Je bekijkt een artikel van Beeckestijn Business School
partner

Social media in 2023: Trends & tips

Het stormt in het social media landschap. Platformen als Facebook en Instagram staan onder grote druk van TikTok.

28 maart 2023, 06:00 2507 x gelezen

Tegelijkertijd blijft ons gebruik toenemen. Wat kunnen we verwachten? Ontdek wat er speelt en krijg tips van expert Sonja Loth.In het Digital Marketing Trendrapport 2023 neemt Bart Meerdink, samen met Social- & content expert Sonja Loth, de ontwikkelingen onder de loep. Van de ontslagrondes binnen Snapchat en Twitter tot het toenemende gebruik en de kracht van creators.

Ontwikkelingen binnen de platformen

Het aandeel Meta (moederholding van o.a. Facebook, Instagram en WhatsApp) zakte in Q4 2022 onder de 100 USD waarmee het bedrijf 70% aan beurswaarde verloor. De enorme investeringen in de nieuwe Metaverse technologie betalen zich (nog) niet uit. Daarnaast staan de platformen van Meta onder grote druk van TikTok.

Tegelijkertijd nemen rond TikTok de zorgen om privacy toe. De app is dominant geworden en het algoritme is ijzersterk en maakt ons nog verslaafder dan we al waren. Maar, er is geen andere social media app die zoveel informatie verzamelt van haar gebruikers. Alexander Klöpping en de ChristenUnie roepen als eerste om een verbod.

En dan hebben we ook Twitter nog… Sinds de overname door Elon Musk ontstaat er rond het platform steeds meer discussie. Sonja verwacht dat Twitter ook dit jaar een veel besproken platform zal zijn. ‘Wat hij nu al aankondigt is dat hij veel meer zal toelaten wat betreft ‘freedom of speech’, en dus nog meer polariserende meningen. Ook roept hij  op tot meer burgerjournalistiek en minder macht voor de ‘media elite’. Musk belooft als eerste transparantie in de algoritmes. Daar ben ik erg benieuwd naar.’

2023 wordt een interessant openbaar experiment om te zien hoe sterk een algoritme kan zijn in moderatie. Is het in staat om bots, hate speech en polarisatie voldoende in toom te houden?

Veranderend zoekgedrag

Een gemiddelde consument scrolt 160 meter per dag door de feed (1,5 uur). Social media is al lang niet meer alleen maar entertainment. GenZ en Millenials starten hun digitale journey in de social apps. Sonja: ‘Google (search) is al jaren ons startscherm voor alles, maar eigenlijk is ‘Googelen’ nogal een ouderwetse handeling.’ Waar Google tekst gedreven is, wordt social alleen maar meer video gedreven.

Google is continu aan het innoveren, maar lukt het ze de consument aan zich te blijven binden? ‘Consumenten doen onderzoek voordat ze kopen en zijn beter geïnformeerd dan ooit. Dat doen ze het liefst op social waar ervaringen van vrienden en influencers, toffe video’s van creators en reviews te vinden zijn. 54% zoekt merken éérst op social. Logisch, want hoe fijn is het om op één plek een merk gepresenteerd te zien, social proof te verkrijgen en evt. direct te kunnen kopen?’

Veranderende algoritmes

Naast de ontwikkelingen in gedrag, blijven de algoritmes zichzelf ‘verbeteren’ om de aandacht nog langer vast te houden.  Sonja: ‘Ooit was het vooral belangrijk fans en volgers te hebben. Nu is dat is vooral een vanity metric. en willen de platforms dat bezoekers op de platforms blijven – en niet wegklikken. Als marketeer kan je daar op inspelen door content te plaatsten die goed gewaardeerd wordt en opvalt. Wees actueel, ga in op de trends en hashtags.’

‘De meeste engagement wordt nog steeds verkregen met authentieke content, short-form video, live video en foto’s. Visuele content wordt niet voor niets 40 keer vaker gedeeld. En dat hoeft echt niet zo tijdsintensief als vroeger.’

De kracht van creators

‘Creators zijn de absolute social media winnaars. Power to the people, not the brands. Het tijdperk van de mass influencers is langzaam voorbij; zij zijn relatief duur om in te zetten en vaak niet loyaal aan de merken die hen inhuren. Creators zijn degenen die committed zijn content te maken die aanslaat op het platform, bij hun users. Zij zitten boven op de algoritmes en statistieken.

Wat werkt? Wat werkt opeens niet meer? We gaan in 2023 meer samenwerkingen zien tussen creators onderling en creators met merken.’ Sonja voorspelt ook dat we net als in Azië veel vaker social commerce toepassingen zien door creators. ’Merken zullen daarnaast steeds vaker op zoek gaan naar creators in hun eigen klantenbase én medewerkers om zo authentiek en impactvol mogelijk content aan te bieden aan hun doelgroep. Ook voor de kleinere merken is dit een goed haalbare en duurzame, marketingtool.’

Nieuwe features in 2023

Naar welke nieuwe features kijkt Sonja Loth uit? ‘Ik hoop dat we eindelijk echt goede platforms zullen zien waar we diverse opties als social networking, entertainment, content, shopping en creëren in één app kunnen doen. Op een manier waarbij we zelf baas zijn over onze data. Maar dat lijkt nog ver weg. Daarom zet ik, voor dit jaar, toch in op rijkere social ervaringen aan de ene kant (AR lagen waar dat nog niet kan, VR en social audio) en aan de andere kant juist de authenticiteit die opnieuw wint aan kracht, zoals Be.Real. Tenslotte zou ik ook terug willen naar social zoals het ooit bedacht was; de kleinere, meer engaged communities.

Drie tips van Sonja:

  1. Wees actueel, ga in op de trends en hashtags. Neem dus je doelgroep en het platform serieus. Speel bij TikTok bijvoorbeeld op populaire geluiden en effecten.
  2. Maak gebruik van features die populair zijn op andere platformen zoals de reels op Instagram.
  3. De meeste engagement wordt nog steeds verkregen met authentieke content, short-form video, live video en foto’s. Visuele content wordt niet voor niets 40 keer vaker gedeeld.

Meer ontwikkelingen binnen digital & marketing

De storm binnen het social media landschap is één van de vijf trends uit het digital marketing trendrapport van Beeckestijn Business School. Andere trends zijn o.a. Media Mix Modeling (MMM) en de jacht op 1st party data. Om in te spelen op deze ontwikkelingen is het essentieel jezelf te verdiepen in tools en techniek. Ondertussen moet je als marketeer ook kleur bekennen. Is meer consumptie altijd beter? Er worden steeds meer daden en verantwoording over jouw plek in de keten geëist.

Download het trendrapport

Make impact  

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!