Sterke merken zijn emotioneel intelligent

Emoties dragen bij aan betere prestaties en resultaten en maken merken sterker.

9 oktober 2023, 07:00 2910 x gelezen

In 1995 schreef Daniel Goleman een bestseller – misschien wel de bijbel over – emotionele intelligentie. EQ maakt een merk aaibaar, onderscheidend en aantrekkelijk en zorgt ervoor dat mensen zich aan je willen binden. Hoog tijd om die weer eens uit de kast te halen, want de focus op emotionele intelligentie kan veel organisaties helpen om aantrekkelijke merken te bouwen en los van personen die een hoog EQ hebben, helpt EQ ook om bepaalde doelen te behalen.

Om onderscheidend te zijn moet een merk aan hoge eisen voldoen. Wat ons betreft heeft een slim en onderscheidend merk een hoog EQ. Het is het instrument bij uitstek om de merkbelofte waar te maken. Met andere woorden: het is echt een investering om je als bedrijf te richten op emotionele intelligentie.

Voor Goleman is EQ zelfs nog belangrijker dan IQ. EQ hoeft niet altijd aangeboren te zijn. Het kan ook een instrument zijn om bepaalde doelen te bereiken. Zoals een goede samenwerking bijvoorbeeld, of betere verbinding tussen leidinggevenden en medewerkers.

Uit Harvard-onderzoek blijkt dat teams met een hoog EQ beter presteren dan minder emotioneel vaardige teams. De onderzoekers bevestigen Goleman’s uitspraak dat EQ belangrijker is dan IQ. Zo bleek dat goede emotionele vaardigheden meer bepalend zijn voor teamsucces dan IQ. Emotionele intelligentie heeft veel invloed op een constructieve samenwerking en teamprestatie.

Hoe zit het met jou?

Voel jij aan hoe mensen zich voelen? Ben jij je bewust van jouw eigen emoties? Kan je ze ook sturen en controleren? Dan kan het zomaar zijn dat je hoog emotioneel intelligent bent! EQ omvat een heel spectrum aan eigenschappen: denk aan zelfkennis, optimisme, het ‘kunnen afzien’ en goede sociale vaardigheden.

Grote kans dat jij EQ associeert met leiderschap. Dat is nog niet eens zo gek. Want studies tonen aan dat mensen met een hoge intelligentie vaak succesvolle leiders zijn. Emotioneel intelligente leiders begrijpen hun eigen emoties – en die van anderen; hebben hoge zelfdiscipline en een onweerstaanbaar charisma.

Voorbeelden van hoog emotioneel intelligente leiders? Barack Obama gooit hoge ogen. Of Prinses Diana. Zij was benaderbaar en had veel empathie voor anderen. Als de people’s princes had zij daardoor veel invloed in de royal fairytale.

Emotie als immateriële activa

Door gericht te sturen op EQ laat je niet alleen mensen beter samenwerken en presteren. Je kan er ook aan verdienen! Uit McKinsey’s onderzoek blijkt dat snelgroeiende bedrijven fors investeren in immateriële activa. Ze groeien zelfs gemiddeld 6.7% harder dan de bedrijven die minder investeren. Hoe dan?

Door bijvoorbeeld slimme strategieën te bedenken waarmee ze hun toptalent behouden. Iedereen, toptalent of niet, haalt veel meer uit hun werk als ze goed kunnen samenwerken. Herkenbaar? Daarnaast is ook een focus op diversiteit kenmerkend voor goede resultaten. EQ lijkt dan wel ongrijpbaar, maar dat is het feitelijk niet. EQ is een waardevol immaterieel asset om in huis te hebben.

Het merk als een emotioneel platform

We doen er nog een schepje erbovenop. Stel, je kiest als organisatie om gericht te sturen op EQ, op een zeker moment wil je deze waarden ‘uitrollen’ over de hele breedte van de organisatie. Hoe doe je dat?

