UPC: online betalen in combinatie met spam

13 augustus 2003, 14:52

Klanten van UPC’s nieuwe dienst Faktuur Online, stellen automatisch hun e-mailadres beschikbaar voor reclame. UPC past het aan.

Met de nieuwe dienst ‘Mijn Faktuur Online’ krijgt de klant ‘vele voordelen’, zo stelt de kabelaar in een brief aan zijn afnemers. In deze brief wordt overigens niet alleen de dienst aangekondigd. Tevens maakt UPC melding van de hogere administratiekosten voor betalingen via acceptgiro. De extra kosten bedragen vanaf 1 oktober 1 euro in plaats van 75 cent.

Om de klant ‘tegemoet te komen’, komt UPC met de online betaaldienst, waarmee de klant 1 euro per maand bespaart. Hiermee kan de klant alle producten van UPC betalen en een overzicht krijgen van eerdere betalingen. “Daarnaast spaart u samen met ons het milieu”, aldus UPC.

Het bedrijf laat zijn klanten per e-mail weten wanneer er een nieuwe factuur is. Opvallend is dat de klant automatisch toestemming geeft voor het gebruik van zijn mailadres voor reclame. “Ik ga akkoord met het gebruik in de toekomst van dit e-mailadres voor marketingdoeleinden”, staat namelijk onderaan het van de site te downloaden formulier. Een mogelijkheid om dit te voorkomen, geeft UPC niet.

De klantenservice blijkt desgevraagd nauwelijks op de hoogte van de nieuwe dienst. “Het staat allemaal nog in de kinderschoenen. Ik neem aan de je ergens kan aangeven dat je adres niet voor reclame wordt gebruikt”, zo zegt een medewerkster. “Maar ik weet er heel weinig van, ik zou maar gewoon per acceptgiro betalen, dat lijkt me het handigst.”

UPC belooft bij monde van woordvoerder Marc Zellenrath het formulier vandaag nog aan te passen. “Het huidige formulier klopt niet, het betrof een concepttekst.”

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!