ReclameReview: Burger King – It

11 oktober 2017, 13:00

Als je weet dat de hoofdpersoon van de remake van de beroemde horrorfilm It een clown is, net als de mascotte van McDonald’s, wat zou concurrent Burger King daar dan mee kunnen uithalen?

Credits

Bureau: Grabarz & Partner Werbeagentur GmbH

Productie: Rabbicorn Films GmbH

Digital: setup GmbH

PR: Emanate GmbH

Media: Vizeum Deutschland GmbH

Verantwoordelijk bij BURGER KING Deutschland GmbH: Iwo Zakowski

De doelstelling

Inhaken op de film en zo McDonald’s belachelijk maken ten gunste van Burger King.

De uitwerking

Een korte boodschap van enkele seconden vlak voor de credits, dat is alles wat er nodig was om de boodschap over te brengen voor Burger King. Iedereen kent Ronald McDonald, de mascotteclown van de grote concurrent. Dus de link is al snel gelegd.

Het oordeel

Als reclamemaker denk ik: geweldig. Heel eenvoudig te realiseren, mensen begrijpen de boodschap direct en bovendien weet je gewoon dat een actie als deze binnen no-time viral gaat. Het is toch een soort leedvermaak dat goed scoort online en makkelijk deelbaar is.

Als bioscoopbezoeker denk ik: goedkoop scoren. Burger King gaat hierbij niet uit van eigen kracht, maar vindt het nodig om de concurrent af te kraken die ook nog eens helemaal niets te maken heeft met de film die je net gezien hebt. Bovendien zie je al genoeg reclameboodschappen als je in de bioscoop bent, waar Burger King er zo nodig nog eentje aan moet toevoegen.

Je weet gewoon dat deze actie polariserend werkt. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een hekel aan alle fastfoodketens, dus die zullen het maar niets vinden dat ze hiermee geconfronteerd worden na een film. Fans van Burger King zullen in zichzelf juichend de overwinning vieren. Fans van McDonald’s zullen weten dat zij nog steeds de grootste zijn, want daarom worden ze nu getrold. In het grote geheel der dingen zal deze actie dus niet veel effect hebben.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    John

    Ik denk dat als je zo in de bioscoop zit je beter thuis kunt blijven.

    Als je niet met reclame geconfronteerd wilt worden kruip dan lekker in je schulp.

    Zeuren wordt hier erkent als standaard in de huidige sneue wereld waarin bijna niemand meer schoenen kleiner dan maar 57 aan kan


    12 oktober 2017 om 06:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief