‘Pioniers’ geloven in aantrekkingskracht extensie .frl
“Dit betekent meer kansen op de markt”
Beschuit met blauwwitte muisjes en rode pompeblêden… De extensie ‘.frl’ is officieel geboren: dinsdag 2 december ging provinsje fryslân als eerste ‘pionier’ live met de nieuwe extensie. “Al jaren wordt er gesproken over een tweede domeinextensie van Nederland. De komst van .frl stelt pioniers in staat om aan de wereld te laten zien waar Friesland voor staat”, meldt de provincie. Tientallen andere organisaties hebben ‘voorrang als pionier’ aangevraagd bij de gefaseerde introductie. Onder hen bevinden zich pietpaulusma.frl (voor weerman Piet Paulusma) en boomsma.frl (van de Beerenburg). Hier blijft het niet bij: de extensie moet een aanzet worden tot een bijzondere samenbundeling van krachten. De tot dusver 100 pioniers zien vooral commerciële mogelijkheden. “Dit betekent meer kansen op de markt”, zo luidt de algemene consensus.
Nieuwe klopjacht op interessante domeinnamen
Veel interessante domeinnamen die bij .nl helaas al bezet zijn, komen vrij bij .frl. De bedrijven zien dus een nieuwe kans om een interessant domein te claimen. Dit ontketent naar verwachting een nieuwe klopjacht. Om de klopjacht enigszins in te perken, wordt de introductie van .frl gefaseerd uitgevoerd.
- Voorrangsperiode. Merken en (Friese) overheden hebben in januari 2015 een voorrangsperiode. Vervolgens start op 2 februari 2015 (14.00) een voorrangsperiode voor het bredere publiek. Dan krijgt ‘in principe’ iedereen de kans om zich aan te melden voor zijn of haar gewenste domein.
- Speelveld. Hoewel: Friese bedrijven en Friese bewoners hebben toch een streepje voor… De voorrangsperiode is afgelopen op 2 april, waarna de toekenning van de aangevraagde domeinen plaatsvindt. Vanaf 14 april is het speelveld helemaal open. De jacht kan beginnen.
Gerichte benadering Friezen en Friesland
Veel bedrijven kozen er al voor om in Friesland te kiezen voor een Friese positionering en een Friese doelgroep. Deze bedrijven willen nu op een directe manier laten zien dat ze voor Friesland staan. Ze hopen zo nog meer in te spelen op de beleving van de Friese identiteit.
Via .frl willen ze zich onderscheiden van Nederland en extra opvallen. Zo zijn ze meer verbonden met de Friese doelgroep en staan ze samen voor .frl. Dit moet uiteraard leiden tot meer omzet. Met name webshophouders van streekproducten zien hun kans schoon. Met de verkoop van bijvoorbeeld Friese worst of Friese koek zien zij .frl wel zitten.
Ook de ‘grote jongens’ zien echter de segmentatiekans. Dé online watersportwinkel van Friesland? De mooiste camping(s) van Friesland? Friese taalcursussen? Van kleine snoepwinkel tot grote speler met Friese roots: dankzij .frl zien de pioniers een grote kans op een gerichte benadering van Friezen en Friesland.
De optie om leestekens mee te nemen in domeinnamen wordt slechts door een beperkt aantal domeinextensies aangeboden, waarbij meestal niet alle leestekens en symbolen mogelijk zijn. Voor het eerst in de geschiedenis wordt het met .frl echter mogelijk om de gehele Friese taal, inclusief Friese leestekens, te verwerken in een domeinnaam. Zo kunnen bedrijven zich nog beter richten op (diep)Friezen.
Afbeelding: registreer.frl
Profiteren van innovatienetwerk
De nieuwe extensie wordt vergezeld van ‘premiums-domeinen’. Dit zijn domeinen die een speciale waarde (cultureel of commercieel) hebben voor Friesland. Ze zijn bedoeld om een soort innovatienetwerk op te zetten, waar elk bedrijf van kan profiteren.
Vanuit de premiums ontstaan er mogelijkheden voor nieuwe samenwerkingsvormen tussen bedrijven. Bedrijven die aanspraak willen maken op een premium, zullen met een uniek idee of concept moeten komen. Zo worden zij gestimuleerd om innoverend na te denken. Uiteindelijk moet hierdoor een broedplaats van innovatie ontstaan.
Van bedrijven met premiums wordt verwacht dat ze actief aan de slag gaan. Het innovatienetwerk wordt hierbij ondersteund door specialisten op het gebied van internet, marketing, finance en business development. Zo moet er een brug worden geslagen tussen idee en de daadwerkelijke innovatie.
Het idee van het innovatienetwerk wordt gesteund door ‘supporters’ (bijvoorbeeld Doefonds Fryslân, Omrop Fryslân en Merk Fryslân), die een bijdrage willen leveren aan de bedrijven door middel van financiering en/of het delen van kennis en expertise.
De provincie wil logischerwijs wat terugzien bij deze samenbundeling van krachten. Denk hierbij aan een economische impuls voor lokale economie, een bijdrage aan het welzijn en de leefbaarheid van Friesland, de promotie van ‘Fryslân’ en vooruitgang op het gebied van watertechnologie; wetenschap, duurzaamheid en zorg. De ‘mienskip’ (gemeenschap) zal bovenal profiteren van de extensie .frl, zo is de gedachte.
