Ruud Hendriks (Startupbootcamp): “Uber had in Nederland nooit kunnen worden wat het nu is”

13 juli 2015, 08:00

Startups zijn een hype. Dat wil Ruud Hendriks, één van de oprichters van Startupbootcamp, wel bevestigen. Niet dat hij daar alleen maar last van heeft: “Het helpt ons ook wel. Het onderwerp staat inmiddels overal op de agenda, maar in Nederland zijn we nog wel heel erg voorzichtig.” Met als gevolg dat b2c-startups moeilijk aan geld kunnen komen. Daarom focust Startupbootcamp vooral op b2b-initiatieven.

Startupbootcamp begon in 2011. Het bedrijf heeft inmiddels 13 vestigingen in 10 landen en verwacht dit jaar verder uit te breiden in nog vijf steden. Om de beste startups uit de hele wereld te vinden, organiseert Startupbootcamp zogenaamde fasttrack days, waarop potentiële deelnemers mogen pitchen. “Ik denk dat we er dit jaar een stuk of 80 doen, letterlijk van Melbourne tot Canada tot aan Oekraïne. We maken dat bekend op allerlei techblogs en conferenties. Wij kiezen voor kwaliteit, maar om kwaliteit te bereiken, heb je kwantiteit nodig. Idealiter hebben wij voor een programma 1.000 aanmeldingen met maar 10 plaatsen. Dan pak je de besten van de besten.”

“Innovate or die”

Dat Startupbootcamp een van oorsprong Nederlands bedrijf is, is volgens Hendriks volstrekt oninteressant. “Het gaat erom wat we bereiken. Wat wel leuk is, is dat we in Nederland dit jaar onze honderdste startup helpen accelereren. Die bestaat overigens voor 70 procent uit niet-Nederlanders. Als wij hele goeie Nederlandse startups krijgen, dan sturen we die ook naar het buitenland. Want wij zoeken echt mensen die deze tafel op willen eten om het beste bedrijf van de wereld te bouwen. Als je bereid bent om voor het opbouwen van een bedrijf van de andere kant van de wereld naar Nederland te komen of omgekeerd, is dat een enorme kick.” Wat wel vast staat: door de voorzichtige aard van de Nederlanders is het lastig om hier hele grote investeringen los te krijgen. “Uber had bij ons nooit kunnen worden wat het nu is.” Vandaar dat er binnenkort ook vestigingen in San Francisco en New York open gaan.

Startupbootcamp wordt inmiddels ook regelmatig benaderd door grote gevestigde bedrijven om hen te helpen innoveren. Om aan die vraag te voldoen, is het bedrijf Innoleaps opgericht. “Er is heel veel paniek onder grote bedrijven die zich op dit moment realiseren dat er maar twee opties zijn: innovate or die. Aan de top van veel corperates zitten nog wat heren van mijn leeftijd die denken: ik hoop dat ik het nog een paar jaar red. Maar dat is natuurlijk niet zo. Die gaan het niet een paar jaar redden. Je kunt de bedrijven uittekenen die aan het randje van de afgrond staan.” Waarmee niet gezegd is dat al die grote bestaande bedrijven ten onder gaan. “Ik denk dat er wel degelijk wat kan veranderen. Er zijn ook hele goeie voorbeelden van hele logge grote bedrijven die in honderd jaar tijd vier keer van businessmodel zijn veranderd en het meer dan overleefd hebben. IBM is een heel mooi voorbeeld van een bedrijf dat telkens wat anders is gaan doen. We hebben het altijd over Kodak dat de digitale fotografie uitvond en er zelf aan ten onder ging, maar Fuji doet het bijvoorbeeld fantastisch: 75 procent van de omzet van Fuji komt uit digitale fotografie. Dus er zijn meer dan genoeg voorbeelden van grote bedrijven die het wel goed doen.”

“Kwaliteit kost geld”

Door de enorme hoeveelheid startups die aan Startupbootcamp voorbij trekken, ziet het bedrijf nieuwe trends al lang van tevoren aankomen. “Wij kunnen internettrends zo’n 9 tot 12 maanden van te voren zien aankomen. Bijvoorbeeld de enorme opkomst van Instagram, zagen we duidelijk uit de aanmeldingen aankomen. Dan bel ik met de innovatiemanager van KLM, één van onze partners, en zeg: let op! Je zit nu op Facebook en Twitter, maar je moet even naar Instagram kijken, want daar gaat wat gebeuren. Dat vind ik fascinerend. Dat je dat hele veld zich ziet ontwikkelen en als je 12 maanden vooruit kan kijken, dan dat heel ver is in deze tijd.” De ontwikkelingen die zich op dit moment lijken aan te dienen, hebben alles van doen met drones, big data, maar ook niche social networks. “Je ziet nu dat er een social netwerk aan het ontstaan is van de top van bedrijven, waar je echt alleen maar inkomt als je tot die top behoort. Zodat je daar onderling in een veilige omgeving kunt praten over die disruptie waar jullie het in je uitzendingen zo vaak over hebben. Dat vind ik interessant. Maar een sociaal netwerk alleen voor wielrenners, vind ik ook interessant. Dat is één van de dingen die we nu zien.”

De bedrijven die Startupbootcamp inmiddels hebben doorlopen, doen het over het algemeen goed. “We hebben nu in de hele wereld 241 startups gedaan. De gemiddelde waardering nadat ze na drie maanden uit het programma komen ligt rond de 2,5 tot 3 miljoen en heel veel daarvan zijn inmiddels een stuk verder. Er zitten er een paar nu tussen de 40 en 50 miljoen, waaronder één Nederlands bedrijf. Er zit niet een Facebook bij, maar ik denk wel dat we er twee of drie in huis hebben die een omvang van de Dropbox zouden kunnen bereiken.” Startupbootcamp bezit van al die bedrijven acht procent van de aandelen. Een percentage dat onder druk staat. “Is de VS is het zes procent, dus we hebben al wel wat ideeën over nieuwe businessmodellen, waar ik nu nog verder niks over wil zeggen. Wij zijn zeker niet de goedkoopste accelerator, alles behalve dat. We zijn denk ik voor startups behoorlijk duur, maar ik durf te beweren dat we qua kwaliteit ook de beste zijn en dat kost geld.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!