Shockvertising, Boobvertising, what’s next?
Leuk al die nieuwe marketing termen: Shock advertising, Shockvertising, Shock Ads, Boobvertising. What’s next?
Medio 1999:
Uit een recent Amerikaans onderzoek blijkt dat de gemiddelde tv-kijker vijfhonderd boodschappen per dag te verwerken krijgt. Het is dus steeds moeilijker om de aandacht van de consument te trekken. Daarom halen sommige adverteerders het zwaar geschut boven. Nike probeerde de tanende omzet om te buigen via een ware shocktherapie. Een recente televisiespot baarde er heel wat opzien. Het gaat om een filmpje waarin er constant shockerende beelden getoond worden (sporters met littekens, een verblind oog, een ijshockeyer met ontbrekende tanden,…). Meteen is er sprake van een nieuwe trend in de reclamewereld: shockvertising. Het is een typisch voorbeeld van reclame die tot elke prijs wil opvallen in de nog altijd groeiende stroom van reclameboodschappen. Ook computerbedrijven gebruiken dergelijke technieken. De grappen worden steeds harder, de beelden onaantrekkelijker en de commercials steeds stuitender.
Zie ook:
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1999/11/16/Med/06.html
Shockvertising: where sex in advertising becomes the norm