Betere vindbaarheid(?) en dilemma’s
Volgens de verwachtingen van de pioniers zullen ze met .frl (op lokaal niveau) beter vindbaar worden voor de doelgroep. Door te richten op een specifiek gebied, bouwt een bedrijf aan autoriteit (in dat gebied) en relevantie. Mensen die in Friesland zoektermen invoeren, zouden sneller het .frl-domein in de resultaten vinden (het werkt net zo met Nederland, .nl-domeinen worden meestal eerder gevonden dan buitenlandse domeinen).
Het is natuurlijk afwachten of het inderdaad zo zal uitpakken in het geval van .frl. Ik begrijp heel goed dat het argument ‘betere vindbaarheid’ verleidelijk klinkt voor bedrijven. De praktijk zal echter moeten uitwijzen of .frl daadwerkelijk een aantoonbare meerwaarde heeft op dit gebied.
De 100 pioniers verwachten dat er nog een heel groot aantal bedrijven zal aansluiten, maar de vraag zal zijn of iedereen in Friesland het wel aandurft. Je zou het positieve verhaal ook kunnen ombuigen in een negatief verhaal – echt Nederlands toch? Leuk, die theorieën, maar hoe zal het in de praktijk lopen? Hoezo beter vindbaar? Wat levert het uiteindelijk allemaal op? Is het een investering waard? Is het sowieso de moeite waard?
In dat kader van dilemma’s ben ik ook zeer benieuwd wat een nationaal bekend merk als sc Heerenveen uiteindelijk zal doen. De eredivisieclub is traditiegetrouw het uithangbord van de provincie en laat dat duidelijk zien: het thuisshirt bestaat elk jaar verplicht uit blauwwitte banen met rode pompeblêden en voorafgaand aan elke wedstrijd wordt het Fries volkslied gezongen.
De Friese vlag is afgebeeld op de stoeltjes in het stadion en de Friese supporters komen vanuit de gehele provincie (de plaats Heerenveen heeft zelfs amper meer inwoners dan stadionstoeltjes). De club heeft echter ook een aardig aandeel ‘gewone’ supporters (en sponsoren!) in andere hoeken van het land. Hoever durft de club te gaan in het prediken van de Friese identiteit?
Oant sjen…
Al met al biedt de tweede domeinextensie van Nederland niet te missen kansen voor regiomarketing. Daarnaast is de premiummogelijkheid een interessante en originele vondst: een innovatienetwerk dat tot stand komt vanwege een extensie. Specialisten, bedrijven en ‘supporters’ die zichzelf en de provincie vooruit willen helpen.
Het verhaal achter .frl zit goed in elkaar, dat is duidelijk. Uiteraard mag er nog volop ruimte zijn voor scepsis en nuance. Pas als het speelveld in 2015 volledig wordt geopend, zal langzaam duidelijk worden wat .frl kan betekenen voor marketeers. De voortekenen zijn gunstig, als we Piet Paulusma mogen geloven. “We wilden er per se deel van uitmaken. Het is toch geweldig dat je Friesland op deze manier op de kaart zet? Ik vond het vanzelfsprekend dat wij ons verbonden aan puntFRL.” We zullen zien, Piet… Wat mij betreft, hier vanaf Marketingfacts, oant sjen!
Beetje jammer dat er dan in een marketing verhaal structureel word gesproken over Friesland i.p.v. de échte naam Fryslân… lekkere marketing…
@Grutte: dat komt misschien omdat de doelgroep van deze blogpost breder is dan alleen Friesland? En marketing is ook zorgen dat je je doelgroep aanspreekt, toch?
Correct Bram.
Grutte, de naamsbekendheid van Friesland (gespeld en gesproken) is op landelijk niveau nou eenmaal veel groter dan de naamsbekendheid van Fryslân. In de (nationale) volksmond wordt er ‘gewoon’ gesproken over Friesland. Dit is een nationaal marketingplatform, dus is het vrij logisch dat hier de term Friesland wordt gebruikt. Overigens komt ‘Fryslân’ nog wel enkele keren aan bod in het artikel.
Dit artikel is trouwens niet bedoeld als marketing voor Fryslân zelf. Ik spreek in dit artikel niet namens de provincie (die inderdaad de absolute voorkeur geeft aan het consequent gebruiken van Fryslân), dus ik ben niet zo gebonden aan de naamkeuze van de provincie. Ik hou zoveel mogelijk rekening met het gebruikelijke publiek van Marketingfacts. Lekkere marketing, dat zeker.
Hoi Jeroen, bedankt voor je reactie.
‘Echter zal het voor veel bedrijven een tweede domein worden, dus…’
Dat is helemaal niet het geval Jeroen. Het zal voorlopig voor geen enkel bedrijf een tweede domein worden. Bedrijven krijgen namelijk enkel ‘.frl’ toegewezen als zij het gebruiken als primary domain (eerste domein dus)! Goed geregeld. Dus die vraag voor Google is er niet. 😉
Het is daarmee zeker iets bijzonders en waar je als Fries bedrijf met als doelgroep echte Friezen echt iets mee moet doen. De tweetaligheid is een ander issue: de ‘.frl’ is gericht op Friesland en de bewoners van Friesland: ‘Friezen’ dus. Die hoeven niet per se Friestalig te zijn. Marketingjongens spelen vaak een rol, overal wel bijna.
Dat ‘meteen even claimen’ zit er niet in, dit is van tevoren goed uitgedacht. Probeer het maar eens. Je moet een goed verhaal hebben als je een bepaalde domeinnaam wil claimen. Het verhaal van .frl zelf zit, zoals reeds benoemd, goed in elkaar.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!