Podcast en educatie: een perfect huwelijk

Waarom podcasts een uitkomst zijn voor L&D managers.

9 juni 2023, 11:00 1711 x gelezen

Wie podcast zegt, denkt al snel aan een medium dat de laatste jaren massaal is omarmd door BN’ers die er lustig op los praten. De zogenaamde babbelboxen. Ook “true crime” is populair, net als psychologie, relaties, coaching, geschiedenis en natuurlijk de meer niche toepassingen zoals zakelijke podcasts. Allemaal logisch. Minder zichtbaar is het toenemende functionele gebruik van audio voor educatieve doeleinden. Logisch, want deze interne podcasts zijn doorgaans niet in de openbare apps te vinden. Maar voor niemand is de inzet van audio logischer dan voor een HR- of L&D-manager.

Multitasken

De populariteit van het medium is in zijn algemeenheid goed te verklaren vanuit de belangrijke voordelen die audio heeft voor de gebruiker. Met als meest belangrijke benefit: het praktische element van multi-tasken. Hoeveel handig is het dat je tijdens het sporten, het autorijden of het huishouden ook nog iets heel anders kunt consumeren. Komt bij dat de leesbereidheid steeds lager is, en de audio-ervaring is doorgaans ook rijker dan tekst. En post-corona zijn mensen ook wel eens gewoon klaar met schermtijd. Voor al deze zaken biedt podcast uitkomst.

L&D

Laat het medium nou ook uitermate geschikt zijn om te leren en jezelf te ontwikkelen. Zo bleek al in 2019 Edison Research dat 74% van de podcast-adepts luisteren om nieuwe dingen te leren. Denk aan (zelf)-educatie en persoonlijke ontwikkeling. Komt bij: mensen / medewerkers (willen) leren op verschillende manieren. Dus variatie is cruciaal als je het voor iedereen aantrekkelijk wil maken. Heb je het over medewerkers in de leeftijd van 18 tot 34 (de heavy podcast users), dan zou leren via podcast voor de L&D-manager eigenlijk al een no brainer moeten zijn.

Maar ook voor de L&D-manager zélf is het een uitkomst. De voordelen worden vaak nog onderschat:

  • inzet van podcast verhoogt de motivatie om te leren;
  • de medewerker heeft meer aandacht voor de content dan i.g.v. tekst of video;
  • onderzoek wijst uit dat de informatie beter wordt onthouden;
  • de productie is zeer kostenefficiënt (aanzienlijk goedkoper dan video, ook als de content een aanpassing of update behoeft).

Audio-leren: drie niveaus

Als het gaat om leren of persoonlijke ontwikkeling kan een onderscheid gemaakt worden tussen drie typen audio-content. Content met als doel om te:

  • inspireren: denk aan de vele shows over persoonlijke groei, spiritualiteit, maar ook de vele Ted Talks, hulp bij opvoeden en relaties, en ook de vele zakelijke podcasts waaronder interviews met ondernemers
  • informeren (onder andere how to, hoe werkt iets, hoe steekt iets in elkaar? Podcasts over (recente) geschiedenis, het ontstaan van het heelal, maar ook bijvoorbeeld een B2B podcast over business modellen, of de eigen Marketingfacts podcasts (die obverigens ook deels onder inspiratie vallen).
  • instrueren. Hier draait het om de inzet van audio om rechttoe rechtaan uitleg of instructie te geven. Denk aan sales mensen die geïnformeerd moeten worden over nieuw assortiment, of uitleg bij het op de juiste manier snoeien van bomen in je tuin.

 Voor het opleiden en ontwikkelen van medewerkers in een bedrijf is het niet anders: ook bedrijven kunnen audio doeltreffend inzetten om medewerkers op elk van deze drie niveaus bij te spijkeren. Variërend van meer inspirerend, om aan het denken te zetten, tot aan audio-manuals die mensen uitleggen hoe ze iets moeten doen: voor zover daar geen beeld bij nodig is, kan dat prima in audiovorm. 

Wijzer

Waarom educatie via podcast in bedrijven nog geen wijdverspreid fenomeen is? We zijn nu eenmaal gewoontedieren. En de afgelopen jaren was video erg dominant als oplossing, de beeldcultuur heeft ons doen vergeten dat de beste oplossing niet altijd dure video is. Maar nu podcast massaal geadopteerd worden, niet in de laatste plaats als aantrekkelijke oplossing voor persoonlijke ontwikkeling, is het een kwestie van tijd voordat de L&D manager het standaard als onderdeel meeneemt binnen het leeraanbod. En daar wordt iedereen wijzer van.

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!