verzamelt, dan creëer je samen iets wat de markt wil. Ik ben ervan overtuigd dat je nooit iets echt helemaal in je eentje kan. Je moet elkaars talent gebruiken, maar niet op elkaars stoel gaan zitten.”
2. Alleen met goede service blijven klanten terugkomen
“Ondanks alle lage prijzen die te vinden zijn via internet, kiezen klanten uiteindelijk altijd voor comfort. ‘Ze komen voor jou’, is dan ook wat ik altijd meegeef aan mijn personeel. De reden dat klanten blijven komen, is de gastvrijheid en de gezelligheid. Van mijn mensen wil ik ook dat, wanneer er iets fout gaat, ze geen discussie voeren met de klant, want elke discussie is een verloren klant. Wij zijn altijd op zoek naar mensen met het ‘Oger-DNA’, waarbij mensen van de Hotelschool misschien nog wel beter bij ons passen dan echte textiel-kenners.”
3. Stel je kwetsbaar op
Eken het als je iets niet weet of kan. Wees niet bang om advies te vragen, ook van je eigen personeel. “De tijd van ‘ik kan alles’ is voorbij. Je moet het samen doen om tot een succes te komen. Je kan fouten bij kritische klanten voorkomen door je kwetsbaar op te stellen naar collega’s en ze om hulp te vragen. Schaam je hier niet voor en zet je ego opzij.”
4. Innoveer elk jaar minstens op één vlak
“In mijn bedrijf organiseer ik de innovatie door lange dagen te maken en bij rustige momenten, zoals op het einde van de dag, één van onze winkels binnen te lopen met de vraag: ‘hoe was je dag?’ Ik schrijf al m’n bevindingen op en zorg dat er iets mee gedaan wordt.”
5. Houd contact met de werkvloer
“Praat met iedereen, vooral met verkopers, maar ook met bijvoorbeeld de vrachtwagenchauffeur en de schoonmakers. Op de werkvloer hoor je de dingen die er toe doen en op die plek heb je het echte contact met de klant. Van de vrachtwagenchauffeur en de schoonmaker hoor je andere dingen die met de zaak te maken hebben, maar die net zo belangrijk zijn om iets mee te doen.”