Verslag: Media meets Mobile
Gisteren heb ik de cursus Media meets Mobile, onderdeel van de ANMI summerschool bijgewoond onder leiding van Matthijs Leendertse. Matthijs is communicatie wetenschapper verbonden aan de Amsterdam School of Communicatie Research (ASCoR) en momenteel onder andere bezig met een onderzoek over een 600-tal mobiele portals.
Voor iemand die werkzaam is in de mobiele wereld zou de dag (denk ik) niet heel veel nieuws te bieden hebben. Ik zit zelf hier wat verder van af en vond het een interessante dag; Het grotere geheel van de media en mobiele markt passeerde de revue, vaak aangevuld met praktijkvoorbeelden die regelmatig op Marketingfacts voorbij komen.
Introductie
Gestart werd met een uiteenzetting waarom media en mobiel naar elkaar toe zullen groeien. Beide werelden vullen elkaar zeer goed aan en bieden veel mogelijkheden om interactie met de doelgroep aan te gaan. Met name voor contenteigenaren biedt de mobiele wereld de nodige voordelen; Bestaande content kan worden hergebruikt, nieuwe inkomstenbronnen kunnen worden aangeboord en eindelijk kan er directe interactie met de eindgebruiker plaatsvinden. Dat vereist wel een andere manier van denken; de Telegraaf maakt geen krant meer, maar verkoopt nieuws. Telco’s worden daarbij de creditcardmaatschappijen van de toekomst. Zij hebben een prima betaalsysteem, incasseren periodiek bij hun klanten waarmee ze al in enige mate een vertrouwensrelatie mee hebben en kunnen de betaling van content vrij makkelijk voor je afhandelen. De business is aan het veranderen, ‘t wordt tijd dat banken wakker worden.
Diverse voorbeelden van ‘media meets mobile’ werden getoond; Van chat op teletekst pages, specifieke spelletjes voor mobiel, het habbo hotel, tot racespelletjes voor op de tv die je bedient via je mobieltje en de bekende irritante belspelletjes. Zeker bij dat laatste vraag je je soms af hoe ver je kunt gaan totdat er niemand meer een sms verstuurd 🙂
Waardeketen
Na een uiteenzetting van de media waardeketen en de rol van mobiel, werd de groep gesplitst om een case uit te werken. Een Talpa-case waarbij John de Mol ons vroeg een strategisch advies te geven over zijn mobiele diensten rond Talpa en een vergelijkbare case voor De Telegraaf. De uitkomsten met onder andere een snelle SWOT-analyse waren niet verrassend, maar het proces daar naar toe met de discussies (wat gebeurd er als John wegvalt?) des te leuker.
Toekomst
Laatste gedeelte van de dag ging in op de toekomst, iets dat mij juist boeit. Zaken die aan de orde kwamen waren, de 2010 visie van NTT docomo (wmv-file), Mobisodes van fox waarbij voor de serie 24 afleveringen van 1 minuut zijn gemaakt voor mobieltjes tot Citizen journalism bij Ohmynews. Diverse voorbeelden die voor de vaste bezoekers van Marketingfacts niet nieuw waren.
Na dit alles hebben Marco en ik, samen met een andere ‘media meets mobile’-deelneemster die hopelijk komt bloggen bij Marketingfacts 😉 gegeten bij Wagamama. Helaas viel het vervolg, de avondlezing over convergentie van tv, internet en mobiel tegen. Het verslag staat reeds online. Talpa bood minder dan verwacht, maar dit werd door KPN gelukkig iets gecompenseerd. Wordt dit kenmerkend voor de toekomst?
Mooi filmpje van NTTdocomo. Had ik nog niet gezien.