Tv-commercials slecht bekeken
Marketingonline: De Bond van Adverteerders (BVA) presenteert woensdag een onderzoek van het media-adviesbureau van Alfred Levi (MM&MO) waaruit blijkt dat tv-commercials veel minder gezien worden dan vaak wordt aangenomen.
De belangrijkste uitkomst: minder dan 20 procent van de door adverteerders betaalde kijktijd wordt daadwerkelijk bekeken. Alles wat lijkt op interessante content (bijvoorbeeld commercials als de Leeuw van Centraal Beheer of de Tokkies van Chello) worden vele malen beter bekeken dan minder geliefde uitingen. Als mensen tijdens commercials niet weg zijn om koffie te halen of te plassen, dan zitten ze voor de buis en doen iets anders. Zodra het gewenste programma weer begint, keert de aandacht pas terug.
Marketeers houden zich volgens Levi te veel bezig met wat zij willen vertellen en niet met wat consumenten willen horen. Levi: Iedereen die communicatie of media blijft plannen zonder zich af te vragen of de boodschap enige kans van bereik heeft, maakt zich schuldig aan grove geldverspilling. Komende woensdag worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd tijdens een BVA-bijeenkomst.
Update 12-01:
BVA heeft inmiddels aanvullende informatie op haar website geplaatst en SPOT heeft gereageerd op de resultaten.
Bij Venturo las ik het volgende stukje uit de Adformatie (in iets ingekorte vorm):
Kobalt Media Services en Barter & Sponsor Company (B&SC) gaan bekijken of er voor Kobalt-klanten mogelijkheden zijn om hun merk en/of boodschap te communiceren via content. B&SC is het zusterbedrijf van MM&MO, waarmee Kobalt al samenwerkt op het gebied van geïntegreerde marketing- en communicatieplanning. B&SC specialiseert zich in het koppelen van adverteerders met voor hen toegesneden (media)content, in de breedste zin van het woord.
De onderzoeksresultaten liggen dus helemaal in lijn met de de strategie die B&SC/MM&MO/Kobalt willen gaan volgen. In zo’n geval bekruipt mij altijd het gevoel dat zo’n onderzoek gebruikt wordt om eigen bedrijfsactiviteiten onder de aandacht te brengen.
Daar is zeer zeker niks mis mee, als de onderzoeksopzet en resultaten dan ook maar kloppen…. Daar valt op dit moment nog niks over te zeggen omdat het onderzoek nog niet openbaar is. Ik weet trouwens ook niet of het onderzoek wel openbaar zal worden, maar indien het onderzoek online verschijnt kan een kritische blik vast geen kwaad.
Nogmaals: in mijn ogen is er niks mis met deze vorm van pr bedrijven, maar ik ben gewoon een beetje kritisch van aard :-).