Tweet Fighter en de kansen van digitale out-of-home
Van donderdag 25 april tot en met Koninginne/K(r)oningsdag kan de social game Tweet Fighter live gespeeld worden op het metrostation van Amsterdam CS. Een tweetal digitale abri’s in de centrale hal van het station zijn speciaal ingericht om actief en live mee te doen met de door mobieletelecomprovider Hi geïntroduceerde game. Het is niet alleen een mooie integratie tussen online en out-of-home media, maar vooral ook een teken dat de digitale variant van laatstgenoemde volwassen wordt.
Digitalisering van OOH
Mondiaal gezien worden digitale-out-of-home-netwerken (DOOH) steeds vaker door merken ingezet om zodoende rechtstreeks te kunnen communiceren met de consument. Hiermee lijkt DOOH dan ook eindelijk zijn plek als volwaardig advertentiemedium te gaan innemen. De recent door Nielsen gepubliceerde mediabestedingen over 2012 tonen bovendien aan dat ondanks een overall terugloop van 3,9 procent in 2012 de DOOH-media-uitgaven in Nederland tegendraads met 6,1 procent zijn gegroeid tot 366 miljoen euro.
Met de intrede van digitalisering in het OOH-landschap lijkt de toegevoegde waarde van digitale media op locaties buitenshuis aanzienlijk te zijn toegenomen. Vanzelfsprekend moet de getoonde content het grote publiek wel dermate aanspreken dat het de consument triggert tot actie. Interactieve campagnes verhogen nu eenmaal de merkbeleving en zorgen voor een hoge contactfrequentie. Hier ligt dan ook een prachtige uitdaging voor de creatieve (marketing)bureaus en het lijkt me dat we in de nabije toekomst een groot aantal innovatieve outdoorcampagnes tegemoet kunnen zien.
Tweet Fighter
De Tweet Fighter-campagne, die overigens al begin april haar online start kende, is nu ook uitgebreid via de door Central Station NL geëxploiteerde interactieve digitale schermen in Amsterdam. Tweet Fighter is een game waarbij spelers hun socialmediakracht met die van anderen kunnen meten. In de DOOH-variant maken zij daarbij kans op het winnen van een nieuwe HTC One.
De game is speciaal ontwikkeld voor de 'All You Can Tweet'-campagne van Hi en tot stand gekomen door een samenwerking met digitaal bureau Red Urban en Mediamonks. De nadruk wordt gelegd op het opkrikken van de socialmedia-autoriteit van de gamers middels extra posts en tweets, waardoor de selling points van Hi, zoals “altijd onbeperkt tweeten, posten en WhatsAppen zonder extra kosten” nadrukkelijk naar voren worden gebracht. De techniek van de interactieve digitale schermen levert daarbij een impactvolle merkactivatie voor de doelgroep van de provider.
DOOH in de crossmediamix
Om het publiek naar de interactieve schermen te 'lokken' wordt bovendien gebruikgemaakt van de overige digitale abri’s op Amsterdam CS en door in-app advertising bij Nu.nl. Consumenten die in een straal van 1 km van het station zijn, krijgen een mobiele banner geserveerd waarin wordt aangegeven dat zij live kunnen meespelen op het metrostation.
De inzet van verschillende mediatypen (crossmediaal) voor advertentie- en marketingcampagnes gebeurt steeds veelvuldiger en de Tweet Fighter-actie van Hi toont aan dat door de inzet van DOOH het mobiele karakter van een campagne nog meer kracht kan krijgen.
Nederland kent momentaal zo’n kleine 18.000 digitale schermen waarvan Central Station NL, met een marktaandeel van ca. 80%, op dit moment adverteerders en mediabureaus een dagelijks bereik van 3,5 miljoen te bieden heeft. Als ook OOH-giganten als JC Decaux, Clearchannel en CBS Outdoor hun nu nog grotendeels analoge netwerken omvormen tot digitale netwerken ligt het in de lijn der verwachting dat het aandeel van de mediabestedingen voor DOOH, mede door de interactieve mogelijkheden, snel richting 10-15% zal toenemen.