Veilingkijker mag niet meer op Marktplaats kijken

26 mei 2005, 08:20

Sinds deze week mag Veilingkijker niet meer kijken in de database van Marktplaats. Veilingkijker, een zoekmachine voor Nederlandse veiling- en advertentiesites, maakt nog wel gebruik van Speurders, Ricardo, Kleintjesmarkt, Snuffelsnel en Snuffelcorner.

Op het recent gelanceerde forum van Marktplaats is inmiddels een discussie gestart over de vraag waarom Veilingkijker geen gebruik meer mag maken van Marktplaats. Des te opmerkelijker is dat bijvoorbeeld Veilingzoeker, een vergelijkbare zoekmachine als Veilinkijker, nog wel gebruik maakt van Marktplaats.

Navraag per email bij zowel Veilingkijker als Marktplaats heeft mij vooralsnog geen antwoord gegeven op deze vraag. Weet iemand meer?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Hmmm, vreemde gang van zaken. Inderdaad logisch dat ze proberen de beste plaats in de zoekmachines te krijgen (waar kennen we dat ook al weer van?), maar om dan de sites te blokkeren als dat niet gebeurt lijkt me geen slimme zet.

    Op Higherlevel lees ik nu ook de vraag of dit juridisch wel mag. Lijkt me wel, websites hebben al jaren de mogelijkheid om via robot.txt spiders van zoekmachines al dan niet toe te laten op hun eigen site dus waarom hier niet. Maar nogmaals, lijkt me geen slimme zet van Marktplaats.


    26 mei 2005 om 09:16
    Robert

    Inderdaad een domme aktie van Marktplaats. Aan de ene kant gratis traffic negeren om het aan de andere kant tegen betaling weer te krijgen. Zouden ze ook een email naar Google hebben gestuurd? Wij op de eerste plaats anders mogen jullie bij ons niet meer kijken?


    26 mei 2005 om 09:55
    Peter

    Klopt. Vanaf het eerste moment was de boodschap “eBay en Marktplaats op 1 en 2, of je mag onze sites niet meer op.”

    Lijkt me, gezien de strijd met Speurders om de nummer 1 advertentiesite van Nederland te worden, niet echt een slimme aktie – maar ja, wie ben ik? Er spelen vast geniale plannen op de achtergrond, en uiteindelijk zullen we vast versteld staan van hun commerciele vernuft…


    28 mei 2005 om 13:38
    media

    Een andere rangschikking biedt inmiddels de oplossing voor bovenstaande discussie die aanvankelijk ging om de positie in de zoekresultaten. Dat probleem is nu opgelost. “Marktplaats kon zich eerder niet vinden in de nummer één positie voor Speurders en verbood daarom enkele metazoekmachines het doorzoeken van hun content”, zo meldt de verklaring. De oplossing is als volgt: “Voortaan zullen de resultaten standaard worden gerangschikt op prijs in plaats van de eerder toegepaste rangorde op de naam van de veilingsite.” Dit mede dankzij een flexibele opstelling van Speurders, die voorheen een nummer één positie had in de metazoekmachines.

    Via: Admanager.nl


    2 juni 2005 om 18:05
    hanry

    heel vreemd, was een ideale manier om alles tegelijk te kunnen zien. Ik maakte er veel gebruik van. Na het beste aanbod van de nederlandsche markt ging ik de rest van de wereld bekijken. Nu slaan we gelijk de nederlandsche aanbiedingen ove! En waarom was dit nou nodig??????


    24 juni 2006 om 07:38
    bert

    op zich is het verbieden van gebruik van openbare databases door zoeksites zoals veilingkijker absolute onzin. de veilingsites hebben zelf ook een zoeker en kan dan geactiveerd worden. het voordeel dat een datdabase zoekmachine de site diorzoekt is het feit dat de naamsbekendheid en het benaderen van de sites op een andere manier een posityieve impuls krijgt. marketingtechnisch helpt dat een veilingsite. voor de consument is het handig omdat dan alle advertenties met een meta zoekwoord direct op de aanbiedingen gezocht wordt. voor Ebay en Maktplaats dus een gemiste kans. Er zijn sites die graag door veilingkijker opgenomen willen worden zoals http://www.veilingverkoop.com, een nieuwe veilingsite die straks effectief wordt.


    27 augustus 2006 om 05:52
    Pimoso

    Ik denk dat het te maken heeft met reclametechnische belangen. Marktplaats heeft liever dat je langer op hun site vertoeft, klikkend door de vele sub categorieen om datgene te vinden wat je zoekt, zodat de gemiddelde bezoek tijd omhoog schiet. Goed verkoop argument voor advertenties, in ieder geval leuke informatie als je de hele zooi van de hand wil doen…misschien zit er wel een overname aan te komen…


    2 september 2006 om 17:42
    R. Maurice Heijligers

    De gang van zaken is -misschien- juridisch te typeren als:

    éénzijdige contractsbeëindiging, onder aanbod tot voortzetting onder een onredelijk beding.

    Toelichting: de vroegere situatie heeft bestaan op basis van instemming door Marktplaats en dus bestaat er daarover een contract in juridische zin, óók als er -wellicht- niets over op papier staat.

    De beëindiging van dat ongeschreven contract ongedaan maken door accoord te gaan met onware ranking voor Marktplaats is een onredelijk beding, omdat het opzettelijk doen van een onware opgave strijdt met hetgeen men in het verkeer van elkaar mag verwachten.

    N.B.:

    Los er van, dat het (dus) nog maar de vraag is of Marktplaats zo vrij is als zij pretenderen, is het niet ondenkbaar dat hierover een klacht bij de NMA op zijn plaats is.


    13 februari 2007 om 11:24
    Jan

    Is het niet gewoon de bedoeling dat gezocht wordt via marktplaats.nl i.p.v. allerlei veilingkijker-achtige sites die in hun resultaten die van marktplaats/ebay met die van anderen vermengen (kans wordt vergroot dat iemand op een andere site een bod gaat uitbrengen) en er hun eigen reclames bij zetten (gemiste reclane inkomsten).

    Het in eerste instantie niet verhinderen van gebruik van de gegevens zonder te betalen door derden maar dan nu wel eisen gaan stellen contractbreuk noemen is enorme flauwekul. Maar op internet is gratis gebruik van materiaal voor financieel gewin inmiddels gemeengoed dus niet vreemd dat iemand denkt dat hij hieraan contractrechten kan ontlenen.


    18 augustus 2007 om 21:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief