Vertrouwen en verbinding ontstaan in menselijk contact, ook als daar een scherm tussenzit

20 januari 2016, 16:05

Zie je digitale communicatie daarom als een kans op contact en interactie

De grootste barrière die mensen tegenhoudt om online te kopen, is het gebrek aan face-to-face contact en daardoor vertrouwen. Hoe je het wendt of keert: mensen kopen van mensen, ook online.

Dat we vandaag de dag bij heel veel communicatie door een scherm van elkaar zijn gescheiden, verandert daar niets aan. Vertrouwen en verbinding ontstaan in menselijk contact, ook als daar een scherm tussenzit.

Kans op contact en interactie

Zie je digitale communicatie daarom als een kans op contact en interactie. Elk bezoek aan je website, elke nieuwsbrief of e-mail die je verstuurt. Ja, zelfs elke tweet of Facebook-post. Allemaal kansen op contact. Van mens tot mens.

Wil je doorsnee en goedkoop zijn of opvallend en een gezicht hebben: voor wie denk jij dat jouw klanten kiezen? Richt je daarom in je digitale communicatie tot je publiek.Creëer iets menselijks en persoonlijks. Laat zien dat je een mens bent, iemand met een naam. Iemand die luistert, aandacht geeft en wil helpen.

Er zijn twee basics om dat te doen, en als die niet goed zitten, wordt het heel moeilijk.

1. Luisteren en aandacht geven: zo doe je dat als daar een scherm tussenzit

Internet heeft de manier waarop marketing werkt volledig op zijn kop gezet: waar marketing voorheen in het industriële tijdperk draaide om aandacht trekken (voornamelijk via reclame op tv en advertenties in tijdschriften), is marketing tegenwoordig aandacht geven.

Waar je voorheen vraag moest creëren, tikken mensen nu gewoon in Google wat ze nodig hebben. Weten waar je doelgroep naar zoekt, is het nieuwe luisteren. Hoe hoog je scoort in Google is in die zin een teken voor hoe goed je in staat bent te luisteren naar wat je doelgroep zoekt.

En als je weet wat je doelgroep zoekt, weet je ook waar de focus van je homepage en website moet liggen. Je homepage wijst je bezoekers de weg naar waar ze op je website vinden wat ze zoeken. Dat zijn de toptaken van je website.

2. Geef antwoord op 3 onderbewuste vragen die elke bezoeker van je website zich stelt

Die nieuwe manier van luisteren (weten wat je doelgroep zoekt) en aandacht geven (je websitebezoekers snel helpen vinden wat ze zoeken) is de opstap naar het vertrouwen krijgen. Mensen voelen zich dan begrepen. In tijd waarin alles snel, snel, snel moet, omdat iedereen zo druk, druk, druk is win je sympathie door geen kostbare tijd van je doelgroep te verspillen.

Voor het luisteren en aandacht geven, geven mensen je ook nog eens verdomd weinig tijd. Je hebt 7 seconden de tijd om de drie vragen te beantwoorden die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt:

  1. Bij wie ben ik?
  2. Wat kan ik hier doen?
  3. Waarom zou ik dat doen?

De eerste twee beantwoord je met je logo, tagline en navigatie. De derde met je hoofdtitel.

Mischa Verheijden
Zelfstandig content strateeg & web copywriter bij Mischa.be

Mischa Verheijden is Nederbelg en woont in Gent (B). Hij is freelance interviewer, storyteller en web copywriter. In het najaar verschijnt zijn boek 'Disrupt jezelf - Omdat nú het moment is én jij degene bent waar je op zit te wachten'.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!