Search buiten de zoekmachines, slimme keuze of tijdverspilling?
In tegenstelling tot wat sommige mensen misschien denken, gaat het zoekgedrag van de consument verder dan alleen Google en Bing. Inspiratie doen veel consumenten bijvoorbeeld op via Pinterest, maar ook YouTube en Marktplaats zijn platformen waar consumenten op zoeken. Wat opvalt is dat veel van dit soort platformen veel minder worden geoptimaliseerd. Maar of dat zo verstandig is?
Tijdens IAB Nederland Search Marketing Thursday (SMT) op donderdag 3 december betreden maar liefst drie verschillende sprekers het digitale podium om searchspecialisten te inspireren en ze te leren hoe ze zoekgedrag buiten de geijkte zoekmachines beter kunnen benutten. In aanloop naar het webinar stelden wij de sprekers – Bart Geerling van Pinterest, Brechtje van Houtum van Artefact en Jasper Stevens van Marktplaats – een aantal vragen over de mogelijkheden die de andere platformen te bieden hebben.
Bart, waarin onderscheidt Pinterest zich van andere social-searchkanalen?
“Ik beschouw Pinterest meer als persoonlijke media in plaats van social media, een visual discovery engine die elke maand door meer dan 400 miljoen mensen over de hele wereld wordt gebruikt om nieuwe ideeën en inspiratie te vinden over bijvoorbeeld mode, recepten, huisstijl en meer. Pinterest voelt persoonlijker aan en het biedt iets dat moeilijk te krijgen is bij andere diensten, zoals ruimte om na te denken over zichzelf en de dingen die ze in hun leven willen doen.
“Het is met name de mindset die ‘Pinners’ onderscheidt van ander zoekverkeer. Pinners zitten vol met intent, beginnen al heel vroeg in de planningsfase en weten op dat moment nog niet precies wat ze zoeken. Als je dat wel weet, ga je namelijk meteen naar Google of Amazon. Die mindset, gecombineerd met het visuele karakter van Pinterest, creëert een zeer interessante context voor bedrijven om aanwezig te zijn.”
Bij veel bureaus valt Pinterest onder social. Zie jij Pinterest meer als een social platform of als een search-engineplatform?
“Ik begrijp dat Pinterest in het ‘social-hokje’ wordt geplaatst. Search is nog steeds zeer tekstgeoriënteerd. Dat is bij Pinterest niet het geval, onze ad formats hebben veel meer overeenkomsten met die van andere socialplatformen.
“Search is nog steeds zeer tekstgeoriënteerd”
“En niet te vergeten: Pinterest werkt daarnaast ook met een feed, ik snap het ‘socialhokje’ dan ook wel, maar mijn persoonlijke mening is dat het meer een searchplatform is. Men is immers ‘op zoek’ naar inspiratie en nieuwe ideeën. Maar het is logisch om het onder het socialteam te laten vallen gezien de overeenkomsten met ad formats en feeds op andere socialplatformen. Kunnen we Pinterest niet gewoon visual discovery engine noemen?”
Ik heb zo het vermoeden dat de bezoekers van SMT meer geïnteresseerd zijn in de verschillen tussen de SEO-werkzaamheden op Pinterest ten opzichte van Google en Microsoft.
“Absoluut. Mensen komen naar Pinterest met visuele vragen en om visueel de mogelijkheden te verkennen. Vragen als: wat voor soort bank zou er het beste uitzien in mijn woonkamer? Dat is geen veel voorkomende vraag waarmee je op andere platforms of engines goede antwoorden vindt. Visueel zoeken is een perfecte manier om inspiratie op te doen, omdat je vaak pas weet wat je wilt als je het ziet.
“Wij zien dat 97 procent van de populairste zoekopdrachten op Pinterest geen merkterm bevat. De zoekopdrachten zijn generiek omdat men nog niet precies weet wat men zoekt. Daarom is het visuele karakter van Pinterest ook zo sterk, want wanneer je niet precies weet wat je zoekt, niet weet hoe iets heet en dus ook niet hoe je het moet omschrijven, dan helpt het zien van een beeld je veel beter. Vaak gaat men dan verder browsen via de Pins totdat men heeft gevonden wat men zoekt. Per zoekopdracht ziet men gemiddeld zo’n vijftig pins in de Nederlandse feed.”
Brechtje, als senior SEO-consultant bij Artefact werk je ongetwijfeld met Pinterest. Hoe voer jij SEO uit voor dit soort non-tekstplatformen?
“Net als TikTok is Pinterest gefocust op engagement. Je hebt echt goede content nodig om makkelijk gevonden te worden. Wat je wel kunt optimaliseren om je vindbaarheid te vergroten zijn je keywords. Wees beschrijvend en zorg dat je relevante keywords en slimme hashtags gebruikt in al je content. Met name op TikTok wordt veel content gevonden via hashtags. Ben je dus nog niet zo groot op TikTok? Denk er dan ook eens aan om long-tail keywords en hashtags met minder concurrentie te gebruiken. Ook op Pinterest kunnen hashtags helpen om je vindbaarheid te vergroten.”
Is SEO niet een tijdelijke oplossing, aangezien alle platformen na verloop van tijd meer en meer advertising-focused worden?
“Nee, absoluut niet. SEO is de basis en wordt in de huidige competitieve markt juist steeds belangrijker. Organische search is nu al vaak een belangrijke bron van websiteverkeer. De bovenste resultaten krijgen de meeste aandacht en om te zorgen dat jouw merk bovenaan komt (op welk platform dan ook), heb je goede SEO nodig. Als jouw website een goede gebruikservaring biedt zal jouw website ook hoger ranken in Google. Een goede, geoptimaliseerde website draagt bij aan betere advertentiemogelijkheden.”
We hebben het vermoeden dat op Marktplaats wel heel gericht wordt gezocht. Jasper, klopt dat?
“Absoluut, de acht miljoen unieke bezoekers die elke maand op Marktplaats komen, hebben duidelijk een missie. Maar liefst 80 procent gebruikt dan ook de zoekfunctie. Wat alleen nog niet iedereen weet, is dat we de keuze bieden tussen gebruikt en nieuw. Marktplaats wordt soms als tweedehands platform gezien. Dat is natuurlijk waar we vandaan komen, en daar zijn we trots op, maar een tweedehandsplatform zijn we niet meer.
“Ruim 40 procent van de Marktplaats-bezoekers zoekt tegenwoordig bij naar nieuwe producten”
“Ruim 40 procent van onze bezoekers zoekt tegenwoordig bij ons naar nieuwe producten. Zij zijn op zoek naar een goede deal en dat hoeft zeker niet alleen tweedehands te zijn. Een goede deal is afhankelijk van meerdere factoren en het is niet verwonderlijk dat veel zakelijke adverteerders zeer succesvol zijn met de verkoop van nieuwe producten.”
Kunnen ondernemers en merken enkel via Pro(Admarkt) op Marktplaats adverteren?
“Nee hoor, er zijn verschillende methoden om op Marktplaats te adverteren. Zo kun je net als particulieren een reguliere advertentie plaatsen, je eigen Verkoperspagina inrichten en op die manier eigenlijk je online winkel openen, ook kun je extra opvalmogelijkheden kopen. Voor veel professionelere verkopers is Pro(Admarkt) het product dat het beste aansluit bij hun behoeftes omdat de advertenties makkelijk te beheren zijn en de zichtbaarheid eenvoudig te controleren is.”
Tijdens IAB Nederland Search Marketing Thursday (SMT) op donderdag 3 december vanaf 15.00 uur tot 16.00 uur betreden maar liefst drie verschillende sprekers het digitale podium om searchspecialisten te inspireren en ze te leren hoe ze zoekgedrag buiten de geijkte zoekmachines beter kunnen benutten. In aanloop naar het webinar stelden wij de sprekers – Bart Geerling van Pinterest, Brechtje van Houtum van Artefact en Jasper Stevens van Marktplaats – een aantal vragen over de mogelijkheden die de andere platformen te bieden hebben.