Paaseieren zoeken is ook een marketingstrategie!

2 april 2021, 06:00

Heb jij de beschilderde eieren al klaarliggen om te verstoppen? Niet alleen in jouw achtertuin, maar ook in marketingcampagnes zijn zogeheten Easter Eggs te vinden. Paaseierenjacht is niet alleen kinderspel, maar ook in te zetten als een heuse digitale marketingstrategie.

Easter eggs verwijzen niet alleen naar paaseieren, ze zijn ook een marketingstrategie. Easter eggs zijn verborgen boodschappen die je op digitale platformen kan vinden. Zo sparen klanten online voor unieke kortingen of krijgen toeging tot een verborgen pagina. Het resultaat? De vinder voelt zich meer betrokken bij het merk. Paaseierenjacht kan je zien als een inside joke tussen de consument en het merk. Ze geven daardoor merken een menselijker en minder verkoopgericht imago. Kortom, Easter Eggs stimuleren merkloyaliteit!

Focus op loyale doelgroep

Net als kinderen houden sommige consumenten de easter eggs voor zichzelf en anderen kiezen er juist voor om het geheim te delen. Al is het maar om te laten zien dat ze deelgenoot zijn. Easter eggs stimuleren niet alleen loyaliteit, maar ook mond-tot-mondreclame. Want iedereen wil dat geheim natuurlijk vinden! Deze digitale paaseieren kunnen zo simpel zijn als een animatie die opduikt wanneer de consument een nieuwsbrief opent, of juist complex met geheime codes en prijzen. Wat ik vooral wil aanraden is om te focussen op een loyale doelgroep en een afgebakende periode waarin de actie loopt. Het verassingeffect moet aanwezig zijn én niet te standaard. De Paasperiode is dus een mooi moment om als merk een digitale paaseierenjacht te openen.

De gouden kaartjes in de Willy Wonka-repen zijn ook easter eggs

Kennen wij al een aantal easter eggs? Natuurlijk! Een voorbeeld is Siri van Apple. Siri is een bekende en brutale Easter Egg die je als gebruiker kunt vinden door haar vragen te stellen, waarop zij vaak onverwachte antwoorden geeft. Easter Eggs worden al tijden ingezet voor marketingdoeleinde. Kijk maar naar het (niet digitale) voorbeeld van Sjakie en de Chocoladefabriek. De gouden kaartjes in de Willy Wonka-repen zijn ook easter eggs. Mensen kochten steeds meer chocoladerepen om één van de vijf tickets te bemachtigen die toegang gaven tot de fabriek. Bedenk als merk wat jouw gouden ticket is en ga samen met loyale consumenten op paaseierenjacht.

E-mailmarketing is weer effectief

Waarom is het nuttig om je marketingstrategie te richten op bestaande loyale klanten? De coronapandemie heeft gezorgd voor een omslag in focus. Vóór de pandemie was marketing met name gericht op nieuwe klantrelaties. Maar de maatregelen hebben ervoor gezorgd dat het opbouwen van nieuwe relaties lastig is. Consumenten stellen vaker nieuwe aankopen uit, mede door de fysieke afstand. Door deze verschuiving is investeren in bestaande relaties belangrijker geworden.

Door de focus op digitale marketing is het lentezonnetje opnieuw gaan stralen voor e-mailmarketing. Zoals we weten is deze vorm van marketing te personaliseren. Personaliseren blijft een groeiende consumentenbehoefte. Uit onze Selligent Global Connected Consumer Index blijkt dat voor 74 procent van de consumenten personalisatie cruciaal is en 51 procent bereid is om persoonlijke gegevens achter te laten in ruil voor een persoonlijke benadering.

Personalisatie heeft dus niet alleen voordeel voor de consument, maar ook voor het merk zelf. E-mailmarketing personaliseren kan op basis van onder andere de aankoopgeschiedenis en klikgedrag van consumenten. Daarnaast ontvang je via e-mailmarketing data over het gedrag van klanten. Zo ontstaat een positieve cyclus van meer nauwkeurige klantinformatie en een daarop aansluitende gepersonaliseerde ervaring. Er ontwikkelt zich een langdurige relatie waar consumenten en merken naar op zoek zijn. Het is belangrijk om je klanten te belonen voor hun loyaliteit. En het planten van easter eggs in e-mailmarketing is een ludieke vorm van zo’n beloning. Vrolijk Pasen!

Dennis Peters
Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent

Dennis Peters is Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud. Selligent is een platform voor de automatisering van marketing. Het werd in 1990 in België opgericht en is vandaag de dag een wereldspeler die het vuur aan de schenen legt van Salesforce, Adobe, Oracle en SAS.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief