ReclameReview: POT (verzekeringsapp)

30 november 2016, 14:00

Een sociale manier van verzekeren door samen geld in te leggen voor het geval iemand schade heeft. Zo werkt de nieuwe app POT van verzekeraar VIVAT (voorheen REAAL), die met een korte commercial wordt geïntroduceerd.

Credits

Bureau: RLVNT

Strategie: Leila de Zwart, Jurgen Retra

Creatie: Mark Veldhuijzen van Zanten, Imre Engbers

Account: Alies Schrage

Productie: Endemol shine

De doelstelling

POT introduceren als peer-to-peer verzekeringsapp.

De uitwerking

Kinderen staan in deze commercial symbool voor een concept dat nog in de kinderschoenen staat: peer-to-peer verzekeren via de app POT van Reaal. Het sociaal alternatief voor verzekeren wordt geïntroduceerd door kinderen in verschillende situaties de diverse karakteristieken van de app uit te laten beelden.

Het oordeel

De coöperatieve gedachte is weer helemaal terug. We zijn de grote geldreuzen zat en willen zelf weer de controle hebben over onze financiële zaken. Daar speelt POT prima op in. De commercial is vertederend door de kinderen en maakt je nieuwsgierig naar de app. Er kan natuurlijk niet veel verteld worden in 20 seconden, dus het is de bedoeling dat je zelf verder gaat onderzoeken of het iets voor je is. Wat dat betreft is precies de juiste informatie gebruikt in deze commercial: je regelt het samen via een app en 100 procent van de inleg blijft van jullie groep.

De belangrijkste reden voor de doelgroep om over te stappen naar een p2p-verzekering zal zijn dat ze de gevestigde verzekeraars niet meer vertrouwen.

Maarrrr…

POT is juist ontwikkeld door zo’n verzekeringsclub. Je ziet het alleen niet in de commercial. Pas een heel eind in de omschrijving van de app in iTunes zie ik dat POT gemaakt is door het bedrijf dat ook achter Reaal en Zwitserleven zit. Dan voel ik me als geïnteresseerde wel een beetje beetgenomen. Ik dacht dat ik me ging inlaten met een startup die verzekeraars overbodig zou maken, maar dat is dus niet zo.

Verder vraag ik me af hoe het zit met de psychologie achter dit verhaal. We sluiten als Nederlanders graag verzekeringen af, want we zijn enorm bezig met ‘loss aversion‘. We doen er alles aan om te voorkomen dat we iets kwijtraken, vooral geld. Maar als je dus al verzekerd bent, dan stap je niet zomaar over op POT, want dan heb je al het geld dat je tot nu toe aan premie hebt betaald weggegooid.

Dankzij ‘loss aversion’ hou je in mijn ogen dus eerder vast aan de bestaande verzekering, want daar heb je al geld inzitten. Daar betaal je elke maand premie voor en als je de verzekering opzegt, krijg je niets terug. Oftewel: loss. Ik ben benieuwd of de makers van POT hier onderzoek naar gedaan hebben, zodat ik kan checken of mijn theorie klopt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Leila

    Hi David,

    Leuk om je reactie te lezen:) Er is zeker ook onderzoek gedaan en gebruikt voor de strategie. Wat niet in de commercial voorkomt maar wel belangrijk is, is dat pot alleen voor verzekeringen tot 5000 euro is. Het is bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld hun dure fiets of drone willen verzekeren, maar geen premie willen “weggooien”. De achterliggende gedachte was dat het met pot win win is… of je helpt elkaar of je houdt met je groep geld over wat je weer kunt verdelen, of je gaat er samen iets leuks van doen. Net zoals dat je een pot met je vrienden maakt.


    30 november 2016 om 19:36
    Hardcopy

    Bedankt voor je toelichting, Leila!

    Ik begrijp dat je in een korte commercial niet alles kunt vertellen, maar er komen vast nog opvolgers. 🙂


    1 december 2016 om 07:13
    Bas

    Voor verzekeren vind ik dit dan minder interessant. Want wat als je het niet eens bent over de toedracht. ‘je bent veel te onvoorzichtig geweest!’. Waarvoor ik het wel zal gebruiken is het sparen voor een leuke vakantie met je vrienden. Het opPOTten van geld en daarmee lekker op vakantie gaan. Wachten we een jaar? dan hebben we meer geld, grotere vakantie. Hier kan je dan een reisverzekering aan koppelen, via deze app die betaald wordt door de pot. Maar goed… dat ben ik.


    1 december 2016 om 09:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!