Sociale media steeds minder belangrijk voor nieuwssites

Het bezoek van online nieuwsmedia blijft toenemen, terwijl bezoek vanuit sociale media sterk daalt.

23 oktober 2023, 11:30 1248 x gelezen

Het online doorverwijzen vanuit sociale media (Facebook/Twitter-X) naar online nieuwsartikelen vindt steeds minder plaats. Dat becijfert GfK GXL in zijn Digital Audience Measurement. De daling van het doorverwijzen vanuit sociale media naar online nieuwsmedia vindt onder alle leeftijdsgroepen plaats, hoewel deze onder jongeren het sterkst is. Opvallend genoeg neemt het aantal bezoekers aan online nieuwsmedia wel toe.

In september hebben volgens GfK ongeveer 8 miljoen personen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia bezocht (7.902.000 personen van 13 jaar en ouder, 53% bereik). Dat aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen, terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook en Twitter) daalde. In september 2019 lag dit aandeel nog op 80 procent, in 2021 op 75 procent en het daalde verder naar 66 procent in september van dit jaar.

Ondanks die grote daling van doorverwijzen zag GfK bij NRC Online nog wel een stijging in online maandbereik. De minste daling van doorverwijzen zag het bij FD.nl. Deze beide online nieuwssites hebben overigens een vrij stikte paywall voor content. De onderzoekers wijzen erop dat in de Verenigde Staten een vergelijkbare trend gaande is, waarbij sociale mediabedrijven minder links plaatsen en/of toestaan naar nieuwsmedia.

Relatief bezoekt het cohort 49 tot 64-jarigen het vaakst online nieuwsmedia (64% bereik) terwijl het aantal jongeren dat dagelijks online nieuwsmedia bezoekt op 40 procent ligt. Van de vijf grootste online nieuwsmedia had AD in september het hoogste maandbereik (8,8 miljoen personen), terwijl NU.nl door 7,6 miljoen personen werd bezocht. NOS bereikt met 7,5 miljoen bijna evenveel personen, terwijl RTL Nieuws in de afgelopen jaren de sterkste stijging doormaakte (inmiddels 6,7 miljoen bezoekers). Telegraaf steeg licht naar 6,2 miljoen personen.

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!