Je bekijkt een artikel van

Pak ze terug, die P’s – een ultieme heads up voor geschoolde marketeers

Pricing en Productpropositie – gun jezelf een hapje uit het opleidingsbudget en laat je bijscholen in één dag (gratis lunch!). Want winstoptimalisatie en marktkennis zijn te belangrijk om aan spreadsheet-knutselaars over te laten.

15 januari 2024, 12:30 979 x gelezen

Voor veel marketeers die ver in de operatie van hun vak zitten, zal de P van Promotie ongeveer hun hele beroep uitmaken, maar voor professionals die daadwerkelijk ‘markt vinden en markt maken’ in hun takenpakket hebben ligt dat anders. Je wordt verondersteld goede product-marktcombinaties te vinden en als je écht goed bent, of wilt zijn, pak je de P van Prijs er ook bij. Niet omdat ‘finance’ of de directie daar geen verstand van zou hebben, maar een echte marketeer heeft er domweg méér verstand van.

Goede marketingstrategie – en uitvoering – komt in een mix, meer specifiek de marketingmix. Sinds de introductie door Jerome McCarthy van die aloude marketing-P’s wordt er gediscussieerd over de vraag of marketeers wel voldoende zijn toegerust om zich te bemoeien met zoiets cruciaals als de prijs van een product of dienst. Maar dat geldt evenzeer voor de propositie van een product: de unieke positie die het inneemt ten opzichte van concurrenten, maatschappij en markt. Is de concurrent wel een concurrent en ís het marktsegment wel echt het juiste segment? Welke kansen, bedreigingen en omzet zien we over het hoofd?

Dat zijn strategische-marketingvragen.

Talloze marketingprofessionals worden hartelijk overgeslagen bij het uitdenken van een juiste prijs of propositie en – dit herkent iedereen in B2C én B2B – vooral aan het werk gezet om de P van promotie op scherp te zetten. In veel marketing-vacatureteksten wordt aanzienlijk meer aandacht besteed aan de wensen op het terrein van SEO-optimalisatie dan zoiets triviaals als marktkennis of kennis van consumentenpsychologie. En wie daar als vakprofessional in meegaat wordt inderdáád een marketeer met een hoop verstand van de laatste influencertrends of Google-trucs, maar zal zelden om advies worden gevraagd over de koers van de onderneming.

Dat laatste is niet alleen jammer voor de marketeer on the job, maar vooral ook voor de organisatie waar die werkt. Want juist op het terrein van pricing en proposities heeft een marketingprofessionals unieke kennis. Welke andere afdeling of specialist heeft er verstand van? Niet één, tenzij je een CEO hebt die is afgestudeerd in Bedrijfskunde én Economische Psychologie. Ze zullen bestaan, maar wees eerlijk: winstoptimalisatie is te belangrijk om aan spreadsheet-knutselaars over te laten. Of aan je concurrent.

Het vermogen te bewijzen dat je met de huidige strategie op het juiste spoor zit, of juist niet.

Speciaal voor professionals on the job die ambitie hebben hun organisatie bij te staan met harde data, kennis en inzichten op het terrein van optimaal prijsmanagement en het engineeren van een werkende propositie heeft NIMA twee Mastercourses in elkaar gezet, met docenten die je superspecialist kunt noemen. We bieden ze al een aantal jaren aan, en cursisten die je voorgingen spreken van ‘proven technology’. Het kost je één dag, die je doorbrengt tussen een aantal collega-marketeers uit diverse organisaties met dezelfde wens voor een zeer actuele heads up over de twee P’s die wél onderdeel uitmaken van een marketingopleiding, maar die misschien wat wegzakken als je er een tijdje nauwelijks over nadacht of niet bij betrokken was.

Voor professionals die marketingtaal spreken en begrijpen

Je krijgt trouwens een uitstekende gratis lunch 😊. Maar belangrijker: Je loopt naar buiten met een indrukwekkende lijst insights, modellen, ideeën vooral en het vermogen te bewijzen dat je met de huidige strategie op het juiste spoor zit, of juist niet. Of welke kant het op moet. Bedoeld en bestemd voor professionals die marketingtaal spreken en begrijpen. Oordeel zelf of je het de docenten toevertrouwt je in één dag weer op voorsprong te zetten en pak die P’s terug! Of het nu praktisch is voor je dagelijks werk, om te adviseren vanaf de zijlijn of in een adviserende rol. Data Analytics gaat je domweg niet vertellen waaróm mensen keuzen maken of hóe ze zijn aan te zetten tot gedrag. Dat leren Tijs en Sebastian je.

Alvast een weggever: 2,99 communiceren in plaats van 3 euro heeft niets te maken met het gevoel dat een consument minder betaalt. Sterker: 3 euro verkoopt vaak beter dan 2,99. Vraag aan Tijs hoe dat zit.

Masterclass Pricing - Prijsbeleid; de hoe en wat om strategisch de juiste keuzes te maken - Vindt plaats op 6 februari

Tijs Rotmans (Pricing)

Voordat Tijs in 2008 toetrad tot The Pricing Company was hij werkzaam bij KPN. Hij vervulde daar rollen in de werkvelden operations, (strategische) marketing, business intelligence en uiteraard pricing management. In zijn laatste rol was hij verantwoordelijk voor pricing management in de Consumer Market (vaste en mobiele diensten, 4 miljard euro omzet). Naast zijn advieswerk is hij Adjunct Professor aan Tias School for Business and Society. In 2014, 2019 en 2021 heeft hij daarvoor de Best Teacher Award ontvangen. Verder inspireert hij anderen via InCompany programs voor de Rochester-Bern Executive Programs en Masterclasses Pricing voor het NIMA. In 2015 t/m 2021 behoorde hij tot de The best of NIMA met deze masterclasses. Vanaf de editie 2021-2022 is hij medeauteur van het Marketingfacts Jaarboek. Daarnaast is Tijs lid van de Professional Pricing Society in Amerika waar hij zijn peers ontmoet. Als pricing expert leidt hij regelmatig ronde tafels en treedt hij op als gastspreker via onder meer de SpeakersAcademy. Tijs heeft een Master in Natuurkunde. Zijn drie dochters hebben regelmatig profijt van zijn passie voor het vak. Zo hebben ze na de vrijmarkt op Koningsdag steevast de hoogste opbrengst.

Sebastian Glosemeyer (Propositie Engineering)

Is consultant & expertise leader bij Flowresulting, adviesbureau voor marketing en strategie. Met zijn passie voor marketingstrategie is het zijn doel om organisaties succesvoller te maken. Sebastian krijgt energie door nieuwe marktinzichten boven water te halen en complexe vraagstukken te beantwoorden. Beoogd resultaat: een slimme en krachtige strategie die optimaal bijdraagt aan duurzaamheid en groei.

Oud-deelnemer aan deze NIMA Masterclass: ‘De kundige en enthousiaste spreker presenteert een framework dat handvatten biedt om zelf een sterke propositie te bouwen. Er is veel aandacht voor onderzoeksmethodiek en je leert hiermee hoe je op kleine schaal zelf aan waardevolle data kunt komen. Ook legt de spreker met heldere voorbeelden de basisbeginselen uit van pricing. De masterclass wordt afgesloten met een blok beïnvloedingspsychologie. Al met al een mooie mix tussen theoretische kaders en praktische toepasbaarheid.’

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!