Sinterflatie en de P van prijs: Minder, eerder en spreiden

GfK en ALDI vroegen Nederlanders naar het verwachte inkoopgedrag voor Pakjesavond en de aanloop daarnaartoe.

24 oktober 2022, 08:21 2366 x gelezen

Zat erin natuurlijk: ook Sinterklaas merkt de gierende inflatie waar we allemaal mee te maken hebben. Het onderzoek van GfK in opdracht van Aldi laat zien wat je misschien al verwachtte: we gaan eerder kopen, minder besteden en ook “spreiden” vanwege de kleinere budgetten. Althans, dat zeggen mensen als er naar gevraagd wordt.

Consumentenbestedingen Sinterklaas: Eerder, minder en spreiden

Een kwart van de Nederlanders start dit jaar eerder (vier weken van tevoren of lang) met inkopen dan voorgaande jaren. De prijs is de belangrijkste reden om eerder cadeaus te kopen (64%). Daarnaast noemen kopers de zekerheid om Sinterklaasinkopen op tijd in huis te hebben (45%). Tevens spreiden consumenten graag de kosten omdat het bestedingspatroon lager is dan in 2021 (43%).

Sinterklaascadeaus

De meeste gezinnen (35%) besteden tussen 51 en 100 euro aan Sinterklaascadeaus (per gezin). Gemiddeld zet een kind 3 à 4 keer de schoen, waarbij er 2 of 3 keer een cadeautje in zit. 1 op de 5 ouders verwacht minder aan schoencadeaus uit te geven dan vorig jaar. 23% van de gezinnen overweegt de supermarkt voor het kopen van cadeautjes. In dit geval gaat het voornamelijk om schoencadeaus in de categorieën knutsel & hobbyspullen (49%), kinderboeken (40%) en spellen & puzzels (36%), en niet voor Pakjesavond of surprises.

Namens GfK zegt Christine de Boer: ‘In het algemeen zijn consumenten zich bewust van de huidige crisis. Door minder uit te geven, eerder in te kopen en op andere plekken, zoals de supermarkt, te kijken proberen zij hierop in te spelen. Dat zie je ook in dit onderzoek terugkomen.’

Over het onderzoek

Aldi liet GFK 1000 ouders met minimaal 1 kind tussen de 4 en 12 jaar oud ondervragen, voorwaarde voor deelname was dat Sinterklaas gevierd werd met Pakjesavond, surprises en/of schoencadeaus.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!