#TNW2013 – Tim Ferriss: The Secrets of Super Learners

3 mei 2013, 11:29

Accelerated Learning for Accelerated Times

Voor de laatste keynote van The Next Web Conference 2013 werd het podium aan Timothy Ferriss gegeven. Naast het feit dat Tim als angel in bedrijven als Twitter, Facebook, Evernote en Uber investeert en adviseert, is hij ook het brein achter de bestsellers The 4-Hour Workweek, The 4-Hour Body en de recentelijk gepubliceerde The 4-Hour Chef. Tim heeft zich het leren van nieuwe vaardigheden helemaal eigen gemaakt en deelde in de keynote de geheimen van de super learners met ons.

Tim Ferriss debuteerde in 2007 met zijn eerste boek The 4-Hour Workweek: een boek dat tot stand is gekomen vanwege zijn persoonlijke ontvluchting van zijn destijds gefrustreerde en werkverslaafde levensstijl. In het boek liet hij zien hoe het Pareto-principe zowel op zijn professionele als persoonlijke leven kon worden toegepast. Naast de vele positieve reviews waren er ook veel kritieken over de twijfelachtige toepasbaarheid van de beschreven methodieken. Desalniettemin heeft het boek Tim duidelijk op de kaart gezet en is de auteur, entrepreneur, investeerder en public speaker niet meer weg te denken uit de wereld van internetstart-ups.

“Whenever you find yourself on the side of the majority, it’s time to pause and reflect.” – Mark Twain

Koken als uitgangspunt

In het derde boek van Tim Ferriss, The 4-Hour Chef: The Simple Path to Cooking Like a Pro, Learning Anything, and Living the Good Life, legt Tim uit hoe je nieuwe vaardigheden je op een snelle manier eigen kan maken. Naast het feit dat dit boek ook praktische recepten en kooktips bevat, gebruikt Tim voornamelijk de kookkunst als voorbeeld hoe je snel nieuwe dingen leert.

Voor Tim was koken altijd al een moeizaam proces. Koken was dan ook het perfecte vakgebied waarin Tim zelf kon ontdekken hoe hij de nieuwe skills in een zo’n kort mogelijke tijdsbestek zichzelf eigen kon maken.

Meta-learning model: DiSSS

Het meta-learning model dat hij voor dit leerproces heeft ontworpen is DiSSS. Deze afkorting staat voor Deconstruction, Selection, Sequencing en Stake. De i is enkel om van de afkorting een uitspreekbaar woord te maken.

Deconstruction

De eerste stap van het leerproces is de deconstructie van de problematiek. Wat is de reden geweest waarom je was gestopt? Waarom geven anderen het op? Door te onderzoeken waaraan het precies heeft gelegen, kan je je op de juiste gebieden focussen. Zo heeft Tim altijd al moeite gehad met zwemmen. Doordat hij erachter was gekomen dat hij vooral veel moeite had met de ademhaling en dat de benen snel uitgeput raakten, wist hij op welke gebieden hij zich moest focussen.

Selection

De tweede stap is selectie: het Pareto principe dat ook in de basis staat van zijn eerste boek. Ga na wat welke vaardigheden belangrijk zijn om de basis te kunnen beheersen. Als je gitaar wilt leren spelen, ga dan na welke akkoorden hierbij van belang zijn. De meeste liedjes kunnen bijvoorbeeld al met vier akkoorden worden gespeeld. Gebruik dit als startpunt en groei vanaf hier.

Sequencing

Wat gebeurt er als je de volgorde omgooit. Speel een schaakspel van achteren naar voren en kijk welke stappen worden gezet. Leer eerst de vrouwelijke rol in een dans en dan de mannelijke. Het kan erg effectief zijn door iets achterwaarts te leren of gewoonweg in een andere volgorde te doen.

Stakes

Gebruik een incentive om jezelf te motiveren. Zet iets op het spel! Via de website Stickk.com kan je een doel stellen waarbij je iets op het spel moet zetten, geld bijvoorbeeld. Kies dan wel een goed doel waar je een ongelooflijke hekel aan hebt. Als iets consequenties heeft dan zal je er alles aan doen om te slagen.

Leer alles in zes maanden of minder

Tim is ervan overtuigd dat alles in zes maanden is te leren, mits je de goede methode hebt. Het begint bij zelfvertrouwen. Je moet optimistisch zijn dat het je gaat lukken en dat je zelfs je eigen verwachtingen zult overstijgen. En ten tweede, question the obvious. Neem iets niet zomaar over als vanzelfsprekend maar denk juist zelf creatief na.

Een kort interview met Tim Ferriss op The Next Web Conference 2013:

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Pieter

    Naar de boekwinkel!


    6 mei 2013 om 06:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!