Je bekijkt een artikel van BBP
partner

Slimme shopper’s insights:

De laatste ontwikkelingen in online deals!

BBP
8 februari 2024, 10:19 114 x gelezen

Online shoppen is voortdurend in beweging. De geavanceerde technologieën en innovatieve oplossingen volgen elkaar razendsnel op. Benieuwd naar de laatste ontwikkelingen? We bespreken een aantal trends om de komende tijd in de gaten te houden.

1. Gepersonaliseerde aanbiedingen

Kunstmatige intelligentie (AI) is ook online retailers niet ontgaan. AI wordt gebruikt om gepersonaliseerde aanbiedingen te creëren, op basis van het koopgedrag en de voorkeuren van de online shopper. Met behulp van AI kunnen verbanden gelegd worden die voorheen onzichtbaar bleven. Eerdere aankopen en zoekopdrachten kunnen gemakkelijker en beter geanalyseerd worden, zodat iemand die online shopt nog relevantere deals voorgeschoteld krijgt.

2. Real-time prijsaanpassingen

Ooit online op zoek geweest naar een goedkoop vliegticket? Dan is de kans groot dat je daarbij tips hebt gebruikt, zoals incognito browsen, zoeken via een ander IP-adres, of op dinsdagochtend of juist heel vroeg in het weekend op jacht te gaan naar een ticket. Daarbij bleef het altijd de vraag of het uiteindelijk werkte, maar de populariteit van dergelijke tips maakte wel duidelijk dat prijs voor veel mensen een belangrijke factor is. De dynamische prijsstelling die momenteel steeds gebruikelijker wordt, springt daarop in. De prijzen kunnen nu in real-time aangepast worden op basis van vraag, concurrentie en tal van andere factoren. Het loont dus nog steeds de moeite om uit te zoeken wat het juiste moment is om een product aan te schaffen. Shoppers worden daarbij geholpen met allerlei prijsvergelijkingshulpmiddelen. De verwachting is dat ook hier AI een steeds grotere rol gaat spelen.

3. Gamificatie

Een andere duidelijke trend in online deals is het toevoegen van gamificatie elementen. Denk aan virtuele beloningen, loyaliteitspunten of exclusieve toegang tot deals. Een website als Temu is hier een duidelijk voorbeeld van. Door spelletjes te spelen kun je toegang krijgen tot speciale deals. Dat het spelen van die spelletjes vaak veel tijd kost en er vaak ook nog eens gevraagd wordt om resultaten te delen met vrienden, maakt deze trend niet minder populair. Blijkbaar hebben shoppers er best wat voor over om kortingen of speciale deals te kunnen ontvangen.

4. Toenemende interactie

De tijd dat een website alleen bestond uit het zenden van informatie ligt achter ons. Interactie wordt steeds belangrijker. Chatbots bijvoorbeeld bieden directe interactie en leveren gepersonaliseerde deals. Als shopper kun je vragen stellen over producten, informeren naar beschikbare kortingen en soms ook toegang krijgen tot exclusieve aanbiedingen. Goede interactie zorgt voor meer verbinding en een hogere conversie.

5. Het enorme bereik van influencers

Online deals vind je als koper tegenwoordig niet alleen meer op de website van de aanbieder. Er zijn websites waarop allerlei mooie deals verzameld worden, en die voor een enthousiaste shopper dus een ideaal startpunt zijn. Maar die shopper is nog slimmer wanneer die niet alleen kijkt naar aanbiedingen op websites, maar ook aanbiedingen zoekt via sociale media. Influencers delen online vaak exclusieve kortingscodes. Deze manier van shoppen is nog relatief nieuw, maar zal de komende tijd alleen maar populairder worden.

6. Tijdgebonden deals

Hoewel deze trend ook tegenstanders kent, is de populariteit groot: op veel websites vind je tijdgebonden deals. Dat is niet voor niets: kortstondige aanbiedingen en flashverkopen creëren een gevoel van urgentie. Als shopper wil je die aanbieding niet missen, dus onderneem je snel actie. Onlangs is wel aangegeven dat een website niet mag adverteren met een tijdgebonden deal, die stiekem geen tijdgebonden deal is. Het gebeurt regelmatig dat er bij een aanbieding een klokje wordt weergegeven, die aftelt naar het moment waarop de aanbieding eindigt. Maar vaak begint na het beëindigen van die tijd gewoon weer een nieuw klokje te lopen. Bij dergelijke acties wordt dus misbruik gemaakt van dat gevoel van urgentie die bij de koper ontstaat. Wanneer deze trend op de juiste manier wordt ingezet, is het echter voor een webshop een mooie manier om een hogere conversie te genereren. Voor de online shopper is dit tegelijkertijd een fijne manier om de beste deals te vinden. De verwachting is dan ook dat we ook deze trend de komende tijd nog wel blijven terugzien.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Tekst en Beeld: Lequal

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!