Online bestedingen doorbreken grens van 10 miljard euro

25 maart 2014, 09:00

Bijna 100 miljoen orders doen consumentenbestedingen met 8,5 procent groeien naar 10,6 miljard euro

Voor het vierde jaar op rij zijn de online consumentenbestedingen met 0,8 miljard euro gegroeid. In 2013 hebben Nederlanders 10,6 miljard euro besteed aan aankopen via internet – 8,5 procent meer dan de online consumentenbestedingen in 2012. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen in opdracht van de belangenvereniging Thuiswinkel.org.

Online bestellingen groeien met 11 procent naar 100 miljoen

Net als in 2012 is de toename van het aantal bestellingen de belangrijkste drijfveer van de omzetgroei. Consumenten hebben afgelopen jaar in totaal bijna 100 miljoen orders geplaatst via internet. Dat is 11 procent meer dan in het jaar ervoor.

Online kopers deden gemiddeld 9 bestellingen per persoon in 2013. In 2012 lag dit aantal op 8 online bestellingen. Gemiddeld kostte een bestelling 109 euro in 2013, terwijl dit vorig jaar nog 111 euro bedroeg.

Online is ‘gewoon’

Waar een online bestelling vroeger nog bijzonder was, is online bestellen voor consumenten ‘gewoon’ geworden. Zij bestellen vaker via internet en ook voor kleinere bedragen. Daarom verlegt de belangenvereniging Thuiswinkel.org haar focus naar het versterken van de concurrentiepositie van Nederlandse retailers. Ed Nijpels, voorzitter Thuiswinkel.org:

“Met nieuwe initiatieven proberen wij onze leden en de hele e-commerce markt net die extra boost te geven, zodat zij ook toekomstbestendig zijn. Een voorbeeld is het onderzoeks- en actieprogramma Shopping2020, geïnitieerd door Thuiswinkel.org, waarin wij hebben onderzocht hoe de consument shopt in 2020. Door praktische tips te geven aan ondernemers die online producten en diensten verkopen aan consumenten, kunnen zij de markt een stap voor blijven. Met als doel natuurlijk deze groei door te blijven zetten.”

10,8 miljoen Nederlanders kopen online

Afgelopen jaar hebben 10,8 miljoen Nederlanders een aankoop gedaan via internet. Dit is iets meer dan vorig jaar (+2 procent). De aanwas van nieuwe online kopers vlakt wel af. Het zijn vooral ervaren online shoppers die steeds meer online kopen.

Omzetgroei vooral uit verkoop producten

Net als afgelopen jaren komt de omzetgroei vooral uit de online verkoop van producten, zoals kleding, tablets en speelgoed. De omzet uit de verkoop van producten is met 12 procent gestegen ten opzichte van 2012. Het segment Speelgoed (+27 procent naar 105 euro miljoen) is opnieuw het sterkt stijgende segment van de online-shoppingmarkt, gevolgd door Muziek (+19 procent naar 123 euro miljoen).

De omzet uit de online verkoop van diensten stijgt minder hard (+5 procent). Dit komt onder andere door de relatief lage omzetgroei van het segment Reizen (+2 procent). Reizen blijft wel het grootste segment van de online-shoppingmarkt met een omzet van 3,9 miljard euro.

Opnieuw groei in 2014

De markt voor online consumentenbestellingen blijft vrolijk doorgroeien. De groei wordt enerzijds gestimuleerd door een verdere groei van het mobiele kanaal. Consumenten zijn door het toenemend gebruik van smartphones en tablets steeds vaker en meer online. Ruim 2 miljoen Nederlanders kopen al via smartphone en tablet en dat aantal stijgt sterk. Het aandeel van mobile commerce (m-commerce) in de totale online omzet zal steeds verder toenemen.

Anderzijds vervagen de grenzen tussen on- en offline kanalen. Consumenten kunnen steeds makkelijker switchen tussen kanalen. ’s Morgens oriënteren op de smartphone, ’s middags op kantoor verder zoeken en ’s avonds op de tablet de bestelling plaatsen die af te halen is in de winkel. Het online kanaal zal hierdoor steeds makkelijker en vaker worden ingezet.

De groei zal daarnaast wederom uit bestaande kopers komen, die steeds meer en vaker online aankopen, ook in de relatief nieuwe categorieën zoals Fietsen en Optiek.

In 2014 zal de groei van de online-shoppingmarkt weer toenemen ten opzichte van 2013 vanwege het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende economie. Over het hele jaar groeien de online consumentenbestedingen naar verwachting tussen 9 en 10 procent naar bijna 12 miljard euro.

Over het onderzoek

De Thuiswinkel Markt Monitor is een halfjaarlijks onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK en uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 2.100 webwinkels in Nederland. Het onderzoek wordt gesponsord door PostNL en uitgevoerd door Blauw Research.

Online kopen via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (B2C), waarbij de bestelling van de producten digitaal (online) heeft plaatsgevonden. Waar het besluit tot de aanschaf van een product en/of dienst wordt genomen is niet relevant, alsook waar het product en/of dienst wordt betaald dan wel waar het product en/of dienst wordt afgeleverd. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (B2B), online verkopen van consumenten onderling (C2C) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

2 Reacties

    Nicoline

    Hoi Danny, Bedankt voor je artikel. Ik vroeg me af of je ook data hebt van de wat meer traditionele bedrijven. Heb zelf voornamelijk B2B’s als klant – die realiseren op dit moment nog weinig online sales. Hoe zie jij dit ontwikkelen? We zijn aan het bekijken of de e-commerce site die we hebben wel de moeite is om in de lucht te houden. Hoor graag van je, groetjes, Nicoline


    12 januari 2015 om 15:15
    DannyOosterveer

    Hi Nicoline,

    In dit onderzoek wordt B2C niet meegenomen, maar ik ken ook geen ander onderzoek wat wel de Nederlandse B2B e-commercemarkt becijfert. Ik kan je vraag daarom helaas niet beantwoorden.


    12 januari 2015 om 19:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!