TV steeds minder geloofwaardig
![](/wp-content/themes/webtailor/dist/img/default.jpg)
Dat concludeert ‘s werelds grootste PR-bureau Edelman in haar jaarlijkse Trust-barometer. Uit het onderzoek onder 2000 opinion-leaders blijkt dat Internet een steeds belangrijker rol gaat spelen voor organisaties in het realiseren van een vertrouwensrelatie met stakeholders:
– Bijna een kwart van de opinion-leaders communiceert actief via Internet haar mening over en ervaring met bedrijven die niet vertrouwd worden.
– Internet wordt steeds vaker als eerste medium genoemd waar men betrouwbare informatie vandaan haalt, en staat op gelijke hoogte met kranten. TV verliest sterk terrein, maar staat nog op de eerste plaats.
De eerste resultaten laten een sterke afname in het vertrouwen in bedrijven en organisaties zien:
Dat betrouwbaarheid een belangrijke rol speelt, blijkt uit het feit dat grosso modo 80% aangeeft geen producten of diensten af te willen nemen van bedrijven die zij niet vertrouwt, en dat 70% deze bedrijven openlijk bekritiseert.
CEO Richard Edelman concludeert op zijn weblog dat het tijdperk van enkel top-down communiceren voor bedrijven voorbij is, en vervangen wordt door horizontale ?peer-to-peer? communicatie tussen stakeholders. Hierbij ziet hij een belangrijker rol ontstaan voor werknemers in de frontlinie van bedrijven.
Het onderzoek vond in Oktober 2005 plaats onder 2000 opinion-leaders in 11 landen. De definitie die Edelman hanteert m.b.t. opinion-leader laat sterke gelijkenis zien met die van de ‘Influentials’ van Ed Keller en Jon Berry. Deze Influentials zijn ‘responsible for driving trends, influencing mass opinion and, most importantly, selling a great many products’.
“Dat betrouwbaarheid een belangrijke rol speelt, blijkt uit het feit dat grosso modo 80% aangeeft geen producten of diensten af te willen nemen van bedrijven die zij niet vertrouwt, en dat 70% deze bedrijven openlijk bekritiseert”
Het lijkt alsof ik alleen maar wil zeiken vandaag maar hier kan ik verlopig dus helemaal niets mee, deze deur staat wel erg ver open.
@ Albert
Die deur staat misschien wagenwijd open, maar er zijn nog genoeg bedrijven die dat echt niet (willen) zien.
Hoeveel retail marketeers weten wat er allemaal op de winkelvloer gebeurt? Hoeveel CEO’s weten welke klachten er bij callcenters allemaal binnenkomen?
Het is in elk geval een stap om erachter te komen waarom die deur openstaat en wat men moet doen om hem dicht te douwen;-)
@Albert: we zijn het niet altijd met elkaar eens, maar deze keer ga ik volledig met je mee. In zoverre, jij ziet tenminste nog een open deur, ik zie helemaal niets. Nou ja, behalve een PR-bureau met een onderzoek . . .
Inderdaad een open deur, maar zoals Jacobien al aangeeft, hoeveel bedrijven doen er wat mee? Wellicht goed dat een PR-bureau als Edelman het ook nog eens roept.
Peter: we zijn het vaker eens dan je denkt:) we debiteren dat anders.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!