Tweederde reisadvertenties is misleidend

26 december 2004, 07:25

Misleid Thomas Cook de consument?Wij wisten het al eerder maar nu is ook ‘weten-schappelijk’ bewezen dat tweederde van de reizen in dagbladadvertenties niet te boeken zijn voor het geadverteerde bedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van De Reisgids naar 600 reis-advertenties. Het niet opgeven van bijkomende kosten in advertenties blijkt bij vrijwel alle aanbieders de standaard werkwijze te zijn. In sommige gevallen bedraagt de uiteindelijke reissom 50% meer dan waarmee geadverteerd wordt. De Consumentenbond vindt dit misleidend en dringt bij de overheid aan op wettelijke maatregelen.

Het onderzoek toont aan dat niet alleen gegoocheld wordt met het aanbieden van exclusief prijzen (zonder luchthavenbelasting, weekendtax, reserveringskosten, calamiteitenfonds, brandstoftoeslag en vertrekbelasting), maar ook dat bij het boeken van de reis plotseling allerlei restricties gelden. Zo bleken aanbiedingen alleen op een bepaald moment beschikbaar, of waren er slechts enkele plaatsen of de genoemde prijs gold alleen bij zes personen. De Consumentenbond vindt deze manier van adverteren misleidend en is van mening dat de reisorganisaties direct een totaalprijs moeten noemen. In elk geval inclusief de onvermijdelijke kosten, zoals luchthavenbelasting.

Hotels en pensions

Als advertenties wel klopten, ging het in de meeste gevallen om aanbiedingen van hotels en pensions. Bungalowparken blijken zich ook redelijk aan de reclameregels te houden, maar lieten nogal eens de verplichte schoonmaakkosten buiten de advertentie.

All-in prijs vermelden

De Consumentenbond gaat bij de overheid aandringen om de wet aan te passen zodat de reisbranche verplicht wordt all-in prijzen te vermelden in hun advertenties. Voor pakketreizen geldt hiervoor al een richtlijn. Eerdere pogingen om dit probleem via een gedragscode op te lossen, zijn helaas op niets uitgelopen.

Bron:

http://www.consumentenbond.nl/

Zie ook:

Misleid Thomas Cook de consument?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Het heeft even geduurd maar als het goed is dan moet het over 1,5 jaar afgelopen zijn met misleidende reclame voor vakantiereizen. Na jarenlange onderlinge conflicten hebben vrijwel alle relevante belangenorganisaties zich verenigd achter de zogenoemde code reisaanbiedingen. Staatssecretaris Karien Van Gennip (Economische Zaken) neemt de afsprakenlijst maandag in ontvangst uit handen van vertegenwoordigers van de reisbranche.

    Vanaf 1 april 2007 moeten alle reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op de Nederlandse markt zich houden aan de code. Bedrijven die vakanties, vliegreizen, bustrips of combinaties van die producten verkopen, moeten vanaf dat moment in hun advertenties en andere uitingen eerlijk zijn over de kosten. Ze mogen niet langer adverteren met prijzen die gestript zijn van allerlei kosten, die erbij komen zodra de klant gaat boeken.

    Bron: ANP


    15 september 2006 om 16:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!