Tv-commercials slecht bekeken

10 januari 2005, 15:30

Marketingonline: De Bond van Adverteerders (BVA) presenteert woensdag een onderzoek van het media-adviesbureau van Alfred Levi (MM&MO) waaruit blijkt dat tv-commercials veel minder gezien worden dan vaak wordt aangenomen.

De belangrijkste uitkomst: minder dan 20 procent van de door adverteerders betaalde kijktijd wordt daadwerkelijk bekeken. Alles wat lijkt op interessante content (bijvoorbeeld commercials als de Leeuw van Centraal Beheer of de Tokkies van Chello) worden vele malen beter bekeken dan minder geliefde uitingen. Als mensen tijdens commercials niet weg zijn om koffie te halen of te plassen, dan zitten ze voor de buis en doen iets anders. Zodra het gewenste programma weer begint, keert de aandacht pas terug.

Marketeers houden zich volgens Levi te veel bezig met wat zij willen vertellen en niet met wat consumenten willen horen. Levi: Iedereen die communicatie of media blijft plannen zonder zich af te vragen of de boodschap enige kans van bereik heeft, maakt zich schuldig aan grove geldverspilling. Komende woensdag worden de onderzoeksresultaten gepresenteerd tijdens een BVA-bijeenkomst.

Update 12-01:

BVA heeft inmiddels aanvullende informatie op haar website geplaatst en SPOT heeft gereageerd op de resultaten.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Christ / Adverto

    Bij Venturo las ik het volgende stukje uit de Adformatie (in iets ingekorte vorm):

    Kobalt Media Services en Barter & Sponsor Company (B&SC) gaan bekijken of er voor Kobalt-klanten mogelijkheden zijn om hun merk en/of boodschap te communiceren via content. B&SC is het zusterbedrijf van MM&MO, waarmee Kobalt al samenwerkt op het gebied van geïntegreerde marketing- en communicatieplanning. B&SC specialiseert zich in het koppelen van adverteerders met voor hen toegesneden (media)content, in de breedste zin van het woord.

    De onderzoeksresultaten liggen dus helemaal in lijn met de de strategie die B&SC/MM&MO/Kobalt willen gaan volgen. In zo’n geval bekruipt mij altijd het gevoel dat zo’n onderzoek gebruikt wordt om eigen bedrijfsactiviteiten onder de aandacht te brengen.

    Daar is zeer zeker niks mis mee, als de onderzoeksopzet en resultaten dan ook maar kloppen…. Daar valt op dit moment nog niks over te zeggen omdat het onderzoek nog niet openbaar is. Ik weet trouwens ook niet of het onderzoek wel openbaar zal worden, maar indien het onderzoek online verschijnt kan een kritische blik vast geen kwaad.

    Nogmaals: in mijn ogen is er niks mis met deze vorm van pr bedrijven, maar ik ben gewoon een beetje kritisch van aard :-).


    10 januari 2005 om 16:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!