Sinterflatie en de P van prijs: Minder, eerder en spreiden
GfK en ALDI vroegen Nederlanders naar het verwachte inkoopgedrag voor Pakjesavond en de aanloop daarnaartoe.
Zat erin natuurlijk: ook Sinterklaas merkt de gierende inflatie waar we allemaal mee te maken hebben. Het onderzoek van GfK in opdracht van Aldi laat zien wat je misschien al verwachtte: we gaan eerder kopen, minder besteden en ook “spreiden” vanwege de kleinere budgetten. Althans, dat zeggen mensen als er naar gevraagd wordt.
Consumentenbestedingen Sinterklaas: Eerder, minder en spreiden
Een kwart van de Nederlanders start dit jaar eerder (vier weken van tevoren of lang) met inkopen dan voorgaande jaren. De prijs is de belangrijkste reden om eerder cadeaus te kopen (64%). Daarnaast noemen kopers de zekerheid om Sinterklaasinkopen op tijd in huis te hebben (45%). Tevens spreiden consumenten graag de kosten omdat het bestedingspatroon lager is dan in 2021 (43%).
Sinterklaascadeaus
De meeste gezinnen (35%) besteden tussen 51 en 100 euro aan Sinterklaascadeaus (per gezin). Gemiddeld zet een kind 3 à 4 keer de schoen, waarbij er 2 of 3 keer een cadeautje in zit. 1 op de 5 ouders verwacht minder aan schoencadeaus uit te geven dan vorig jaar. 23% van de gezinnen overweegt de supermarkt voor het kopen van cadeautjes. In dit geval gaat het voornamelijk om schoencadeaus in de categorieën knutsel & hobbyspullen (49%), kinderboeken (40%) en spellen & puzzels (36%), en niet voor Pakjesavond of surprises.
Namens GfK zegt Christine de Boer: ‘In het algemeen zijn consumenten zich bewust van de huidige crisis. Door minder uit te geven, eerder in te kopen en op andere plekken, zoals de supermarkt, te kijken proberen zij hierop in te spelen. Dat zie je ook in dit onderzoek terugkomen.’
Over het onderzoek
Aldi liet GFK 1000 ouders met minimaal 1 kind tussen de 4 en 12 jaar oud ondervragen, voorwaarde voor deelname was dat Sinterklaas gevierd werd met Pakjesavond, surprises en/of schoencadeaus.