Steeds meer mannelijke marketingprofessionals
Hoe ziet een marketingprofessional eruit? Dat is de terugkerende vraag in een jaarlijks profielonderzoek dat wij doen in samenwerking met de Intelligence Group. Het profiel van de marketingprofessional is immers niet onveranderlijk. De dynamische markt zorgt voor een dynamische marketingprofessional.
Dit jaar is de marketeer gemiddeld 34,6 jaar. Slechts 8 procent van hen werkt als zzp’er, de rest werkt in loondienst. De verdeling tussen beide seksen ligt op 49 procent man en 51 procent vrouw. Het laatste gegeven klinkt misschien niet heel opmerkelijk, maar is het wel. De laatste twee jaar was het aandeel mannen namelijk ‘slechts’ 40 procent.
Verreweg de meeste marketingprofessionals (33 procent) zijn werkzaam in de regio Noord-Holland. Met op de tweede plek Noord-Brabant (19 procent). Een jaar geleden stond Zuid-Holland nog op de bovenste plaats met 31 procent en Noord-Holland als tweede met 18 procent. Dat is te herleiden naar de bezuinigingen van overheidsorganisaties, waarvan de meeste zich in Zuid-Holland bevinden.
Een andere verschuiving is het aandeel marketeers dat actief uitkijkt naar een nieuwe baan. Ook dit aantal is met 10 procent toegenomen. Maar liefst een kwart van de marketingprofessionals is op zoek naar ander werk. Dit ligt uiteraard geheel in lijn met de huidige economische status.
Deze werkzoekenden hoeven echter niet met hun handen in het haar te zitten. In het eerste kwartaal van 2011 is het aantal marcomvacatures met 28 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit bleek uit onze kwartaalanalyse van het landelijke vacatureaanbod, zoals ook te lezen in mijn eerste blog Goed nieuws: Meer werk voor marcommers!
Goede arbeidsvoorwaarden steeds minder belangrijk
Een gemiddelde marketeer is dus 35 jaar en in loondienst. Deze man of vrouw werkt veelal in Noord-Holland. Van elke vier marketingprofessionals is er één actief op zoek naar werk, één zit helemaal op de goede plek en de andere twee hebben het naar hun zin, maar zullen de benen nemen wanneer er iets aantrekkelijks voorbij komt.
Wat vindt de marketeer anno 2011 aantrekkelijk? Wat zijn de belangrijkste aspecten bij de keuze voor een werkgever? Inhoudelijk interessant werk staat al drie jaar onbetwist op de eerste plek. Uitdagend werk is op de tweede plek ook zeer belangrijk. De nummer drie van vorig jaar, goede arbeidsvoorwaarden, heeft dit jaar plaats gemaakt voor professionaliteit van de organisatie.
Een interessant gegeven is dat de factor goede arbeidsvoorwaarden ieder jaar minder belangrijk blijkt te worden. Deze stond in 2009 nog op de tweede plek en is nu uit de top-3 verdwenen.
Bedrijven doen er daarnaast goed aan om goede doorgroeimogelijkheden en een stimulerend management te bieden om hun marcommers te behouden en de beste nieuwe werknemers aan te trekken. Verder vindt de marketeer het steeds belangrijker dat de organisatie een aansprekende werkgever is.
De profielschets van de marketingprofessional anno 2011 is duidelijk. Het is nog even afwachten hoe de gemiddelde marketeer in 2012 eruit zal zien. Wat zijn jouw voorspellingen? En klopt ons beeld bij jouw profiel?