TV steeds minder geloofwaardig

29 januari 2006, 09:10

Dat concludeert ‘s werelds grootste PR-bureau Edelman in haar jaarlijkse Trust-barometer. Uit het onderzoek onder 2000 opinion-leaders blijkt dat Internet een steeds belangrijker rol gaat spelen voor organisaties in het realiseren van een vertrouwensrelatie met stakeholders:

– Bijna een kwart van de opinion-leaders communiceert actief via Internet haar mening over en ervaring met bedrijven die niet vertrouwd worden.

– Internet wordt steeds vaker als eerste medium genoemd waar men betrouwbare informatie vandaan haalt, en staat op gelijke hoogte met kranten. TV verliest sterk terrein, maar staat nog op de eerste plaats.

De eerste resultaten laten een sterke afname in het vertrouwen in bedrijven en organisaties zien:

  • een ?person like me? wordt als betrouwbaarste informatiebron genoemd als het om informatie over bedrijven gaat. Opvallend is dat dit in 3 jaar tijd toegenomen is van 20% naar 68%.
  • gewone werknemers? worden als geloofwaardiger gezien dan CEO?s (42% vs 28%)
  • Europeanen vertrouwen bedrijven uit de US minder dan Amerikanen zelf, andersom is dit niet het geval. Bedrijven uit Duitsland en Canada worden overall als geloofwaardigst gezien.
  • Technologie- en retail-bedrijven worden als geloofwaardigst gezien, energie- en media-bedrijven als minst geloofwaardig. Microsoft is wereldwijd het meest geloofwaardige bedrijf onder de opinion-leaders.
  • Dat betrouwbaarheid een belangrijke rol speelt, blijkt uit het feit dat grosso modo 80% aangeeft geen producten of diensten af te willen nemen van bedrijven die zij niet vertrouwt, en dat 70% deze bedrijven openlijk bekritiseert.

    CEO Richard Edelman concludeert op zijn weblog dat het tijdperk van enkel top-down communiceren voor bedrijven voorbij is, en vervangen wordt door horizontale ?peer-to-peer? communicatie tussen stakeholders. Hierbij ziet hij een belangrijker rol ontstaan voor werknemers in de frontlinie van bedrijven.

    Het onderzoek vond in Oktober 2005 plaats onder 2000 opinion-leaders in 11 landen. De definitie die Edelman hanteert m.b.t. opinion-leader laat sterke gelijkenis zien met die van de ‘Influentials’ van Ed Keller en Jon Berry. Deze Influentials zijn ‘responsible for driving trends, influencing mass opinion and, most importantly, selling a great many products’.

    Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

    Categorie
    Tags

    5 Reacties

      albert

      Dat betrouwbaarheid een belangrijke rol speelt, blijkt uit het feit dat grosso modo 80% aangeeft geen producten of diensten af te willen nemen van bedrijven die zij niet vertrouwt, en dat 70% deze bedrijven openlijk bekritiseert

      Het lijkt alsof ik alleen maar wil zeiken vandaag maar hier kan ik verlopig dus helemaal niets mee, deze deur staat wel erg ver open.


      29 januari 2006 om 19:51
      Jacobien

      @ Albert

      Die deur staat misschien wagenwijd open, maar er zijn nog genoeg bedrijven die dat echt niet (willen) zien.

      Hoeveel retail marketeers weten wat er allemaal op de winkelvloer gebeurt? Hoeveel CEO’s weten welke klachten er bij callcenters allemaal binnenkomen?

      Het is in elk geval een stap om erachter te komen waarom die deur openstaat en wat men moet doen om hem dicht te douwen;-)


      29 januari 2006 om 20:43
      loket

      @Albert: we zijn het niet altijd met elkaar eens, maar deze keer ga ik volledig met je mee. In zoverre, jij ziet tenminste nog een open deur, ik zie helemaal niets. Nou ja, behalve een PR-bureau met een onderzoek . . .


      29 januari 2006 om 20:59
      media

      Inderdaad een open deur, maar zoals Jacobien al aangeeft, hoeveel bedrijven doen er wat mee? Wellicht goed dat een PR-bureau als Edelman het ook nog eens roept.


      29 januari 2006 om 21:28
      albert

      Peter: we zijn het vaker eens dan je denkt:) we debiteren dat anders.


      29 januari 2006 om 21:54

    Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!