Online marketing heeft steeds meer invloed op koopgedrag
Televisiecommercials zorgen nog steeds voor de grootste merkbekendheid, maar online marketing en websites hebben een steeds grotere invloed op het leerproces en koopgedrag van de consument. Dit volgens onderzoek van DoubleClick.
Het Amerikaanse online advertising softwarebedrijf DoubleClick onderzoekt jaarlijks de invloed die verschillende mediakanalen hebben op het koopgedrag van de consument en verzamelt de resultaten in zijn ?Touchpoints Survey?.
Volgens de onderzoekers hebben de verschillende productcategorie?n ieder nog steeds een eigen aanpak nodig, al wordt het steeds duideljker dat de meeste producten veel baat hebben bij online marketing.
Televisie zorgt voor de meeste merkbekendheid, maar online advertising, e-mail en zoekmachinemarketing snoepen steeds meer aandeel weg bij de tradtionele media. Daarnaast heeft online marketing grote invloed op het leerproces en koopgedrag van de consument. DoubleClick ondervroeg consumenten naar hun koopgedrag over de afgelopen zes maanden, in tien categorie?n, te weten Automotive, Elektronica, Persoonlijke Verzorging, Hypotheken/Leningen, Credit Cards/Retail Banking, Films, Medicijnen, Telecom, Huishoudelijk en Reizen. Het onderzoek richtte zich op het leerproces van de consument em hoe de marketingkanalen het koopgedrag beinvloeden.
Televisie domineert in vijf van de tien productcategorie?n wat betreft de eerste fase: het moment van kennismaking. Afwijkend zijn Reizen, daar vindt de eerste kennismaking op de website plaats, bij Credit Cards/Retail Banking is DM het belangrijkste kanaal, Hypotheken/Leningen moeten het hebben van internetcampagnes en Huishoudelijk en Persoonlijke verzorging van print. In de categorie?n Films, Automotive en Elektronica zakt het aandeel van televisie overigens steeds verder in.
Interactieve marketing zorgt voor de meeste invloed op het uiteindelijke koopgedrag in de productcategorie?n Automotive, Elektronica, Huishoudelijk, Medicijnen, Films, Reizen en Telecom. Zoekmachinemarketing krijgt steeds meer invloed, maar de invloed varieert per categorie. Bij ingewikkelde koopprocessen speelt de zoekmachine een belangrijke rol, vooral bij het zoeken naar de juiste medicijnen worden veel zoekmachines gebruikt (53 procent). Slechts 7 procent van de ondervraagden typte direct de url in. Zoekmachines worden minder gebruikt in de categorie Telecom: 38 procent gebruikte een zoekmachine, 36 procent typte de url in, vaak de naam van het telecombedrijf. Bijna de helft van alle ondervraagden ontving e-mail over het product waarin men geinteresseerd was. 54 procent van alle consumenten willen na een bezoek aan de website meer informatie, 32 procent wil dat via e-mail, 16 procent via e-mail en DM, slechts 6 procent alleen via DM. Opt-in e-mail doet het erg goed in de categorie?n Reizen, Credit Cards, Hypotheken, en het aandeel groeit bij Automotive, Huishoudelijk en Elektronica. Het hele onderzoek is na te lezen op de website van DoubleClick.
Bron:
http://www.doubleclick.com/knowledge
Via:
nice