Het antwoord: met jouw merk. Een merk is namelijk het ultieme platform om op emoties in te zetten. Want ‘merk’ = ‘emotioneel’. Dit idee van een merk als emotioneel platform is niet bepaald revolutionair hoor. Het is nu eenmaal een feit dat het grootste deel van een merk onbewust wordt waargenomen. De beste en meest succesvolle merken weten dit heel goed. Ze positioneren – en onderscheiden – zich van concurrenten door met bepaalde emoties te communiceren.

Als merk kan je dus op een bewuste manier omgaan met de emotionele perceptie van de ontvanger. Straal je zelfbewustzijn uit, maar ook empathie en betrouwbaarheid? Dan trek je klanten en partners aan. Zoek je nieuw talent? In deze uitdagende arbeidsmarkt is dat meer dan ooit een uitdaging. Jouw reputatie als werkgever is daarbij key.

Daarom is het belangrijk dat je kijkt naar het emotionele spectrum en welke emotionele vaardigheden voor jouw organisatie belangrijk zijn. Zo is in veel B2B-omgevingen het menselijk contact nog altijd de sleutel tot het doen van zaken. Het spreekt voor zich dat medewerkers die intensief klantcontact hebben, vooral empathisch en sociaal vaardig moeten zijn.

Trotse merkambassadeurs

Het merk als emotioneel platform faciliteert de interactie tussen medewerkers en de organisatie. Een slim, sterk merk met een hoog EQ bindt mensen. Ook binnen de organisatie. Het spreekt eigenlijk voor zich. Want in een fijn klimaat voelen medewerkers zich prettig en vitaal. Talentvolle professionals of senior experts blijven langer ‘plakken’.

Wat betekent dit in de praktijk? Het betekent dat je merk ook intern gaat communiceren. In de praktijk wordt interne communicatie beperkt tot zo nu en dan een nieuwsbericht. Of een wekelijkse vrijmibo. Een gemiste kans! Een interne communicatiestrategie waarin EQ centraal staat, heeft als doel om medewerkers tot heuse ‘merktrotse’ ambassadeurs te maken.

Want wie zijn de beste ambassadeurs van een merk? Je raad het al: het zijn de eigen medewerkers. Zij zijn eigenlijk de graadmeter van de merkbelofte. Maakt een merk wel waar wat ze beloven? Medewerkers die zich ambassadeur voelen van de organisatie, stralen dit ook uit naar buiten.

Een merk kan zich betrouwbaar presenteren. Maar als er geluiden van bijvoorbeeld slechte arbeidsomstandigheden naar buiten komen, verliest het aan geloofwaardigheid. Het is dus essentieel om juist binnen jouw organisatie de merkbelofte waar te maken. Hoe trots zijn jouw mensen op de organisatie waar zij deel van uit maken? Voelen ze zich verbonden met het merk? Dragen zij de kernwaarden uit die een organisatie heeft opgesteld? Wat is je werkgeversbelofte aan nieuwe medewerkers en herkennen je huidige collega’s zich hier wel in?

Kort samengevat: emotionele intelligentie heeft alle ingrediënten om een merk tot leven te brengen. Door het merk als een emotioneel platform te zien, kan die interactie tussen mensen en merken worden gefaciliteerd. Want het zijn uiteindelijk mensen die bij jou werken en mensen die een aankoop doen.

‘Merken denken’ is de beste benaming voor wat ik doe. Ik geloof dat de kracht van een sterk merk ligt in het spanningsveld tussen emotie en kennis. Creativiteit, originaliteit en intuïtie spelen een grote rol in mijn resultaatgerichte werkwijze. Ik ga op zoek naar de ziel van een merk. Het bepalen van de brand basics en vanuit daar verder bouwen aan het merk is, voor mij, een logisch vervolg. Via online strategie, concept en realisatie bouw ik aan merken. Je merk. Het fundament van al je beslissingen. De belofte, het bereik én je fans. En jij geeft het vorm, invulling en betekenis. Want de vertegenwoordiger van je merk? Dat ben je zelf. Daarom hebben we een opdracht voor je: "Maak je merk"

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!