SpinAwards
Online reclamebureau .Bone heeft met campagnes voor Autotrader en de Staatsloterij twee Gouden SpinAwards gewonnen. Ook Meta Dreams/ Studio Micha Klein kreeg gisteravond tijdens de prijsuitreiking tweemaal goud, voor een VJ-tool die het had ontwikkeld in opdracht van Coca-Cola. Heineken werd uitgeroepen tot beste online adverteerder van Nederland.
De overige twee Gouden SpinAwards van dit jaar gingen naar Qi met werk voor Heineken en Stoneroos Interactieve Televisie met een concept voor de NCRV.
De SpinAwards zijn prijzen voor de meest creatieve online reclame in Nederland, de prijs is vanaf eind jaren negentig jaarlijks in Nederland uitgereikt. Vorig jaar gebeurde dit niet vanwege financi?le problemen bij het organiserende bureau. Een nieuwe stichting nam de SpinAwards toen over en met steun van Mediaplaza werd de prijsuitreiking nieuw leven ingeblazen en werd de definitie van online reclame wat opgerekt.
Tijdens de prijsuitreiking gisteravond in Escape in Amsterdam waren er bekroningen in zeven categorie?n. In elke categorie, waaronder beste banner en beste crossmedia campagne, werd een Gouden SpinAward uitgereikt. Alleen in de categorie beste wireless concept kwam de jury niet verder dan een zilveren bekroning.
.Bone heeft met de campagne voor Autotrader de prijzenkast in korte tijd flink weten te vullen. Eerder deze maand kreeg het voor dezelfde uiting ook al een Zilveren Lamp toegekend, uitgereikt door de ADCN, de Art Directors Club Nederland. Binnen de reclamewereld geldt de Lamp als de meest prestigieuze prijs voor creativiteit. Er was nog een Lamp-winnaar die een SpinAward mee naar huis mocht nemen. Lemz kreeg voor Waarom-was-ik-nog-voor-jou? een Gouden Lamp en ontving gisteren voor dezelfde campagne een Zilveren SpinAward.
Micha Klein won met ??n project tweemaal een Gouden SpinAward. Klein ontwikkelde samen met zijn beide bedrijven Metadreams en Studio Micha Klein een online tool waarmee internetters zelf een commercial konden maken. Coca-Cola zette deze VJ- tool online, samen met TMF, en verbond er een prijsvraag aan. De commercial van de winnaar werd op televisie vertoond. Volgens de jury was dit de beste crossmedia campagne, bovendien was de VJ-tool goed voor een gouden bekroning als innovatie.
De winnaars van de SpinAwards zijn:
Beste crossmedia campagne
Goud – Coke Creative Studio, voor Coca-Cola Nederland, gemaakt door Metadreams/ Studio Micha Klein
Zilver – Schop het tot Superprof!, gemaakt voor Amstel Nederland, door PMSvW/Y&R
Beste Banner
Goud – Toetersong, gemaakt voor Autotrader, door .Bone
Zilver – FBTO Corporate online, gemaakt voor FBTO, door OER
Zilver – Blote Voeten, voor Elmar Reizen, gemaakt door Redurban
Beste totale online campagne
Goud – Oudejaarsloterij 2002, voor De Staatsloterij, gemaakt door .Bone
Zilver – Police Experience – wat gebeurt daar?, voor De Politie, gemaakt door Dynamic Zone
Beste wireless concept
Zilver – VipSpotting, gemaakt door het bedrijf VipSpotting
Zilver – Toto-Score via SMS, gemaakt voor De Lotto, door Info.nl
Beste website concept
Goud – Feestje.nl, gemaakt voor Heineken, door Qi
Zilver – Waarom-was-ik-nog-voor-jou?, gemaakt voor Lever Faberg? Nederland, door lemz
Zilver – Cup-A-Soup.nl, voor Unilever Bestfoods Nederland, gemaakt door Qi
Beste imedia en itv concept
Goud – voor Stand.nl, gemaakt voor NCRV, door Stoneroos Interactieve Televisie
Zilver – MEJAY, voor MTV Networks, gemaakt door Icemobile/Easy Concepts
Beste online adverteerder
Goud – Heineken
Extra innovatieprijs
Goud- Coke Creative Studio, voor Coca-Cola Nederland, gemaakt door Metadreams/Studio Micha Klein
De meeste inzendingen zijn niet meer online te bekijken. Op de site van de SpinAwards zijn ze echter nog wel te zien, samen met de andere inzendingen die niet bekroond zijn.
Bronnen:
Campagne van Omo `Waarom was ik nog voor jou?` blijkt zeer succesvol
Omo van Unilever steekt met de succesvolle campagne `Waarom was ik nog voor jou?` een hart onder de riem van vrouwen. Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht blijkt immers dat nog altijd zo`n 96% van de Nederlandse vrouwen de was doet. Het zijn derhalve ook de vrouwen die de wasmiddelen in huis halen. De doelstellingen van de campagne waren loyaliteit en interactie te genereren bij vrouwen en de oneerlijke taakverdeling thuis op een ludieke manier aan de kaak te stellen.Van oudsher is Unilever gewend naar de massa over de hoofden van iedereen te communiceren. Daar is met de nieuwe campagne van Omo dus duidelijk verandering in gekomen. Volgens Aafke Keizer, brandmanager van Omo, was het onderzoek van de Universiteit van Utrecht de primaire reden voor de opzet van de nieuwe campagne. `We wilden de misstand bespreekbaar maken, maar wel op een luchtige, ludieke manier`, aldus Keizer. Met reclamebureau Lemz werd de campagne ontwikkeld. Het eerste deel was de internetcampagne Waaromwasiknogvoorjou.nl dat actief werd ondersteund door tv-commercials. De tweede stap van de campagne was een give-away in de vorm van een boekje met verhalen van zeven bekende schrijvers.
Bron: Incentive nr. 7, p. 8, 1,7 p.