Van BNPL tot sustainability: 5 blijvende e-commerce-trends

Welke wereldwijde B2C- en B2B-e-commerce-trends die groei bevorderen gaan we zien in 2024?

7 december 2023, 11:00 2398 x gelezen

Analisten voorspellen dat de e-commerce-industrie blijft groeien. Tegen 2026 behelst het volgens hen bijna een kwart van de totale wereldwijde verkoop binnen de detailhandel. De verklaring: betere digitale betaalmethoden, verbeterde supply chain, toegenomen internetgebruik en connectiviteit.

Een van de trends die in 2024 zonder twijfel door zal zetten, is de opmars van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) in e-commerce. Door consumenten in een virtuele wereld meubels te laten testen of kleding en brillen te laten passen, kunnen retailers de online winkelervaring van klanten transformeren. Dit implementeren is echter niet voor iedere retailer realistisch. Er zijn ook toegankelijker strategieën voor ondernemers:

1 Koop nu, betaal later

Het buy now, pay later (BNPL) businessmodel is een groeiende trend die het online winkelen transformeert. In 2021 was de BNPL-markt goed voor 141,8 miljard dollar en naar verwachting zal dit tegen 2026 565,8 miljard dollar zijn. Bovendien blijkt uit een enquête van Forrester dat bijna de helft van de retailers in de Verenigde Staten deze BNPL-optie aanbiedt op hun websites, terwijl 21% van plan is om dit te implementeren.

‘Koop nu, betaal later’-opties zoals Klarna biedt worden een must-have voor e-commercebedrijven, van start-ups tot grotere, meer gevestigde. Het stelt klanten in staat om de betaling te spreiden, waardoor grotere aankopen betaalbaarder worden voor klanten die mogelijk niet over de middelen beschikken op het moment van aankoop.

Klanten kunnen hierdoor hun cashflow beheren, terwijl bedrijven profiteren van verhoogde verkoopvolumes en verbeterde klantloyaliteit.

2 Hernieuwde populariteit van abonnementen

Abonnementen zijn natuurlijk niet nieuw, maar worden wel opnieuw uitgevonden. Wat begon als een tactiek voor kranten en tijdschriften is nu een strategie geworden voor merken om nieuwe klanten te bereiken, nu winkelbezoeken verminderen. Amazon is een perfect voorbeeld van een bedrijf dat ‘de kunst van abonnementen’ beheerst. Kijken we dichterbij huis, dan springt HelloFresh in het oog. Wie had dat tien jaar geleden gedacht? Een abonnement op (DIY) avondeten.

Onderzoek toont aan dat de wereldwijde e-commerce-abonnementenmarkt met 65% zal groeien en tegen 2026 de 1 biljoen dollar zal naderen. Dat komt doordat abonnementen klanten gemak en onmiddellijke bevrediging bieden in vergelijking met het rechtstreeks kopen van goederen en diensten.

Met steeds meer winkels die geavanceerde betalingsopties mogelijk maken, worden e-commerce-abonnementen gemakkelijker te beheren en aan te bieden. En een prettig neveneffect: abonnementen helpen e-commerce eigenaren ook beter hun voorraad en verkoopproces gedurende de maand te beheren en te plannen.

3 AI-aangedreven klantenservice

De dagen waarop klanten een bedrijf belden om hulp te krijgen bij hun bestelling of vragen te stellen, om vervolgens in een wachtrij te worden geplaatst, zijn voorbij. Oeverloze wachtrijen leidden tot frustratie en uiteindelijk – in het ergste geval – een overstap naar de concurrent.

Dankzij AI en machine learning automatiseren steeds meer bedrijven de klantenservice via virtuele assistenten. Deze chatbots bieden directe antwoorden op laagdrempelige vragen en problemen. 24/7, zonder klanten te laten wachten. Je kunt deze bots inzetten op je website of mobiele app en ze integreren met populaire sociale media-kanalen.

Naast het simpelweg reageren op routinematige vragen, kunnen bedrijven dankzij AI aangedreven toepassingen bovendien gepersonaliseerde aanbevelingen bieden.

4 Focus op personalisatie

Voor de consument van vandaag is deze personalisatie de standaardnorm geworden. Hierdoor neemt de druk op merken toe. Als consumenten de ervaring die je levert niet leuk vinden, zullen ze snel elders gaan winkelen.

Tijdens de coronacrisis bijvoorbeeld ontdekte McKinsey dat meer dan 60% van de Amerikaanse consumenten in de afgelopen maanden van 2021 te maken had met uitverkochte items. Van deze groep wachtte slechts 13% op aanvulling, stapte 39% over naar andere merken of producten en stapte 32% over naar online retailers.

Klanten willen het gevoel hebben dat ze een gepersonaliseerde ervaring krijgen wanneer ze online winkelen. Je klanten verwachten dat je hen herkent en een aanbod biedt op basis van hun individuele interesses.

AI-gestuurde algoritmen kunnen klantgegevens analyseren om nauwkeurige aanbevelingen te doen voor producten die mogelijk interessant zijn voor specifieke klanten. Dit kan op basis van vorige aankopen of browsersessies. Kijk bijvoorbeeld naar Albert Heijn, dat consumenten persoonlijke bonussen biedt.

5 Sustainability is here to stay

Duurzaam winkelen is een enorme trend in 2023. Kan je als bedrijf online verkopen op een milieubewuste, sociaal levensvatbare en toekomstgerichte manier?

Het Social Media Trends Report 2023 van Talkwalker toont aan dat 82% van de shoppers (waarbij Gen Z vooroploopt) wil dat merken duurzame praktijken omarmen, méér dan winst.

Fysieke winkeliers maken winkelen al langer duurzamer met groene initiatieven, zoals het stoppen met plastic tassen. De e-commerce volgt nu. Steeds meer bedrijven adverteren hun duurzaamheidsinspanningen. Of het nu Google Flights is dat de CO2-emissie van een vlucht vermeldt of webshops die groenere verzendopties bieden.

Aanpassen om concurrerend te blijven

Deze opkomende trends geven een tipje van de sluier hoe je je kan aanpassen om meer te verkopen en concurrerend te blijven – zelfs tijdens een economische neergang. Maar het bijhouden van elke trend in de branche kan overweldigend zijn, en je focus op je sterke punten verliezen.

Peggy de Lange is Vice President Internationale Expansie bij freelance platform Fiverr. Ze is verantwoordelijk voor de wereldwijde expansiestrategie van het bedrijf, met een focus op het laten groeien en lokaliseren van de Fiverr-ervaring voor doelgroepen over de hele wereld. Zij begon haar carrière bij non-profitorganisatie UWP en stapte van daaruit over naar verschillende grote marketingbureaus, voordat ze haar eigen succesvolle marketingbedrijven oprichtte. Voordat Peggy bij Fiverr kwam, was zij onder andere Chief Marketing Officer bij iQU, een technologieplatform dat gamers, uitgevers en adverteerders met elkaar verbindt. Peggy is daarnaast ook oprichter en directeur van non-profitorganisatie KFAAF (Kindness For All Animals Foundation), dat dieren met speciale behoeften helpt. Ze zorgt momenteel voor meer dan 50 dieren die op haar boerderij wonen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!